Her er årets flotteste (og grimmeste) Superliga-trøjer
Den danske Superliga er tilbage, og dermed også Euromans traditionsrige kåring. Fra værst til bedst, indenfor æstetikkens hellige haller, præsenterer vi hermed årets rangering af de 12 holds hjemmebanetrøjer.
Det kunne være FC
Midtjyllands højhalsede fra 04/05-sæsonen, som Mohammed Zidan var iført, når
han hver evig eneste weekend drev gæk med samtlige forsvarsspillere.
Det kunne være AaB’s
karakteristiske sorte trøje med guldstriber på ærmerne, som holdet bar, da de
midt under et interview med midtbanekriger Kasper Riisgaard i 2014, ud af det
blå blev erklæret danske mestre efter en ellers uforløsende nullert mod FC Vestsjælland.
Eller det kunne være
Brøndbys legendariske Adidas-trøje med Codan på maven, som vestegnsdrengene løb rundt i, da de i 2005 under Michael Laudrups ledelse skilte FCK ad og vandt
5-0 på et solbeskinnet Brøndby Stadion.
For sjette år i træk
rangerer Euroman sæsonens superligauniformer. Fra grimmest til flottest. Panelet
har selvfølgelig vurderet uden nogen former for interessevaretagelse, og udover
den overordnede æstetik, som selvfølgelig må og skal være hovedkriteriet, har
vi kigget på graden af fornyelse, farvesammensætningen, pasformen, integrationen
af sponsorater og i den sammenhæng også, hvilke sponsorater man har valgt at
fremstille på trøjen.
Uha, der dufter af Volbeat og toast her … Egentlig bygger trøjen jo på et
ganske solidt og klassisk Hummel-fundament, men det er som om, der undervejs er
taget nogle valg, der får trøjen til at skrige håndboldhal så højt, at man
ville kunne høre det helt ovre på den anden side af Lillebælt.
Forskellige nuancer af babyblå, sponsorater i klodsede bokse og hvide skuldre i
et forsøg på at binde ærmekanterne sammen med resten af trøjen. Det er en
ommer!
11. FC
Fredericia
Det har alle dage været tarveligt at gå efter den nye dreng i klassen. Men lige
her er der desværre ingen kære mor. Fredericia har imponeret stort på banen fra
sæsonens start, men de æstetiske spilleregler, dem skal de altså lige have
taget et kig på.
Er det revnet asfalt? Er det rødder?
Vi ved det ikke, vi kan ikke finde ud af
det, og vi behøver egentlig heller ikke at vide det. Vi kan bare konkludere, at
det ikke fungerer ret godt, hverken for øjnene eller historiefortællingen.
I
det mindste er den faktisk pænere end holdets udebanetrøje, der på forunderlig
vis formår at være endnu mindre pæn. Men fedt med Fredericia Kommune på ærmet!
10. Randers FC
Ligesom sidste år vælger de kronjyske hingste at udnytte
spillertrøjerne til at flexe en god omgang lokalpatriotisme.
Hvor
spillerne sidste år måtte lægge maver til Randers’ vejnet, har hestene i år
gravet dybt i historiebøgerne og fundet frem til Neils Ebbesen. Nej, vi anede
heller ikke, hvem han var. Men det viser sig, at han under det jyske oprør i
1340 begik mordet på ”den kullede greve” og blev både nationalhelt og et symbol
på frihed.
Annonse
Må nogen en dag frigøre Randers FC fra deres æstetiske
overhoved og det grønne ’e’ i sponsorlogoet. Point gives dog stadig for at
lefle for hjemstavnen og undervise vi historieløse.
9. Brøndby
Brøndbys trøje i år er ikke decideret grim. Måske kunne selve designet egentlig
berettige den til en plads højere oppe på listen. Men til gengæld er den en
moralsk og værdimæssig falliterklæring på størrelse med dengang David Beckham
blev ambassadør for VM i Qatar.
Spøg til side, måske er den ikke helt så slem, men sidste år havde Brøndby
valgt helt at udelade deres daværende sponsor Danske Spil fra trøjen for at
sende et signal om, at bettingfirmaer var noget, der skulle markedsføres
varsomt. Men det skal de så åbenbart ikke længere?! Alt kan købes for penge,
det er simpelthen bare et spørgsmål om, hvor meget der er brug for dem.
Og ja, trøjen vil vel heller ikke sådan vanvittigt meget frem i verden, så alt
i alt er det altså ikke nok til mere end en 9. plads i denne omgang.
8. FC Nordsjælland
Point for at holde det enkelt. Point for at have en sponsor, der så naturligt
falder ind i klubbens egen farvepalette. Og point for, som den eneste
superligaklub, at placere logoet i midten – det har alle dage fungeret godt. Men så stopper begejstringen også.
Det er lidt som om, der er en kreativ
afdeling hos klubben uden fans, der er gået en smule i stå, og man er
efterhånden blevet forvænt med, at man ikke skal regne med de helt store
overraskelser fra Farum.
Næste år bliver mønsteret nok rykket over i den anden
side, og så er den ged barberet. Men vi glæder os til at blive modbevist.
7. Silkeborg
Annonse
Gør dig selv en
tjeneste og undlad at zoome ind på Silkeborgs trøje. Den gemmer nemlig på en
frygtelig hemmelighed. Uden absolut nogen forklaring har man diskret valgt at
overbelaste trøjen med en masse oktagoner, vi kan ikke forklare hvorfor, udover
at al almindelig æstetisk sans må være druknet i Søhøjlandets mange søer over
sommeren.
