Kejserens nye klæder? Lars laver NFT’er til modebrands og er sikker på, at du i fremtiden også vil iføre dig tøj, som kun findes i den digitale verden scroll-down

Kejserens nye klæder? Lars laver NFT’er til modebrands og er sikker på, at du i fremtiden også vil iføre dig tøj, som kun findes i den digitale verden

Forestil dig, at du både har en fysisk og digital garderobe. Tøj, du tager på, når du går ud ad døren og tøj, du kun ifører dig online. Det virker abstrakt, men ifølge Lars Rahbæk, der er Creative Director i NFT-virksomheden MojoMoto, og som arbejder med digital mode, bliver det fremtiden. Vi har talt med ham om NFT-teknologiens potentiale, og hvordan det vil komme til at revolutionere modebranchen.

Af Teis Jeppe Gørtz
Foto: PR
Mode Euroman

Er du i tvivl om, hvad NFT’er er, vil vi anbefale dig at læse dette interview med Mikkel Malmberg, som forklarer alle de relevante begreber, inden du læser dette interview.

Hvad er MojoMoto?

”Vi er en virksomhed, som både tilbyder at lave 3D-prøver og NFT’er for modebrands. Gennem mit indblik og min baggrund i modebranchen kunne jeg se, at der var et kæmpe ressourcespild med produktionen af de her prøver, man producerer hele tiden. Typisk, når man skal lave en kollektion, starter man med at lave måske 300 førstegangsprøver, og så kommer der en grovsortering, og i anden omgang er der måske 200 prøver, og til sidst er der måske 100-130, der lander og bliver en del af den endelige kollektion.

Vi tegner i stedet tøjet i 3D, så man kan gengive det fuldstændigt, som var det packshots af en rigtig fysisk prøve. Vi kan få det til at være i bevægelse, og kunderne kan se, hvordan faldet er på tøjet, og hvordan det sidder. Så nøjagtigt kan vi lave det.

Udover at mindske tøjspild er fordelene ved 3D, at det er en langt hurtigere proces, det er billigere end fysiske prøver. Det tager mellem fire og otte uger, fra de sender tegninger ud, til de får en salgsprøve hjem, før de kan lave en ordre på det. Det kan vi gøre indenfor to døgn, så det er en helt anden proces hastighedsmæssigt. Og så er der selvfølgelig hele CO2-aftrykket. Det er jo markant mindre uden sammenligning. Der er ingen forurening ved at lave det digitalt udover den strøm, man skal genere for at få computeren til at køre.

Parallelt har NFT’er bare vokset sig større og større, og det har et så kæmpestort potentiale for modebranchen og livsstilsbranchen, at vi har valgt også at satse på denne del foruden 3D-prøver.

Modebrandsene har brug for nogen til at tage dem i hånden og få dem ombord i NFT’er. Og den stafet har vi så valgt at tage.”

Hvordan kan NFT-teknologi være relevant for modebranchen?

”Jeg vil næsten sige, at svarene står i kø. Helt overordnet spår jeg i hvert fald, at modebrandsene inden for den nærmeste fremtid vil have to omsætningskilder. De vil have deres fysiske kilde, som de altid har haft, og så vil de have en digital, som ligger parallelt med, der har langt, langt større potentiale.

Man skal tænke på, at når man opererer digitalt, er man ikke begrænset geografisk. Du er ikke begrænset af, at du har en produktion med en deadline og noget, der skal shippes rundt i hele verden. Du kan agere sindssygt hurtigt på markedet. Du kan mere eller mindre launche i nuet og agere på ting, der sker i samfundet, der kan være vigtige for din brand value. Og så kan brandsene også bruge det digitale space til at skabe noget brand awareness omkring sig selv. De kan begynde at lave noget community og få nogle helt andre brugere ind og skabe et helt andet kundesegment.

Jeg ser et stort potentiale. Fx havde rapperen Travis Scott en livekoncert i Fortnite, hvor han var en avatar af sig selv, og optrådte, som var det en liveperformance. Der var 27 millioner, der var inde og overvære denne koncert. Jeg kan ikke komme på noget stadion, der kan rumme så mange mennesker, så det er nogle helt andre størrelser, man taler om. Og hvis man bare kan sælge en NFT-merchandise af en art til 10 procent for 50 kroner, så er der pludselig en kæmpe forretning i det.

Og det her er kun starten. Det bliver langt, langt større. Derfor mener jeg, at man som brand skal tage NFT hamrende alvorligt. Man er nødt til at få kigget på en strategi over, hvordan man kommer ind i det.”

Hvordan skal sådan en strategi lyde?

”Når du er et high-end-brand og hedder Gucci, Prada eller Balenciaga, er du langt bedre stillet end modebranchens bredde, fordi de bare skal lave et eller andet, og så er der nogle, som vil købe det. De har så høj en brand value. Men de resterende 95 procent af modebranchen er slet ikke oppe på dette niveau, og de er nødt til at være mere kreative i deres tilgang til, hvordan de kommer ombord i NFT, og hvordan de kan lykkedes med det.

Det kunne blandt andet være ved at gå ud og lave et collab med en musiker, som deler samme værdier som brandet. Det kan også være, at de kigger ind på at lægge goder ind i NFT’en. Dvs. hvis du køber denne her NFT, så giver den dig adgang til fx nogle rabatter, ligegyldigt hvor du handler henne i verden. Det kan også være de her Massdrop-tendenser, hvor du går lidt væk fra, at det er nogle få udvalgte NFT’er, som bliver solgt til mange penge, men i stedet laver 10.000 af den samme NFT, og den vil nok aldrig stige meget i værdi og blive et stort investeringsobjekt, men den repræsenterer nogle andre værdier.

Det kan være, at den giver dig adgang til at deltage i en bestemt konkurrence om at vinde en unik NFT til en højere værdi. Eller den giver adgang til nogle andre gevinster. Sådanne ting bliver det nye, tror jeg. Indtil videre har vi mest set, at man køber en NFT, har en GIF-fil, der drejer rundt og so what? Mulighederne bliver langt større i fremtiden.”

Hvad kommer vi ellers til at se af muligheder?

”Fx at man også vil kunne iføre sig tøjet digitalt. En ambition og teknologi, som jeg selv arbejder på at udvikle gennem et andet projekt, der hedder FashHub. Vi går ind og skaber NFT’er, som du kan gå med digitalt, og det betyder, at du køber tøjet digitalt, og du går med tøjet digitalt. Det bliver aldrig nogensinde produceret fysisk.

Det unikke ved vores produkt er, at denne mulighed for at iføre sig tøjet digitalt ikke findes andre steder endnu. Jo, man gå med tøjet med Augmented Reality via Snapchat, men Snapchat har nogle begrænsninger, for du ikke kan låse den ned til en NFT. Hvis jeg tager et Snapchat-billede med et filter og sender til dig, så får du rent faktisk også direkte adgang til også at kunne gå med det. Og det er rigtig godt i forbindelse med marketingsstrategi, hvis man skal have noget spredt ud, men hvis du skal have noget helt unikt, og som kun du kan gå med, så er man nødt til at have kodet det ned til en NFT.

Vi har folk i vores team, der koder på det her og er ved at skabe en helt nyt AR-sprog.”

Bliv medlem, og få fuld adgang til
hele EUROMAN.dk fra 23 kr. om måneden
Prøv 14 dage gratis uden binding
Kom igang her Allerede medlem? Log ind her Euroman Premium
Opret dig gratis her
Se, hvad vi ellers skriver om: Herremode, Teknologi og Interview