Hiphop-pionerer dannede stilskole ved at være sig selv


Det er altid tilfredsstillende, når man kan følge en tendens tilbage til et udspring. For eksempel de nu obligatoriske sneakers og t-shirts, som alle går med i dag, særlig inden for hiphopkulturen, men som også har sat sig tungt på modeindustrien i det hele taget.
 
Hvem gjorde dem cool? 

Det har magasinet GQ en ganske besnærende teori om. I en artikel foreslår kulturskribenten Zach Baron, at det var pladeselskabet Def Jam og dets artister, der pionerede nogle af disse must haves, nærmere betegnet folk som rapperne fra Beastie Boys og Run DMC og selskabsbossen Rick Rubin.

Beastie Boys’ t-shirts, hættebluser og slidte cowboy-bukser og Run DMC’s uundværlige sportssko blev varemærker for de respektive bands og sidenhen kopieret af millioner af rappere og forbrugere i en grad, så man i dag slet ikke kan forestille sig en verden uden.

Teorien er blandt andet besnærende, fordi den foreslår, at grunden til at nogle af de første artister på Def Jam (grundlagt 1984), havde så stor modemæssig gennemslagskraft, var, at de ikke prøvede at være andet end sig selv.

”De var egentlig bare nogle unge nørder. Og deres coolness kom fra deres manglende angst for netop det faktum,” skriver Zach Baron.

I old school-rappens allerførste år klædte hiphopgrupper som Afrika Bambaataa and The Soul Sonic Force og Grandmaster Flash and The Furious Five sig gerne ud i farvestrålende læder-suits, frynsejakker, kaptajnskasketter, indianske fjerprydelser og masser af guld.

Beastie Boys var knap så extravagant klædt. Da deres debut, ’Licensed to ill’, i 1986 udkom på Def Jam og som det første rapalbum nogensinde toppede Billboards hitliste, var de unge drenge, der selv kom fra et punk-miljø, klædt i genbrugte t-shirts, slidt denim, baseball-jakker og billigt sportstøj. Det look har de ikke rigtig forladt siden.

GQ’s Zach Baron skriver:

”De etablerede en downtown-uniform, som holder ved endnu i dag, præcis fordi de slet ikke opfattede det som mode; de gik med deres tøj som om, de aldrig havde overvejet at gå i andet. Looket var tilsyneladende simpelt; det var enkelt og nemt at efterligne, alt, du havde brug for, var et par sneakers, en t-shirt og en vis ligeglad afslappethed.”     


Ad-Rock, MCA og Mike D, også kendt som Beastie Boys,
anno 1986.


Rick Rubin, der grundlagde Def Jam sammen med makkeren Russel Simmons og selv i sin ungdom havde følt sig som en outsider i skolen, fordi han altid gik i sorte t-shirts, sorte jeans og hvide sneakers, mens moden blandt hans jævnaldrende lød på buttondown-skjorte og pænere herresko, siger:

”The Beasties havde en ungdommelig fremtræden og var altid meget stilede – hver af dem havde sin egen stil, og de havde altid de sejeste t-shirts og de sejeste tennissko.”


Rick Rubin med sorte jeans og solbriller. 


Og her sammen med makkeren Russel Simmons i parkacoats i New Yorks 1987- vinter.

En anden gruppe, der blev kendt for sine sportssko, er Run DMC, der sågar skrev sangen ’My Adidas’ om deres favoritsneakers. Skoene var typisk sammensat med mere sportstøj, for eksempel en træningsdragt eller praktiske hættebluser. Også gerne en bøllehat.


Run DMC blev aldrig signet på Def Jam, men de var på Forever Together-tour sammen med Beastie Boys i 1987, her slapper de af på hotelværelset sammen med manager Rubin.

Rick Rubin husker:

”Jeg tror, de var den første gruppe, der etablerede det, vi kalder B-boy-stil (B-boy=breakdancer, red.). De klædte sig mere som de unge blandt publikum end som performere. Dengang prøvede de fleste, der stod på en scene, at ligne en Eddie Murphy, der prøvede at ligne Michael Jackson.”