POLITIKERNE FORTÆLLER OS, hvordan vi skal omstille og køre grønt, men selv kører de rundt i nogle af de mest tørstige biler, man kan forestille sig. Her vil nogen – formentligt en embedsmand – straks synge sangen om hybridteknologi og vigtigheden af at ankomme standsmæssigt. For slet ikke at tale om, hvad der kan være af sikkerhedskrav til en ministerbil, men elbilerne er godt på vej. Tag bare Mercedes EQS – en elektrisk S-klasse og dermed topmodel – med op til 780 kilometers kørsel på en opladning. Et tal, der især skyldes to ting. For det første det store batteri på 107,8 kWh. For det andet det strømlignede design, som designchef Gorden Wagener og hans team har udformet. Med en CW-værdi på 0,2 er EQS den mest aerodynamiske, masseproducerede bil på markedet. Det koster til gengæld på den konservative elegance, der normalt kendetegner biler i limousineklassen. Normalt ville sådan en bil være udformet som en sedan, men her er der tale om en hatchback, der fra heldige vinkler har noget flot coupé over sig og fra mindre heldige vinkler ligner et ulykkeligt ægteskab mellem Citroën og Toyota.