Når Hermès herredesigner, Véronique Nichanian, dikterer silhuetter, farvepalet og materialer for sine kollektioner, er det med en elegance, en smagfuld sans for luksus og med en stilmæssig langtidsholdbarhed, få andre kan være med på.

Hermès priser er, indrømmet, heller ikke for alle, for kvalitetshåndværk på så højt niveau, og med 183 års erfaring ud i perfektionering af hver en syning, vævning, håndmalet silke etc., betaler man for.

Op til 1960’erne var tøj generelt markant dyrere end i dag. Traditionen for at få en frakke syet og betale en halv månedsløn for den var mere udpræget. Til gengæld kunne du have den i 10 år, for kvaliteten var derefter.

I dag er vi vant til at shoppe hurtigt og kassere, når knapper og syninger ryger. Er du ikke selv ferm med nål og tråd, så koster det mindre at købe et nyt billigt stykke tøj end at få det andet repareret hos en skrædder.

Det har vi miljømæssigt, som bekendt, ikke råd til længere. Et godt greb er at købe langtidsholdbart, kvalitets- som stilmæssigt. Hellere spare op og købe lidt, der holder i mange år, end noget der kan bruges kort.

Efterår/vinter-kollektionen Hermès netop har præsenteret under herremodeugen i Paris, var overvejende holdt i jord- og gråtoner. Dobbeltradede jakkesæt med bredere buksevidde, der nu for alvor synes at erstatte de smalle jakkesæt, vi nu har båret i snart to årtier. Flere bukser var udstyret med et spænde, der for nogle vil tjene som et lækkert detaljebrud, men for andre kan tjene som tilvænning i overgangen fra smalle til lidt bredere bukser.

Iblandt mine favoritelementer var de påsyede stykker på jakker og frakker, der gav et veltænkt udtryk imellem en three-piece jakkesæteffekt og noget nyklassisk elegance.

Det stolte franske modehus ved stadig godt, hvordan vi står skarpt i mange år frem.

filippofior_Look_01.jpg

filippofior_Look_20.jpg

filippofior_Look_16.jpg

filippofior_Look_44.jpg