Apple flytter ind i gamle HBO-kontorer og tager seriekampen op mod Netflix og Showtime.

Teknologigiganten er gået offensivt efter både tv-serier og de kreative kræfter.

Apple er kendt for at være det plexiglasbelagte bindeled mellem streamingtjeneste og modtager. Men det er ikke længere nok for tech-firmaet, der har givet os iPhone, iPod og Macbook. De vil nu styre hele værdikæden fra det tekniske til det praktiske og det kreative.

Med målet om at blive den nye store spillere i underholdningsbranchen, flyttede deres underholdningsafdeling ind HBOs gamle lokaler i Culver City, California, hvor det nye hovedkvarter skulle være.

Da Apple sidste år begyndte at bejle til producere, havde de lagt et budget på 6 milliarder kroner på originale serieproduktioner. Men en del tyder på, at man vil brænde væsentligt mere af, hvis man skal ind på det tætpakkede tv-marked, der sidste år producerede 487 originale shows, og som forventes at stige til over 500 i 2018.

I november sikrede Apple sig rettighederne til et unavngivet serie-drama om et morgenprogram a la ’Good Morning America’ med Reese Witherspoon og Jennifer Aniston i centrale roller. I en stor udbudsrunde satsede Apple stort og gik med til to sæsoner af 10 afsnit uden endnu at have se et manuskript, og de slog dermed giganter som Netflix og Showtime. Konkurrencen er altså så enorm, at man kaster millioner af dollar efter rettigheder til noget, man i realiteten ikke ved, hvad er.

Og i januar offentliggjorde Apple, at man havde indgået en aftale med den Oscarvindende instruktør Damien Chazelle bag ’La La Land’. Hele aftalen er meget tys-tys, men mon ikke det bliver et musicalprojekt igen, nu hvor man har samlet instruktøren og producenten igen og fået dem med på projektet.

Derudover kommer en genindspilning af Steven Spielbergs antologiserie ’Amazing Stories’, en rumkrigsserie fra produceren bag ’Battlestar Galactica’ og sågar en dokumentarserie om overdådige hjem. Ud af de 12 projekter Apple har købt rettigheder til, går ni af dem ’direkte til serie’, hvor man dropper pilot-episoden, der normalt indikerer om projektet overhovedet kan trække seere. Det viser meget godt den taktik, der er lagt for dagen hos Apple i kampen om seernes gunst.

Apple holder generelt kortene tæt. De har ikke specificeret, hvordan deres programmer skal distribueres, eller hvornår de for alvor går i luften. Men enkelte producere har fortalt, at målet er et sted mellem marts og sommeren 2019.