Sponsoreret af Bulova

DA NASA-ASTRONAUTEN DAVE SCOTT i juli 1971 landede på Månen, var det den niende bemandede mission i Apollo-programmet og den fjerde månelandingsmission. På Scotts håndled sad et Omega Speedmaster, NASA’s officielle astronaut-ur, men derudover havde amerikaneren en backup med i form af en Bulova ref. 88510/01. Det var en matsort kronograf med specialdesignede trykknapper, så man kunne betjene urets stopursfunktion med handsker. 

Det var Scott næppe ked af at have med, da han efter to strabadserende vandringer på Månens overflade opdagede, at glasset på hans Omega var røget af i kampens hede. Ved sin sidste space walk spændte Scott sit Bulova på armen og gjorde dermed reelt det amerikanske ur-brand til ’det andet Måneur’.

Selvom uret måske ikke er lige så kendt som Omega, så har Bulovas Lunar Pilot lige siden oplevet interesse fra en støt stigende fanskare. Lunar Pilot har også skabt overskrifter af andre årsager: 44 år efter Månelandingen, i 2015, blev Scotts eget Bulova sat på auktion og solgt for 1,3 millioner dollar. 

HISTORIEN OM SCOTTS ur er på mange måder essensen af Bulova, en innovativ producent af ure, der trods sine kvaliteter stadig er lidt under radaren. Også selvom brandet snart kan fejre 150-års jubilæum. Bulova blev grundlagt i 1875 af Joseph Bulova, en tjekkisk indvandrer, der i en alder af 19 år åbnede sin første juvelerforretning i New Yorks Diamond District.

Bulova fik vind i sejlene og etablerede en ur-fabrik i Schweiz for at imødekomme efterspørgslen. Han var imidlertid ikke kun ferm til at fremstille ure, men forstod også at markedsføre dem på måder, der ikke lod Rolex’ stifter Hans Wilsdorf meget efter: I 1926 lavede Bulova verdens første radioreklame, der blev udsendt på radio i hele USA og annoncerede det første bip i historien: ”At the tone, it’s eight o’clock, Bulova Watch Time,” lød det i stuerne hos millioner af amerikanere. 

I 1927 lancerede Bulova Lone Eagle-uret for at fejre Charles Lindbergs solotur over Atlanten, og snart introducerede firmaet den første serie af damearmbåndsure. Bulovas gode navn blev cementeret i 1941, da virksomheden besluttede at eksperimentere med, hvad der dengang var en helt ny form for markedsføring: Den første Bulova-tv-reklame blev transmitteret fra toppen af Empire State Building i New York og var den første af sin art nogensinde.

Reklamen bestod af et billede af det amerikanske fastland og en stemme, der sagde: ”America runs on Bulova Time.” Det var fremsynet i en tid, hvor få mennesker overhovedet ejede et fjernsyn. Reklamen kostede blot Bulova ni dollar.

23.jpg

I DAG ER BULOVAS motto ’Bold at Heart’, hvilket både flugter med firmaets banebrydende opfindelser, men også med deres mange dristige designs. Bulova opfandt fx verdens første fototimer til at fastslå sluttider for atleter og introducerede i 1960 det elektriske Accutron, der var langt mere præcist end noget mekanisk ur.

Accutron brugte en stemmegaffel i stedet for et traditionelt balancehjul og drivfjeder og betragtes også som kvartsurets forfader. Det var faktisk så præcist, at CIA gjorde Accutron til standardudstyr for piloter i det strategiske rekognosceringsfly A-12, der kunne flyve tre gange lydens hastighed, ligesom også NASA installerede teknologien i rumprogrammets tidtagningsudstyr. 

På designfronten markerede Bulova sig med ure, der delte vandene: I 1971 lancerede firmaet Oceanographer, et pudeformet dykkerur, der i modsætning til sine schweiziske rivaler ikke angav vandtæthed i meter på urskiven, men i den amerikanske måleenhed fod.

Det betød, at der på skiven stod ’666 feet’, hvilket svarer til 202.9968 meter. 666 lyder dog unægtelig mere cool og er ifølge Johannes’ Åbenbaring også et andet ord for Fanden. Blasfemi, mente nogen, mens fans kvitterede ved at give uret øgenavnet Devil Diver. 

7.jpg

DET HEDDER URET stadig – også i den variant, som nu er udkommet i Archive-serien. Det er en fejring af Bulovas historie, der genskaber ur-firmaets mest nostalgiske ure med ny teknologi og et nænsomt opdateret design. Lunar Pilot var det første ur i serien, der første gang blev lanceret i 2016, også før det blev almindeligt med nyudgivelser af historiske ur-modeller.

Det fås nu i to farver – sort eller i en blå/hvid panda – i en mere kompakt udgave med den historisk korrekte kassestørrelse på 43,5 mm. Det ligner uret, som Scott bar i rummet til forveksling. Og nej, det er stadig ikke verdens mest kendte Måne-ur, men hvis du nogensinde har set de smukke sorthvide fotos af en astronaut, der gør honnør foran det amerikanske flag på Månen, eller som drøner rundt i sin Lunar Roving Vehicle, så har du ikke kun set Dave Scott. Du har set Bulova Lunar Pilot. 

intl.bulova.com