scroll-down

Her er 10 hemmelige bygningsværker, som du skal se nærmere på

Marie-Louise Høstbø har i mange år beskæftiget sig med arkitektur og dansk design. Nu har hun skrevet bogen ’Hemmelige steder’, der beskriver 50 bygningsværker i og omkring København, der er værd at kende til. Vi har fået arkitekten til at vælge 10 steder fra bogen, som du ikke må gå glip af.

Af Sofie Valentin
Foto: Marie-Louise Høstbo
Long Read

Bygninger står omkring os, når vi bevæger os fra et udgangspunkt til en destination. Vi bor i dem, lever i dem. Men lægger vi mærke til dem, selv om de er alle vegne? Arkitekt Marie-Louise Høstbo har lavet en bog om 50 hemmelige steder, som vi ser nærmere på. Bygningsværkerne spænder vidt fra et sommerhus i Humlebæk til et seminarium i Hornbæk. 

”Der er 50 værker i bogen, og det er værker, der betyder noget for mig. Det er værker, som jeg har brugt tid på, og som betyder noget for min opfattelse af arkitektur. I bogen prøver jeg at komme forbi, at noget er grimt eller flot, som man ellers har en tendens til at sige. Vi kalder det jo bygningskunst, så det er også en forståelse af, at folk har gjort sig umage, når de har skabt de her bygningsværker. Jeg har givet bygningerne lov til at åbne sig,” siger Marie-Louise Høstbo om tankerne bag bogen.

Vi har fået arkitekten til at udvælge 10 bygningsværker fra ’Hemmelige steder’ og fortælle lidt om, hvad de kan.

1. Pavillon, Enghaveparken
Enghaveparken, København V

”Poul Holsøe, som var stadsarkitekt i København i 1928, har været kendt som hovedarkitekten bag, men faktisk var det Arne Jacobsens navn, der stod på tegningerne, fordi han var ansat hos stadsarkitekten, efter han blev færdig på Arkitektskolen. Det er interessant, at vi kender Arne Jacobsen fra store bygningsværker som SAS-hotellet, men vi skal jo alle sammen starte et sted, og han startede altså her, hvor han var med til at tegne denne pavillon.

I sin tid var Enghaveparken en lomme i byen, hvor man kunne gå hen og slappe af. Der blev spillet musik fra pavillonen, som danner en scene. Det er en betonskal, som danner en kvart kugle, som er beklædt med kobber ligesom tagene på mange bygninger i København. Den er nyklassicistisk, men også moderne, da betonskallen og formen kobler nyklassicismen og funktionalismen. Pavillonen står forhøjet på en plint og med metalgelænder rundt om. Den står helt skarpt, håndværksarbejdet i kobberet i fint lavet, detaljeret og ordenligt. Det omslutter hele skallen. Det var her, Arne Jacobsens karriere startede. ”

Læs hele artiklen med Euroman Premium
Allerede medlem. Log ind her
Bliv medlem, og få fuld adgang til hele EUROMAN.dk for 49 kr./md
Læs mere om Euroman Premium Euroman Premium
Tilbage til Euroman.dk Retur til toppen