Mercedes SLK startede sin modelkarriere som pigebil, men i anden generation blev den mere maskulin, flottere at se på og sjovere at køre i. Hvad kan det ikke blive til, nu hvor tredje aftapning er på gaden? Vi er kørt ud i sommeren efter svaret.

I begyndelsen var den genial alene pga. stålfoldetaget. Skru tiden tilbage til 1996, Poul Nyrup er statsminister, ’Trainspotting’ har premiere, og Nokia 2110 er den vildeste gadget – er du med? Dengang havde verden ikke set en bil med stålfoldetag siden Fords 1957 Fairlane, medmindre man var blandt de få, der så Mitsubishi 3000 GT Spyder – og så pludselig stod den der, Mercedes SLK.

En ny lille sportsvogn, der kunne bruges som roadster om sommeren og som fræk coupé om vinteren. Så kom Peugeot 206CC og gjorde foldetaget folkeligt, og pludselig var tagkonstruktionen ikke nok til at gøre SLK genial længere. Og i virkeligheden appellerede den måske også mere til kvinder? Anden generation af SLK skulle manifestere, at SLK også er en bil, der kan gøre en mand glad.

Og det kunne den. Med sine mere maskuline linjer og sin kontante kørestil var den et yngre og mindre sofistikeret alternativ til den magelige topmodel SL. Samtidig var den også mere rå og sporty at køre takket være den kortere akselafstand og hårdere undervogn. Men det var stadig ikke nok til at ryste kone-bils-imaget helt af.

Læs mere på næste side.Derfor har Mercedes endnu en gang rakt ud efter volumenknappen og skruet op for testosteronniveauet på tredje generation af den lille stjerne. Den ligner sig selv, og alligevel har den lige fået lidt mere kant og karakter i alle de små detaljer.

Indvendigt er designerne gået mere radikalt til værks og har givet SLK et gedigent løft. Hvor den tidligere var lidt upoleret, fremtræder den i dag raffineret og gennemført ned i alle detaljer fra ventilationsdyserne, der synes hentet direkte fra topmodellen SLS, til gearvælgeren, som trods automatikken har fået et manuelt udseende.

Og så er der naturligvis muligheden for at vælge sin SLK med røgfarvet glastag, hvor du selv kan regulere lysgennemtrængningen. Selv i standardversionen uden lysdæmpning fuldender det den nye eksklusive stemning i SLK, så spendér endelig de 10.000 ekstra.

Nok om stemning, nu vil vi vide, hvordan den kører. Allerede anden generation var et sjovt bekendtskab med direkte styring, levende bagende og så hård undervogn, som man kan få det i en Mercedes. Nu har bilen tabt sig på vægten og fået en ny 3,5 liter V6-motor.

Gearkassen er derimod omtrent den samme 7-trins Geartronic, og det var faktisk den eneste indvending, vi kunne komme op med, da vi kørte forgængeren. Mercedes laver fantastiske automatgear, men idealet er komfort, og det betyder, at man ikke helt får den kontanthed, som man gerne vil have i en roadster. I stedet for øjeblikkeligt at sende dine kommandoer ned i asfalten søger gearkassen efter det smidigst mulige gearskift, og det koster på den køredynamiske konto.Vi lånte os til et par hurtige omgange på Sjællandsringen, hvor man trygt og sikkert kan presse bilen ud til kanten. Forhjulene holder godt greb under indstyringen, så du kan lokke bagenden med, og giver du den fuld gas på vej ud, skrider halen pålideligt ud. Esp’en slipper dog aldrig helt sit greb, så decideret drifte kunne vi ikke, men nok til at konkludere, at SLK er noget nær en perfekt afbalanceret sportsvogn med masser af raffinement og underholdningsværdi.

Eneste slange i paradiset er fortsat gearkassen, som vi til hver en tid gerne byttede til et manuelt gear, men det fås kun til basisversionen med to-liters kompressormotor. Fint nok, sådan er vi, og på den måde adskiller vi os fra den store majoritet af Mercedes-kunder, som aldrig vil køre deres SLK ud i de marginaler, og som primært har valgt bilen for dens udstråling og cruising-egenskaber – måske fordi de er kvinder. Ikke desto mindre slår nyheden en fed streg under, at det omdømme efterhånden er kriminelt uretfærdigt.

Mercedes SLK 350 BlueEfficiency

Motor: 3,5 liter benzin med direkte indsprøjtning
Moment: 370 Nm v. 3.500 omdr./min.
Hestekræfter: 306 hk
Acceleration: 0-100 km/t på 5,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Benzinøkonomi: 14,1 km/l
CO2-udledning: 167 g/km
Pris: 1.085.900 kr.