På mange måder var Finn Juhl en outsider i dansk arkitektur. Hans designs var eksperimenterende i modsætning til det andre store arkitekter i samtiden skabte, men alligevel var han en af dem, som slog igennem i USA og gjorde fænomenet ’Danish Design’ verdenskendt.
 
I mange år var han næsten helt glemt, men i dag må du punge ud, hvis du vil have fat i en original Finn Juhl. Hans møbler blev produceret i få eksemplarer, og de mest ikoniske af dem sælges gerne på auktion for over en halv million kroner. I 2016 nåede prisen på Finn Juhl-møbler nye højder med et hammerslag på 860.000 kr. for et eksemplar af hans ’Høvdingestol’.
 
Nu kommer den første samlede historie om arkitekten og hans værker. I den anledning har bogens forfatter, Christian Bundegaard, udvalgt fem af Finn Juhls værker, som, han mener, er særligt vigtige.

Christian Bundegaards fem udvalgte Finn Juhl-værker

høvding copy.jpg

Høvdingestolen, 1949

”Høvdingestolen fik sit navn, efter Kong Frederik IX havde prøvesiddet stolen første gang, den blev udstillet. Det var en stol til konger og magtfulde mænd, men han ville ikke opkalde stolen efter kongen, for måske ville det sætte ham i forlegenhed. I stedet besluttede han hurtigt, at døbe den ’Høvdingestolen’. Det passer i øvrigt meget godt, for der er et utal af statsministre og chefer, som er blevet fotograferet i Høvdingestolen gennem tiden. Den er et af Finn Juhls mest ikoniske og kendte designs, og hvert år, når Finn Juhl-prisen uddeles til en ung, dansk møbeldesigner, er det en skala-model af Høvdingestolen, de får som trofæ.”

poeten copy.jpgFinn Juhl i sin 'Poeten'-sofa

Poeten, 1941

”Høvdingestolen er et ægte herremøbel, men til gengæld ser jeg ’Poeten’ som et rigtigt damemøbel. Det er en lille sofa til to personer, der er ligeså smal om livet, som Høvdingestolen er bredbrystet. Det er en romantisk skulptur af et møbel, og det er meget typisk Finn Juhl, som både kunne være stor i slaget, men også havde sans for de forfinede og feminine ting. Det særlige ved sofaen er armlænene, som krummer opad og indad, og det gør, at man automatisk bliver vendt mod hinanden, når man sidder i den. Ligesom vi har ’samtalekøkkener’ i vore dage, så lavede Finn Juhl ’samtalemøbler’. Det er en god sofa til at sidde og snakke i.”

44 copy.jpg

44-stolen – også kendt som ’Knoglestolen’, 1944

”Her har vi fat i Finn Juhls egen yndlingsstol. Han var inspireret af organiske former og dyreknogler, og deraf kommer tilnavnet ’Knoglestolen’. Både 44-stolen og 45-stolen, som han lavede året efter, er resultaterne af formmæssige eksperimenter med, hvor langt man egentlig kan gå med træ som materiale, uden at møblerne bryder sammen. Med 44-stolen gik den ikke helt, for det er en meget skrøbelig stol, som ikke rigtig holder. Derfor kan du også se på billeder, at stolen typisk er limet flere steder, fordi den går fra hinanden.”

TCC IMG_9387.jpg

Finn Juhl-salen i FN-bygningen, 1951-1952

”FNs hovedkvarter blev bygget i årene, hvor Finn Juhl og dansk design var ved at bryde igennem i USA. Det var i den sammenhæng, at han blev udvalgt til at indrette den dansk-sponsorerede sal i FNs hovedkvarter i New York, nemlig Formynderrådsskabssalen.
Loftet i salen var meget lavt, så det brugte Finn Juhl meget tid på at arbejde med. Han hævede det, malede det mørkt og ophængte et mønster af farvede kasser, inspireret af flag hængende ned fra himlen, som antyder samarbejdet på tværs af nationer. Faktisk er salen en af de mest populære i hele FN-bygningen – også selvom Formynderrådet er blevet opløst for længst.”



Vendebakke, 1956

”Præcis ligesom Finn Juhl designede møbler, bygninger og rum, lavede han også ting til huset i endnu mindre skala. Denne lille, uprætentiøse ’Vendebakke’ er sort på den ene side og hvid eller rød på den anden, sådan at den kan vendes og bruges på begge sider. Den er for lille til det store grødfad, men den passer perfekt til to drinks og en skål peanuts. Finn Juhl var nemlig en levemand, som syntes, at man skulle nyde en god Gin & Tonic fra tid til anden. Selvom bakken er lille, er den ganske anvendelig. Jeg har selv en, som jeg bruger dagligt.”
 
’Finn Juhl. Liv, værk, verden’ udkommer på dansk og engelsk d. 15. november og koster 399 kr. Bogen er også solgt til det førende engelske kunst- og designbogsforlag Pheidon, så den kommer til at kunne findes på museer verden over.