Da nyheden om Irmas lukning landede, stod danskerne i kø for at begræde den madkulturelle udvikling, der gik mere mod slagtilbud og mængderabat end gode råvarer og kærlighed til madlavningskunsten. I herværende magasin blev der blandt andet skrevet: ”Når der skal mad på bordet derhjemme, er det laveste fællesnævner, der vinder.”

Men bare fordi Irma har lukket, betyder det ikke, at københavnerne nu er uden mulighed for at tilkøbe sig de råvarer, der kommer fra nær, og som der er kræset ekstra for. Foreningen Grønt Marked åbner igen i år på en række lokationer, hvor der på søndage mellem maj og december vil være mulighed for at besøge et grøntmarked, som man ellers kender det fra mere sydlige himmelstrøg.

”Vi vil gerne være med til at genskabe en markedskultur omkring fødevarer i København og på sigt forhåbentlig for hele Danmark. Vores håb er at bidrage til et mere bæredygtigt og lokalt madsystem,” fortæller Yunus Adams, der er bestyrelsesmedlem i Grønt Marked.

Bag Grønt Marked står et team af frivillige, der på forskellig vis har arbejdet med gastronomi og fødevarer i København. I 2019 begyndte de at arrangere pop-up-grøntmarkeder rundt i byen, og i 2021 blev de til en officiel forening.

Fra maj åbner de sæsonen med tre markeder om måneden placeret tre forskellige steder i København: foran Lille Bakery på Refshaleøen, på Litauens Plads på Vesterbro og på Skjolds Plads på Nørrebro. En bydel den ene weekend, og så videre til den næste, inden de måneden efter vender retur igen.

Grønt Marked faciliterer, at de små producenter og jordbrugere kan komme ud og sælge deres varer direkte til byens borgere. Det er dem, der promoverer på sociale medier, ligesom det er dem, der sørger for kommunens tilladelse og opsætningen af teltboder. Der er både mulighed for at købe grønt, kød, oste, cider m.m., og nogle varer er måske nok en kende dyrere end i supermarkedet, fortæller Yunus Adams, men til gengæld, siger han, er man garanteret en god oplevelse, kvalitetsmad og et nyt blik på sit fødevareforbrug.

”Når man går ned på markedet får man en oplevelse. Man ser, hvilke råvarer og hvilke grøntsager, der er i sæson, hvad der sker i løbet af året i naturen, og man kan snakke med producenterne om biodiversitet, bæredygtighed og hele deres produktionsproces. Man får en føling med fødevarelandskabet, og det vil automatisk gøre, at man tænker mere over, hvad man putter i sin mund. Det gør måske, at man køber mindre, men bedre. Tre gode gulerødder i stedet for to kilo. Intet går til spilde, og man nyder sin mad mere.”

Læs mere om Grønt Marked, og hvor og hvornår de holder åbent på deres hjemmeside.

grøntmarked-2-boris.jpg

grøntmarked-3-boris.jpg