9 hurtige til Tom Kristensen inden åbningsbraget i Formel 1 scroll-down

9 hurtige til Tom Kristensen inden åbningsbraget i Formel 1

Formel 1-sæsonen åbner denne weekend. K-Mag er tilbage. Der er nye regler, nye biler. Og hvad med dramaet mellem Verstappen og Hamilton? Vi har stillet ni hurtige til Tom Kristensen, F1-ekspert på Viaplay og nidobbelt vinder af Le Mans.

Af Oliver Bodh Larsen
Foto: Getty Images
Sport Euroman

Tom, en ny sæson Formel 1-racerløb står for døren. Hvor meget glæder du dig til søndag?

”Jeg glæder mig rigtig meget. Det er det bedste tidspunkt for en racerkører. Hele opstarten: nye materialer, nye teams, nye folk, der rokerer rundt, alt fra mekanikere til teknikere. Og lige præcis i år – med det nye regulativ i Formel 1 – bliver det kun endnu mere spændende.

I det hele taget er det jo en vild motorsportsweekend. Der er 12-timers løbet på Sebring, som Kevin Magnussen jo var på vej til, inden han blev hentet ind af Haas, hvor en masse andre supergode danskere er med. Så er der IndyCar med Christian Lundgaard, mens Frederik Vesti også skal køre i Bahrain i F2.

Når jeg sidder på søndag, og adrenalinen begynder at pumpe op, og de fem lys bliver tændt på Sakhir-banen i Bahrain, så er det ét af de tidspunkter på et år, hvor min puls er højest. I hvert fald i siddende tilstand. Det er der ingen tvivl om. I og med jeg ikke er aktiv mere, så er det dér, jeg er helt på – både i forhold til adrenalin, anspændthed og forventningens glæde.”

Fra i år er der indført en hel del regelændringer, som FIA (Det internationale motorsportsforbund, red.) håber vil medføre et tættere og mere underholdende race. Får de, hvad de ønsker, tror du?

”Teamsene er fuldstændig i dialog med hinanden for at skabe de muligheder, de ønsker. Og det godkender FIA så, hvor jeg selv sidder med i World Motor Sport Council. Alt lige ned til sidste detalje, hvor de har fået tre kilo ekstra på minimumsvægten, så den nu er på 798 kilo, er på teamsenes betingelser. Det sidste kom på plads i tirsdags.

Det vigtigste i de nye regulativer er sådan noget som, at dækkene er gået fra 13” til 18’”. Dækkene har fra måske slut-60’erne været 13” og frem til i år. Rent aerodynamisk er bilerne også ændret utroligt meget. Bilerne ser finere og større ud, og vinden bliver kastet mere op i luften. På den baggrund er der kommet mere ground effect. Det vil sige, at den får lov til at suge sig mere ned – i stedet for at blive trykket ned.

Den sugeeffekt – sammenlignet med trykeffekten, som er blevet nedbragt – betyder, at den bagvedkørende bil kan gå tættere på. Specielt igennem sving, hvor man har brug for downforce-effekt. Den øgede stabilisering kommer også fra 18”-dækkene.

Vil der så være flere overhalinger? Det tror jeg – absolut. Kørerne kan lægge mere pres på dækkene, de kan lægge mere pres på hinanden. De kommer til at få mere travlt, pulsen vil være højere. Det vil vi seere og fans komme til at bemærke.”

Skal vi tro på Mercedes, når de påstår, de ikke vil være konkurrencedygtige fra start?

”De har haft mere porpoising under træningen i Bahrain. Hvilket er den effekt, jeg talte om – hvor meget bilen henholdsvis suger, trykker og stabiliserer. Porpoising er en slags marsvineeffekt, kan man sige. Fronten går ned, bagenden går op – fronten går op, bagenden går ned. Det skaber en meget ukontrollerbar bevægelse i bilen. Det er meget lidt fordelagtigt, for det gør det meget svært at styre bilen, når man når bremsepunkterne. Og Mercedes er altså ikke lykkedes med at stabilisere deres bil optimalt med det nye reglement.

Men det er jo lidt tragikomisk, at Mercedes, der har vundet konstruktørernes mesterskab otte år i træk, har de største udfordringer. Så for at svare på dit spørgsmål: Vi kan godt tro på, at de har problemer. Men de skal også nok få dem løst. Om de så lige får dem løst, så de også kan køre med om sejren i Bahrain, er mindre sikkert. Men jeg vil bestemt ikke afskrive dem.”

Vil sidste sæsons vanvittigt dramatiske afslutning mellem Max Verstappen og Lewis Hamilton spille ind i den nye sæson?

”Teambosserne er de samme, kørerne er de samme. Hamilton har så måske fået en mindre loyal teamkammerat end Valtteri Bottas i George Russell, som også kører stærkt. Det er dog en ny sæson, og pulsen er faldet. Man starter ikke, hvor man slap. Men det er ikke langt fra, hvis de først kommer i infight.”

Er 2022 året, hvor Ferrari endelig vender tilbage til mesterskabskampen?

”De ser umiddelbart stærke ud, ja. Før har de drømt om podier, og nu begynder de at drømme om sejre. Jeg vil gerne se det – jeg vil ikke udelukke det. I så fald vil det også smitte af på Kevin Magnussen og Haas på grund af samarbejdet mellem Haas og Ferrari.

Men alt vil blive tættere i år. Bilerne er markant anderledes end sidste år. Men de er også individuelt markant anderledes fra hinanden. Specielt sidekasserne på for eksempel Mercedes og Ferrari er vidt forskellige.

McLaren ser i øvrigt også stærke ud. De har haft nogle bremseproblemer i Bahrain, men det skal de nok få styr på.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Formel 1 og Kevin Magnussen