Foto: www.facebook.com/EmbarrassingDrunkenPhotos

Slut med fuldemands-fejltagelser: Facebook på vej med ny feature

Du vågner op til en tåget erindring om aftenen i går og dig selv i bar røv og nissehue, der laver en body tequila på hende fra regnskabsafdelingen.

Af uransagelige årsager syntes I, at det var en glimrende ide at få foreviget situationen. Du lagde endda billederne på Facebook, og til dit uheld, passerede det gennem censuren.  
Hvis du er afhængig af at dele ting, og samtidig genkender Facebook som et sted, der har det med at forværre dine moralske tømmermænd oven på en brandert, så er der nu hjælp på vej. 

Det sociale medie pusler nemlig med en såkaldt digital assistent, der ved ansigtsgenkendelse skal kunne vurdere, hvornår du er dit normale jeg, og hvornår du er uligevægtig, og hjælpe dig med at sortere de pinligste billeder fra. Det skriver Wired.com.

Danske Christiane Vejlø, der er digital trendanalytiker og direktør på sitet elektronista.dk, kalder forskningen i en digital anstandsdame for ”en sjov ide.”

”Vi er nogle, der i flere år har snakket om, at det ville være nyttigt med en app med indbygget alkometer. Don’t drink and post,” siger Christiane Vejlø til euroman.dk.


Det er meningen, at den digitale assistent, inden du overhovedet har nået at lægge dem op, spørger dig, om du nu også er helt sikker på, at du vil vise dine billeder til hele din virtuelle bekendtskabskreds – inklusive din mor, kæreste og chef. 

Mekanismen, der skal hjælpe med at sortere de værste billeder fra, inden de bliver delt, er stadig kun på idestadiet hos Facebook Artificial Intelligence Research lab, en enhed under Facebook, der arbejder med genkendelse af ansigter, stemmer og ord. 


I mellemtiden er spørgsmålet, hvor mange mennesker, der har brug for sådan en lille hjælper til at holde tonen sober i deres digitale liv.

En rapport fra sidste år viste, at 83 procent af unge danskere mellem 15-18 er klar over, at det, de lægger ud om sig selv på sociale medier, kan bruges mod dem til chikane og mobning. 75 procent er opmærksomme på, at uddannelsessteder eller arbejdsgivere kan finde og bruge deres oplysninger i fremtiden.

”Op gennem teenageårene bliver unge mere og mere opmærksomme på, at de sociale medier er en slags mellemrum mellem privat og offentligt. De fleste ved godt, at de ikke skal lægge billeder fra skolefesten ud til deres bedstemor,” siger Claus Hjorth fra Medierådet for Børn og Unge, en af de organisationer, der har taget initiativ til rapporten.

Claus Hjorth tilføjer, at selv om unge mennesker har de samme ønsker om et privatliv som før, der fandtes sociale medier, så er der stadig mange, der overraskes over, hvor svært det kan være at gå tilbage og slette digitale fodspor.

”Det vigtigste på Facebook er, at det er enkelt at sætte sine privacy settings og enkelt at slette ting, hvis du senere fortryder, noget, du har lagt op,” siger Claus Hjorth, der er i tvivl om, hvor meget den digitale assistent vil afhjælpe de grundlæggende problemer på de sociale medier.
 
”Det kan muligvis være et udmærket initiativ, men jeg tror ikke det tager brodden ud af dilemmaet med at finde balancen i et rum, der nogle gange opfattes meget offentligt og andre gange meget privat, ” siger han.


Hvis det på nuværende tidspunkt kan være svært at sige, om brugerne virkelig kommer til at lære noget om, hvad Facebook er for et rum, er der ingen tvivl om, at Facebook kommer til at lære noget om, hvad brugerne er for nogle væsener. 

”Sådan en PR-historie om at hjælpe folk til ikke at lægge billeder op, der aldrig skulle have set dagens lys,er jo meget sjov. Men i alt, hvad Facebook foretager sig, er de interesserede i af få data om brugerne. Intet initiativ uden data.” siger Christiane Vejlø.

Hun mener, at fremtiden vil byde på stadig flere algoritmer, der går under huden på os og vurderer vores handlinger. 

På samme måde som både Google og Facebook allerede bruger alle deres oplysninger om os til at målrette deres reklamer, siger hun:

”Det kan være meget godt i forhold til, at man som forbruger undgår spredehaglene. Men det kan også føre til manglende transparens i forhold til, hvordan de skaffer sig de her data, og hvem der får lov at bruge dem.”


LÆS OGSÅ: Ello er rent - eller er det?

LÆS OGSÅ: Tinder introducerer ny fortrydelsesknap

LÆS OGSÅ: Video: Snapchat dræber Facebook

Se, hvad vi ellers skriver om: Teknologi