Hvad kan Superligaen lære af Major Soccer League?

”Superligaklubberne kunne få meget ud af at arbejde mere sammen. De har en fælles mission, og de burde sætte sig ned og tale om, hvilken vej de vil gå fremover. Hvad er strategien? Hvad er de gode til, og hvad er de knapt så gode til? I MLS konkurrerer vi på banen, men ikke på forretningsparametrene udenfor. Der hjælper vi hinanden.

Jeg mødes med mine direkte kollegaer fra de andre klubber flere gange om året, hvor vi diskuterer og sammenligner tiltag uden for stadion. For et par sæsoner introducerede jeg et koncept, hvor vores fans blev tilbudt 12 procents rabat på sæsonkort i 12 dage. Det er i dag indført flere andre steder i MLS med ret stor succes. Sådan deler vi hinandens ideer, også med hensyn til merchandise, fanoplevelser, markedsføring og pressehåndtering.

Hvad er dine råd til Superligaen?

”Løft i flok. Find ud af, hvad I er gode til, og dyrk det. Find ud af, hvad folk gerne vil have på stadion. Lav nogle undersøgelser derude, og få nogle data på fansene.”

Mikkel Strøjer er 40 år og fra Østerbro i København, og flyttede for seks år siden til Vancouver med sin canadiske kone uden job. I dag er han Vice President, Brand & Fan Engagement, i fodboldklubben Vancouver Whitecaps FC, en organisation med over 300 ansatte. Vancouver Whitecaps FC har eksisteret siden 1974 og har spillet i MLS siden 2011. Danske David Ousted og Cristian Bolanos, tidligere FCK, er to af holdets største stjerner.
Læs mere om Mikkel Strøjers canadiske eventyr på euroman.dk

Hooligans eksisterer stort set ikke i MLS. Hvad ville du gøre ved de tilskueruroligheder, der fx opstod, da FCK mødte Brøndby i august måned?

”Jeg sad i Canada og så skandalekampen i Brøndby, og jeg var faktisk rystet. Jeg tror, at man bliver nødt til at kappe hovedet af slangen. De hooligans er jo ligeglade med fodbolden.

De er der kun for at lave ballade. De skal slet ikke være der. Ud med dem. Men den menige fan skal også tage ansvar. Der er masser af fans, der står sammen med ballademagerne. Tag fat i dem, eller peg dem ud for kontrollørerne. Den almindelige fan skal tage klart afstand fra bøllernes opførsel, selvom jeg selvfølgelig godt kan forstå, at man ikke vil have nogen på hovedet.”

I MLS er der stort set lige så mange kvinder som mænd på stadion, I har ofte Pride-optog før kampene, og i Robbie Rogers fra LA Galaxy har I en åben homoseksuel spiller, mens der ikke findes åbne homoseksuelle spillere i de europæiske ligaer. Hvorfor er det sådan?

”I Vancouver er Pride en vigtig del af vores identitet. Fodbold er en sport i øjenhøjde, der er åben for alle, og i Nordamerika appellerer fodbold til det unge og progressive miljø og til de alternative miljøer. Kvindefodbold er også ret stort og respekteret i Nordamerika. Det burde også få mere respekt i Danmark – især når man tænker på EM. Og hvorfor flyttede man dog ikke Brøndby-FCK-kampen, så folk kunne få lov til at se begge kampe? Hvor ofte spiller Danmark en EM-finale? Måske kunne man også have solgt begivenheden som en dobbeltbegivenhed i Brøndby. EM-finale på storskærm udenfor stadion og så New Firm bagefter.”

Klubber som Seattle Sounders og Atlanta United har et tilskuergennemsnit på mere end 40.000 og Portland Timber har kun oplevet at have udsolgt på deres stadion. Hvorfor er det ikke sådan i Danmark?

”Tænk på demografien. Der bor tre millioner mennesker i Seattle. Der bor 56.000 i hele Haderslev kommune. Men jeg tror, der kan laves mange flere tiltag for at få folk på stadion. I Portland kan der være 21.000, og der er altid udsolgt, bl.a. fordi der sker en hel masse på tilskuerpladserne. Der er en masse forskellige ritualer, som publikum er en del af. De har et lille, intimt stadion i midten af byen, hvor der kun spilles fodbold. Det er en heksekedel under kampene, og selv modstanderne elsker at spille der. Publikum får altid en god oplevelse – også når de taber.”