scroll-down

”Hvis det er noget lort, det vi laver, så ville der ikke komme så mange tusinde for at spise hos os hvert år”

I en restaurantbranche, der er berygtet for røde tal på bundlinjen, har Anders Aagaard skabt et imperium, hvis navn vækker genklang i hele landet og årligt har op mod én million gæster. Vi taler med den danske restauratør om hans forhold til madanmelderne, om at lære Hr. og fru Danmark at gå på restaurant igen, og om hvorfor han endnu ikke har solgt Madklubben.

Af Magnus Fuglsang Søgaard
Foto: Santiago de la Vega
Gastro Euroman

Hvordan tjener man penge på mad?

”Det er et ganske simpelt regnestykke. Man skal tjene flere penge, end man bruger.”

Hvorfor er der så så mange dårlige restauratører?

”At være restauratør er ikke en beskyttet titel, så enhver kan blive det. Der er mange tandlæger, jurister, arkitekter osv., der bliver restauratører. Men der er ikke særlig mange kokke, der åbner deres egen arkitektpraksis eller tandlægeklinik, for det kan de ikke finde ud af. Jeg oplever, at der er mange, som går til jobbet som restauratør med en vis arrogance: ’Køb et fadølsanlæg, sørg for, at der er noget hyggeligt mad, hav friske blomster. Hvor svært kan det være?’

Det er ligesom columbusægget, det er ikke særlig svært, hvis man kan, og sådan er det med mange ting. Men der er bare mere i det, end folk lige går og tror.”

Det lyder ellers som en god idé med fadølsanlægget. Er det ikke på drikkevarerne, at man tjener pengene?

”Det er ikke en entydig sandhed, for man ville jo ikke sælge drikkevarer, hvis man ikke havde maden. Biograferne tjener jo også flest penge på deres popcorn, men de ville aldrig sælge dem, hvis de ikke viste film. Men hvis man tager det isoleret set, så tjener vi jo flest penge på at sælge fire gin og tonics frem for fire bøffer.”

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her