Anne og Thomas har sagt jobbet op og er på vej til Tokyo – i en Toyota scroll-down

Anne og Thomas har sagt jobbet op og er på vej til Tokyo – i en Toyota

Alle har været der. Tankerne og drømmene løber af med dig i en samtale, der ender ud i ordene ”det gør vi sgu.” Det løber oftest ud i sandet, men for Thomas Flensted og Anne Stampe Arndt er den samtale i stedet endt ud i deres livs eventyr, som sender dem i en Toyota Landcruiser hele vejen fra Danmark til Japan.

Af Mikkel Tofte Langerhuus
Foto: Privat
Livsstil Euroman

VI FIK IDEEN FOR GODT FEM ÅR SIDEN: Vi ville købe en bil og så ellers bare køre derudad, indtil der ikke var flere kroner tilbage på kistebunden. Karrieren kørte egentlig på skinner for os begge to – Thomas var fotograf hos et kommunikationsbureau, mens Anne var journalist på Danmarks Radio – alligevel hungrede vi efter det store eventyr. Det eventyr skulle være i bil, fordi det giver en helt ny dimension af frihed i forhold til tog eller fly. Samtidig giver bilen os muligheden for at opleve alt det, der er mellem stederne. Rejsen er en lige så stor del af oplevelsen som målet for os.

Lige nu befinder vi os ved Lake Bled i Slovenien, som er et sted, vi havde udset os hjemmefra. Det er et meget specielt sted, fordi der midt på søen ligger en ø, der udelukkende består af et gammelt slot, som står velbevaret midt på den store sø med det krystalblå vand.

Vi har ikke planlagt en præcis rute, men vi har på forhånd aftale nogle grove træk. Alt er også åbent tidsmæssigt, men vi regner med, at rejsens varighed bliver mellem seks og 12 måneder, og at vi lige nu er på vej gennem Balkan, inden vi drejer mod Kaukasus og Centralasien, hvor vi skal besøge nogle oversete perler som fx Usbekistan, Kirgisistan, Tajikistan og Kasakhstan. Derfra kører vi til Mongoliet, hvor vi højst sandsynligt vender snuden hjemad. Vi vil allerhelst sejle fra det østligste Rusland til Sydkorea og Japan, inden vi kører hjemad igen. Men før det kan lade sig gøre, skal nogle praktiske ting falde i hak. Det kræver, at vi kan få vores bil med til Japan med en færge, og at vi har det godt med at køre i Rusland.

Fordi netop Rusland, som vi også planlægger at køre hele vejen gennem på vej hjem, er ikke en destination uden bekymringer for os. Selvfølgelig, fristes vi til at sige. Men det er et stort land, som er svært at køre helt uden om på sådan en tur. Vi udskød rejsen med et år, blandt andet fordi vi havde planlagt at køre til Ukraine. Kortvarigt var idéen faktisk lagt helt i graven på grund af den forfærdelige situation i landet. Vi valgte ikke desto mindre at pakke bilen et år senere, efter vi havde brugt lang tid på at tale med hinanden om det moralske aspekt i at være en slags turister i Rusland.

Vi har visum til at komme ind i landet. Så vi prøver at tage dertil og mærke, hvordan det er. Det er det gode ved friheden, fordi hvis vi møder nogen, som fraråder os det, lader vi bare være. Det er de andre centralasiatiske lande, der er grunden til, at vi har valgt netop den her rute. Der, synes vi, nemlig du finder noget af verdens allerskønneste natur.

Foto: Privat | Du kan finde flere af Thomas Flensteds billeder på Instagram @toughlens.

TOYOTA LANDCRUISEREN ER PAKKET og indrettet sådan, at vi kan sove i bagagerummet, hvis vi slår sæderne ned. Det er essentielt, at vores bil har firehjulstræk, er pålidelig, kan repareres overalt i verden og kan køre i alle terræner, fordi vejkvaliteten er svingende, mens vi også har brug for en sikkerhed for, at vi kan få bilen lavet, hvis uheldet er ude. At købe bilen har været en af de store udgifter inden rejsen for os. Vi har sparet op i fem år, og selvom vi ikke har levet på en sten hjemme i Danmark, har vi holdt os fra at investere i nye, store ting. Der prioriterede vi i stedet at spare sammen.

Med i bilen har vi et lille gasblus. Det bliver vi rigtig glade for, når vi kommer længere væk fra civilisationen og ikke har mulighed for indkøb i hver by, som vi møder i en lind strøm, så længe vi er i Europa. Men indtil videre vil vi fremhæve vores rejse-stempelkande som uundværlig. En masse gode podcasts på højtaleranlægget og friskbrygget kaffe i koppen gør timerne på landevejen lidt sjovere.

