Victor Høyer Jensen var 14, da han skabte Soldout. I dag sælger han eksklusive sneakers til Kesi og Branco scroll-down

Victor Høyer Jensen var 14, da han skabte Soldout. I dag sælger han eksklusive sneakers til Kesi og Branco

Det startede som en lille hobby for Victor Høyer Jensen, da han i 7. klasse ville gøre eksklusive sneakers tilgængelige for alle. Fire år senere har Soldout vokset sig så stort, at han er droppet ud af 2. g og er gået fuldtid på virksomheden. Her fortæller han om det vildeste, han har opnået på sin vej hertil, den største bommert og hvilke sneakers han selv drømmer om at skaffe til sin samling.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: PR
Karriere Euroman

Hvordan fik du idéen til Soldout?

”Til at starte med solgte jeg faktisk Supreme-T-shirts og ikke sneakers. Det var tilbage i 2017. Jeg var kun 14 år, gik i 7. klasse og havde længe interesseret mig for at købe tøj og sneakers, som ellers ikke var til at få fat i. Jeg tænkte det slet ikke som en stor forretningsidé, men syntes bare, det var supersjovt at skabe en platform og sælge lidt.

Jeg kunne kun sælge Supreme-T-shirts, da det var det eneste, som jeg havde kapital til. At have 20 par sneakers, der koster omkring 2.000 kroner stykket, på lager, er meget dyrt for en ung mand, mens en Supreme-T-shirt kunne erhverves for 400 kroner. Der var nogle få andre i Danmark, som gjorde det samme på det tidspunkt, men der var ingen, som var kæmpestore på markedet.

Jeg kunne hurtigt se, at Soldout voksede sig større, og at jeg derfor var nødt til at stifte en egentlig virksomhed. Det er ikke umuligt, når man er 14, men det er meget svært at få igennem. Tilfældigvis faldt jeg en dag i snak med en 27-årig kinesisk kvinde, der hed Xueye Cong, mens vi begge var til et event i en sneakerbutik i København. Hun havde gennem længere tid observeret mig til andre sneakerevents og syntes, at jeg trods min alder virkede til at have godt styr på sneakers og måtte have et stort netværk.

Vi blev partnere. Hun stiftede virksomheden, og jeg købte mig ind for 50 procent. Forretningen flyttede sig mere over mod sneakers. Hun havde netop kapitalen, som det krævede, mens jeg havde et stort netværk i Danmark. Vi importerede sneakers og solgte dem videre til Kina, det var især de dengang meget populære Yeezy-modeller.

Da hun senere skulle flytte tilbage til Kina og giftes, købte jeg hele firmaet, og det var mange penge for mig. Der var også mange problemer med købet, fordi hun jo var i Kina, så vi kommunikerede over WeChat og skulle blive enige om et beløb. Min far hjalp mig med at lave en kontrakt.”

Hvor står Soldout henne i dag?

”Soldout har fået lager og kontor i Indre København på 117 kvadratmeter. Vi har 1.500 sneakers stående på lageret og sender 800-900 par sko ud om måneden. Vi har i hvert fald serviceret over 5.000 kunder. I 2021 forventer vi en omsætning på 12 millioner kroner.

Siden 2020 har jeg drevet Soldout sammen med Levi Fuchs og Rasmus Prominczl, der også er omkring 18 år. Ligesom med Xueye Cong mødte jeg Levi og Rasmus til events i skobutikker, når der kom sjældne sneakers ud. De var selv begyndt at sælge så mange sko, at de også skulle have et firma og kom en dag og sagde, at de gerne ville være med hos mig. Det passede mig rigtig godt, fordi jeg længe havde stået med det hele selv og var lige startet i 1.g.

Før vi fik vores eget lager og kontor, lå der så mange forskellige sneakers og Supreme-T-shirts hjemme hos os selv. Rasmus’ værelse var helt fyldt op med sneakers, hans tv stod decideret på skokasser. Hele Levis loftrum havde hans forældre dedikeret til vores sko, så der endte med at stå 500 par sneakers deroppe, så man næsten ikke kunne komme ind i rummet. Min kælder var også helt proppet.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Sneakers, Sko og Iværksætter