Designtalentet Anker Bak: “Møbelsnedkerfaget er noget af det fineste, vi har i Danmark”

Anker Bak er vokset op med træ mellem hænderne og et hoved fyldt med idéer. Nu skaber han møbler, som er inspireret af traditionelt dansk design og hans utraditionelle livsstil.

34-årige Anker Baks interesse for design startede tidligt. Som barn brugte han en del tid i sin farfars billedskærerværksted, hvor han snittede alverdens træfigurer. Hans ordblindhed gjorde folkeskolen svær, men ekstra sløjdtimer gav ham rig mulighed for at bruge sine hænder. Siden har Anker uddannet sig til møbelsnedker og designer, som nu er hans levevej.

Lige nu sidder han i Spanien og arbejder på sit næste projekt. Ligesom en række andre danske møbeldesignere er Ankers arbejde nået ud over landegrænserne og har fået international opmærksomhed – senest i det italienske magasin Elle Decoration.

Dog er Anker en lidt atypisk én af slagsen. Med sin sparsommelige livsstil bruger han i øjeblikket tilværelsen i en campervan og tilbringer kun sin tid de steder, hvor der er en dejlig udsigt, som giver ham frihed og ro til at udfolde sin kreativitet.


Der er plads til 57 liter vand i bilen, men det tager kun 10 liter at gå i bad, for der er ingen varm vand.

Ankers designproces er præget af tre vigtige principper: Produktet skal dække et behov, være godt håndværk og have en lang levetid.

“Jeg har tegnet på en spisebordsstol i lang, lang tid, men det er ikke lykkes at lave et endeligt produkt, fordi jeg ikke har haft en ordentlig begrundelse for at lave en spisebordsstol. De gamle designere fra Wegners tid lavede de spisebordsstole, der skulle laves. Det er svært at designe en ny stol, som der er et reelt behov for,” siger Anker Bak.

Da hans mormor for nogle år siden fik balanceproblemer, designede han en krykke i træ, som både var funktionel og æstetisk flot.

“Der manglede ikke krykker på markedet, men dem der var, var sindssygt stigmatiserende. Der er jo ingen, der gider at gå med en aluminiumskrykke. Så jeg lavede en krykke, der både skulle være rar og behageligt at gå med, og også skulle se godt ud, fordi min mormors generation går meget op i, hvad naboerne tænker.”

Hans hidtil mest kendte møbel er gyngestolen Rocking Nest Chair, som han har lavet i samarbejde med møbelfirmaet Carl Hansen og Søn. Idéen til gyngestolen opstod, da hans lillesøster fik sit første barn. På daværende tidspunkt boede hun i en lille lejlighed, og sad altid i en kæmpestor gyngestol, når hun skulle amme. Gyngestolen betød meget for hende, men tog alt for meget unødig plads i det lille hjem, og derfor designede Anker en gyngestol, der kunne foldes sammen og gemmes væk, når den ikke skulle bruges.

Det andet trin i Ankers designproces er, at hans produkter skal produceres et sted med gode arbejdsvilkår, hvor håndværk og kvalitet er i orden.

“Møbelsnedkerfaget er noget af det fineste, vi har i Danmark. Jeg er virkelig fascineret af perfektionismen omkring det og det gode håndværk er meget vigtigt for mig.”

Wegners snedkerhåndværk er den største inspirationskilde, men designmæssigt går Anker sine egne veje.

“Når jeg designer et produkt, så tænker jeg ikke på en bestemt stil. Jeg tænker på, at det skal konstrueres håndværksmæssigt korrekt, og når det er det, så skal jeg skrælle så mange ting væk som muligt. Der skal kun være nøjagtigt dét, der er behov for.”

Ankers sidste – og måske vigtigste – princip er, at hans produkter skal have en lang levetid og kunne gå i arv.

“Hvis jeg laver et produkt, der kun kan holde fem år, får det ikke meget patina. Laver jeg derimod en lænestol, der kan holde i 50 år, får den sin egen historie.”

“Jeg har arvet nogle kopper af min mormor, som hun har arvet af sin mor. Jeg elsker at drikke kaffe af dem, for de er mere end 100 år gamle og emmer af historie. Man kan se, hvordan emaljen er slidt af nede i bunden, fordi der utallige gange har været en ske, der har rørt sukker ud i kaffen. Det giver koppen en hel anden dimension.”

De seneste fire måneder har Anker tilbragt i Portugal og Sydspanien i sin campervan, som han bor og rejser rundt i. Den begrænsede plads tvinger ham til at leve med få ting, og det er faktisk en fordel.

“Jeg har fundet ud af, at jeg kan leve uden særligt meget. Jo flere ting jeg har, jo flere ting skal støves af, og jo flere ting mine øjne ser, jo mere skal jeg tage stilling til.”

“Jeg skal selvfølgelig ikke være Kloge Åge, for jeg har et helt loft fyldt med alle mulige ting, som jeg ikke har brugt i ti år og burde tage stilling til, men jeg prøver virkelig at skære ned,” siger Anker.

Den sparsommelige tilværelse giver plads til, at han kan koncentrere sig om det, der giver mening. Om det så er at fordybe sig i et designprojekt, udforske nye steder eller tage på klatretur, som er en af hans helt store passioner. I Ankers verden eksisterer en work-life-balance nemlig ikke.

“Det hele kommer ind under én kam, der hedder liv. Jeg skelner ikke mellem fritid og arbejde. Du har én periode på jorden og så forsvinder du igen. I den periode må du gøre det, der giver mest mulig mening.”

“Hvis det ikke giver mening for mig at lave design, så vil jeg ikke tvinge mig selv til at lave det. Jeg har selvfølgelig tvunget mig til at lave arbejde for arbejdets skyld i ny og næ, for jeg skal også kunne overleve, men jeg prøver at bruge så meget af min tid på at lave det, der føles rigtigt. Så vil jeg hellere leve sparsommeligt”.

Rejseplanen er ikke fastlagt, og campervanen parkerer lige dér, hvor der er dejligst. For Anker er de bedste destinationer små, lokale områder uden for mange mennesker, hvor der er en smuk udsigt med en fjern horisont.

“Når man er i København, kan man sjældent se mere end 20 meter ad gangen. Når du er ude i naturen, er der langt at se. Det giver en ro og stilhed til at reflektere over tingene.”

Jeg arbejder meget på at give slip på de normer, som mine omgivelser og samfundets har præget mig med gennem min opvækst. Selvfølgelig skal jeg kunne interagere på en bestemt måde, men der er bare nogle ting, som er nemmere at gøre her. Hvis jeg har lyst til at smaske, når jeg spiser, så gør jeg det, selvom jeg er opdraget med det modsatte.”

Indenfor designbranchen er der mange dogmer, regler og retningslinjer indenfor formgivning og håndværk, som man skal forholde sig til. Jeg prøver at slippe dem og ikke have for mange forventninger. Roen i naturen giver mig en anden form for fordybelse i det, jeg laver. Det fungerer bedre for mig end når jeg er i en stresset storby. I øvrigt er det også meget billigere for mig at rejse rundt her end at bo i en lejlighed i København.”

LÆS OGSÅ: IKEA og Tom Dixon lancerer ny sofakollektion inspireret af ‘IKEA-hacks’

LÆS OGSÅ: En unik oplevelse: Dansk designvirksomhed laver utraditionelt hotel i svensk skov

LÆS OGSÅ: Nordjyske investorer planlægger BIG-tegnet milliardbyggeri på Aalborgs havnefront

Se, hvad vi ellers skriver om: Design og Møbler