Det ligner mest af
alt en håndboldtrøje, og det er ufortjent, at suppens mest stabile træner, Kent
Nielsen, må se sine spillere stille til start i sådan en mundering.
6. Vejle
”Skal du have
vestjysk bank?” blev der engang råbt ad mig (Emil Foget red) over baren på
Crazy Daisy i Skive, og når jeg ser Vejles spillertrøje, hvor man af
uransagelige årsager har valgt at skrive første del af sponsornavnet Vestjysk Bank med små bogstaver og anden del med versaler, kan jeg ikke andet end at tænke på den
oplevelse.
Vejle fortjener også
lidt tæsk for igen at udgive en trøje, der ikke har meget charme, varme eller
personlighed. Der er altid næste år. Skulle alle nyindkøbene holde dem fra nedrykning.
5. AGF
Årets AGF-trøje indeholder lige så meget potentiale, som Sebastian Hausner
gjorde, indtil han kom til at lave den lunkne kattepote, der sikrede Brøndby
guldet i 2021. Og det var stort det potentiale!
Overordnet en smuk og simpel trøje i et let materiale, god pasform og en flot
krave. Men på trods af at have givet sig selv overhånden – ligesom da de var 11
mod 10, og Uhre opsnappede tilbagelægningen, tog et træk forbi Jesper Hansen og
sparkede bolden i kassen – går det galt for AGF undervejs.
Hvorfor ændre det røde Ceres-logo, som gemmer på så meget historie? Hvorfor
klumpe så mange forskellige emblemer ind på så lidt plads? Det er godt, men det
er ikke sublimt. Lidt ligesom AC Horsens, hvor gode gamle Hausner, på grund af
en lang række skader, nu løber rundt. Forhåbentlig er han snart tilbage i
superligaen.
4. Viborg
Annonse
Vi er klar over, at placeringen af denne trøje vil dele vandene. Og den er –
medgivet – også sådan en, der bevæger sig på grænsen mellem at være gal eller
genial. Men vi er på redaktionen enige om, at der er noget dejligt friskt og
svært definerbart fedt over den.
Udover selvfølgelig at bevæge sig i et farvemæssigt univers langt fra de andre
klubber, bringer den associationer til 00’ernes spraglede og glinsende
italienske jerseys, som spillere som Francesco Totti, Alessandro Del Piero og
Paolo Maldini udødeliggjorde.
Og det er da også det italiensk-klingende Capelli Sport (der i øvrigt også ejer
HB Køge), der står bag trøjens design. Capelli Sport er dog amerikansk, så måske koblingen er lidt søgt – i hvert fald har den en aura over sig, som er til at tage og føle på.
Og hvor er det dog bare skønt at se en god, gammel lokalsponsor på brystet år
efter år. Godt arbejde!
3. OB
OB er tilbage i
Superligaen, og heldigvis er de også gået tilbage til de stilsikre striwer.
”Hvor intet vover, intet vinder,” lyder den gamle talemåde, som år efter år har
sikret odenseanerne en plads i toppen af rangeringen.
Sidste sæson var det
ellers nær gået galt. Nedrykningen til 1. division må have sendt OB’s designer
på kolbøttefabrikken, personen valgte i hvert fald at droppe striberne og lave
en blå plamage i størrelse tresporet motorvej og sige tak for i dag. For alt du
har kært, undlad at Google den.
2. FC Midtjylland
AC Milan har ringet, de vil gerne have deres trøje tilbage.
Den er tyk, den
her, men altså – den bedste form for originalitet er jo at tage noget, der
fungerer, og gøre det endnu bedre. Om FC Midtjylland her gør det bedre end AC
Milan i 18/19-sæsonen er svært at svare på, men ligheden er ikke til at tage
fejl af. Der har været gang i skabelonerne. Og fred være med det.
Annonse
Resultatet er nemlig rigtig godt, og når trøjen sidder
på fx Franculino, tager den sig endda markant bedre ud end på et stillfoto som
her. Men det er altså bare svært at nå toppen, når der står
Jack&Jones midt på brystkassen …
1. FC København
Hvor løverne sidste år præsterede et mindre makværk af en trøje og havde
svunget den tunge malerpensel ud over Østerbro-ærmerne, er man i år gået
klassisk til værks. Og vi må bare lægge os fladt ned – den her trøje spiller
langt hen ad vejen. Specielt når den sidder på Thomas Delaneys overkrop.
En flot krave, flot
pasform og underspillede striber, der giver lidt variation til det ellers
tenderende kliniske udtryk. Men, men, men … Et bevis på, hvor flot den her
trøje faktisk er, er, at det i forvejen er svært at kravle helt op i toppen,
når man lader brystet pryde med nationens største bettingfirma. Alligevel tager
de førstepladsen i år.
Vi må dog komme med
en stille opfordring til FCK-spillerne: Kør den nu ind uden at knappe – der kan
godt gå lidt konfirmand i den.
Jeg har altid interesseret mig for mennesker. Det er min store styrke. Det er også derfor, jeg var god som lærer. Snakke med dem, lytte til dem, forstå dem, give dem gode råd og vejledning. Jeg har altid elsket den der kontakt med mennesker. Den byggede jeg ind i fodbolden.