Vi holder meget af de længere podcastformater fra The New York Times, fordi der er mange timers underholdning. #dkpol fra Altinget har vi også lyttet til, men det er, som om det er hurtigt overstået, når man kun får serveret én time om ugen. Vi bestræber os desuden på at høre nogle klassiske album – ikke forstået som klassisk musik, men de album, som er referencepunkter i musikhistorien og er vurderet som de bedste nogensinde. Det har vi ikke været så gode til endnu.

Det lytter vi til:

Vi lytter fast til: ’#dkpol’, ’Radio Information, ’Poptillægget’ fra 'Politiken' og ’Arbejdstitel’.

Vi planlægger at lytte til: ’Hidden Brain,’ ’Rabbit Hole,’ ’The Trojan Horse Affair,’ ’The Flamethrowers,’ ’Fire patroner på lommen’, ’Blowback,’ ’Will be wild,’ og så skal vi have hørt årets Cavling-vinder, ’Det levende bevis’, som ingen af os har nået, før vi tog afsted.

Det er en intens måde at være sammen på, sådan en rejse her. Bilen er meget intim. Vi sover sammen i bagagerummet, vi spiser sammen, og vi oplever sammen, så der er selvfølgelig en risiko for, at vi bliver sure på hinanden og kortvarigt træt af hinanden. Når det sker, er vi gode til at blive gode venner igen i en fart. Hvis behovet for at være væk fra den anden kommer, har vi talt om på forhånd, at det er okay, hvis man vil være lidt alene. Vi kan fx tage en halv dag hver for sig og så mødes igen om aftenen. Den frihed er vi nødt til at give hinanden.

Type to-sjov er et vigtigt begreb for os i den sammenhæng. Det skal forstås sådan, at type et-sjov er sjovt, mens det sker og at se tilbage på, mens type to-sjov måske ikke er sjovt i øjeblikket, men det bliver et gyldent minde i fremtiden. Et helt usammenligneligt eksempel på type to-sjov er at løbe et maraton. Skrækkeligt undervejs, men fedt at tænke tilbage på, når ømheden har lagt sig. Type tre-sjov vil vi helst undgå, fordi det hverken er sjovt i momentet eller to uger senere. Nummer to type af sjov er et godt redskab for os, når vi går hinanden lidt på nerverne, fordi alting i et øjeblik er lidt udfordrende. Med viden om, at vi på et tidspunkt kommer til at grine af det, der er svært lige nu, bliver det nemmere at være i en svær situation.

NOGLE GANGE LØBER VI TØR for ting at tale om. Det ligner os ikke i hverdagen, men det kan ikke undgås på så lang og intens en rejse. Så er vi gode til at lave sjov med, at vores forhold har nået sin udløbsdato, fordi vi har været samtlige samtaleemner igennem. Det er heldigvis kun sagt i sjov, fordi vi finder altid noget nyt at tale om kort efter. Måske ændrer det sig, når der går hverdag i den. Det er uundgåeligt, når man er væk så længe, hvilket også er en af grundene til, at vi ikke har ladet forventningens glæde overtage oplevelsen. Det kunne godt være sket, hvis vi havde sprængt banken for to ugers luksus, hvor vi skulle have det sjovere og rarere, end vi nogensinde har haft. At hygge sig mere end vanligt kan være en slags pres, som kan være svær at leve op til, hvilket vi ikke oplever på den her rejse, fordi det bliver den nye normal for os at leve det her liv.

Til gengæld er der hele karriereræset, som vi har sat på pause, mens vi ellers var midt i det. Vi er stået af toget ved den station, vi er nået til. Vi ved ikke, om vi nogensinde kan stige på igen. Derfor er det vigtigt at huske på, at vi er vildt privilegerede, fordi vi har muligheden for at smide alt, hvad vi har i hænderne, og tage ud og opleve verden i et år. Den mulighed er der mange mennesker, som ikke har. Det er noget, vi er meget bevidste om, og som vi ønsker at lære af undervejs.

Vi er lige nu godt på vej ned gennem Europa, men det er lidt som opvarmning til den virkelige oplevelse, der er grunden til, at vi tager et år ud af kalenderen. Østeuropa er helt sikkert en køretur værd, men den mest strabadserende del af rejsen ligger foran os. Den slovenske sø, hvor vi befinder os nu, bugner af turisme i sommerhalvåret, og her i vinterhalvåret er der skiløb til den store guldmedalje. Anderledes bliver vores kommende destinationer, hvor der nærmest er ubefolket i store områder. Det bliver kedeligt, overvældende og helt fantastisk på samme tid.

Se, hvad vi ellers skriver om: Biler og Ferie