Kitsch julesweatre
Foto: Instagram @julesweaters

Kitsch julesweatre

Trio har stor succes med salget af kitschede julesweatre: “Man kan ikke være særligt selvhøjtidelig, når man har sådan en på”

De tre medejere bag webshoppen Julesweaters.dk har lavet en forretning baseret på kiksede sweatre med julemotiver, som efterhånden er en sand kending i højtiden. Det har de så stor succes med, at de nu har tredoblet deres produktion siden forrige jul.

Modeverdenen har undergået en del anti-bevægelser inden for de seneste år. Først kom begrebet ‘normcore’ frem som en betegnelse for folk, der i protest mod hipsterstilen iklæder sig uformelige jeans og t-shirts fra det nærmeste supermarked. Så kom ‘dad bod’-bevægelsen som et antistatement mod den ultra-trimmede mandekrop. Senest har ‘ugly sneakers’ vundet stort frem. Og nu er det måske tid til endnu en kuriøs anti-trend: nemlig den strikkede julesweater.

Trenden har for længst cementeret sin plads i USA, hvor Time sporer de grimme sweatre helt tilbage til det 19. århundrede. Og i dag er sweatrene større end nogensinde før, hvor de ofte bliver båret på en hipster-rionisk måde og kan findes i alt fra H&M og vintagebutikker til Ralph Lauren.

Og nu har trenden måske også for alvor ramt Danmark. I hvert fald oplever de tre medejere af firmaet Julesweaters.dk, Jesper Ahm Sørensen, Christoffer Sloth Henriksen og Casper Dam, at der er stor efterspørgsel på de strikkede trøjer. Trioen overtog firmaet fra Jesper Ahm Sørensens bror og hans kæreste forrige år, hvor de satte 1.500 sweatre til salg på webshoppen. Her blev flere af sweatrene revet væk allerede i november, og de har derfor nu tredoblet antallet af sweatre til salg til 4.000 stykker.

“Sidste år kunne vi ret hurtigt mærke den store interesse, og vi fandt ud af, at vi havde fejlbedømt markedet. Vi var heldige, fordi nogle billeder af vores sweaters nærmest gik viralt på Facebook og Instagram og havde over 150.000 visninger, fordi folk delte det og taggede hinanden. Det kom lidt bag på os, men i år har vi forberedt os meget bedre,” siger Christoffer Sloth Henriksen.

At det lige blev julesweaters, som de tre venner samledes om, var lidt af en tilfældighed. De havde i et stykke tid snakket om, at de gerne ville starte et eller andet op sammen - og da muligheden for at overtage sweater-firmaet bød sig, virkede det som det perfekte match.

“Det, vi synes er så fedt ved julesweaters, er, at de er lidt kitsch. Man kan ikke være særligt selvhøjtidelig, hvis man har sådan en på, og det kan virkelig føre til nogle grin og samtaler, hvilket vi synes er ret hyggeligt. Julen er bare en særligt glad tid, så det er vi glade for at kunne bidrage til,” siger Christoffer Sloth Henriksen.

Uden for julesæsonen bruger de tre sweater-fans deres tid på deres øvrige forretninger. Men når oktober nærmer sig, skifter de fokus til Julesweaters.dk og begynder at udvælge, hvilke sweatre, de vil tilbyde deres kunder i år.

“De skal være i god kvalitet, og så tager vi ellers udgangspunkt i dem, vi godt selv kan lide. Et krav er, at de skal være hyggelige og fjollede. Man kan få en del med lettere perverse motiver, men det vil vi ikke have. De skal være stilrene og familievenlige,” siger Christoffer Sloth Henriksen.

Om de farverige og fjollede sweaters er ved at komme på (anti)mode, vil medgrundlæggeren dog ikke give et klart bud på.

“Jeg ved ikke, om julesweaters skal ses som et statement eller et antistatement. Jeg tror, at mode i og for sig handler om at gå i det, der gør en tilpas. Så længe vores kunder synes vores sweaters er hyggelige, og de er glade, så er vi tilfredse.”

LÆS OGSÅ: Svensk firma lancerer den pletfri skjorte

LÆS OGSÅ: Frisøren guider: Sådan får du Ryan Goslings ‘Blade Runner’-frisure

LÆS OGSÅ: Mandagens detalje: Længe leve lag på lag