Med jævne mellemrum dukker han stadig op i medierne. Senest for en måned siden, hvor han i et interview med Jimmy Kimmel sagde, at han selvfølgelig ville være at finde til verdensmesterskabet i Rusland:

”Jeg vil kun sige, at jeg kommer til VM, hvis jeg siger mere, er der folk, som vil hænge mig. Et VM uden mig ville ikke være et VM,” sagde han dengang på sin klassiske hovmodige facon.

Efterfølgende har han udtalt, at han ikke vil tilbyde sin assistance til den svenske trup ved det kommende VM, så talen er gået på, hvilken rolle man skulle forvente ham i. Det løfter svenskeren sløret for i en ny video fra den internationale kreditkortudbyder VISA.

Det er altid befriende, når sportsudøvere tager mundkurven af og siger, hvad de mener, i stedet for de traditionelle floskler om samarbejde, opbakningen på lægterne og trænerros. Derfor har Zlatan altid været en stjerne i fodboldverdenen, fordi han var god og selv mente det helt ind i marven.

Men det var jo charmende og nærende for ens nysgerrighed, fordi han var aktiv i en europæisk fodboldverden, der typisk er intetsigende uden for banen. Nu er han så begyndt at reklamere for fladskærmsfjernsyn, Volvo og diverse sportstøjsgiganter. VISA-reklamen er alt andet end autentisk, og der er altså ikke noget mere nedslående end opstillet selvretfærdighed, der kommercialiseres af et kreditkortfirma.

Under videoen skriver VISA: ”No one wants to miss the FIFA World Cup,” som en reference til Jimmy Kimmel-interviewet. Ingen Zlatan, intet VM, så de løfter tungt med deres store, brede skuldre for at få ham med, så VM kan realiseres.

Det kan næppe vurderes, at den langhårede målmaskine mangler penge efter skiftet til LA Galaxy. Måske er det nærmere formatet, det kniber med.