Da de tidligere i år præsterede en af de mest succesfulde crowdfunding-kampagner herhjemme, var målet 50.000 dollar. Det kom i hus i løbet af det første døgn, og da de lukkede ned for kampagnen på Indiegogo lidt over to måneder senere, lød totalen på 448.860 dollar. 811 procent over målet.

”Vi er enormt taknemmelige for de folk, der har støttet os, men det er ikke sådan, at vi løber rundt med armene over hovedet eller hviler på laurbærrene. Ambitionerne er kæmpe store, så for os er det bare et skridt på vejen,” siger Bo Puggaard Hansen, der i oktober 2015 stiftede virksomheden Shade sammen med Mathias Christiansen.

Vi sidder i et lille mødelokale i Nærum lidt nord for København, hvor Shades kontor ligger gemt bag en akupunkturklinik og en dojo. Over det runde bord hænger Orb’en, som er startup-firmaets første produkt, og som har katapulteret de to iværksættere ind på verdensscenen.

”Orb’en kan lave stemninger i stedet for bare at lave lys. Det er tusind lamper i en lampe,” siger de.

Lampen er dybest set bare en pære, hvis LED-lys kan skifte i alle tænkelige farver og gøres retningsbestemt.

”Det kan være en nedadrettet, hyggelig belysning, når jeg vil sidde og drikke rødvin, eller det kan være med ordentligt smæk på op i loftet, når jeg skal besvare e-mails,” forklarer 31-årige Mathias Christiansen.

Væk er skærmens begrænsende hættefunktion.

”Det er pæren, der laver lyset, men det er skærmen, der skaber stemningen, og det er jo egentlig lidt fjollet, for vi skal bruge forskellige stemninger, og jeg går ikke ud fra, at der er nogen, der har ekstra skærme liggende ovre i hjørnet og skruer skærme af og på afhængig af den stemning, de ønsker. Det er det kompleks, vi gerne vil gøre bedre for folk – at det faktisk også er pæren, der skaber stemningen frem for bare at skabe lyset.”

Bo Puggaard Hansen (tv.) og Mathias Christiansen grundlagde Shade i 2015. Foto: Shade

De to civilingeniører har taget tilløb siden 2010, hvor de mødte hinanden i forbindelse med et fag på DTU. Her blev de tvunget til at skrive en opgave sammen og fandt ud af, at de nød hinandens selskab, og at de gjorde hinanden bedre. Allerede dengang blev de enige om, at de ville ”starte noget”, når idéen var der. Først for to et halvt år siden satte de for alvor af.

”Vi mødtes et par gange om ugen og spinnede idéer. Min campingvogn derhjemme blev indrettet som hovedkvarter, og der sad vi så med sådan nogle små whiteboards, som vi kunne tegne og fortælle på. Vi har nogle tykke bøger derhjemme med idéer, som ikke var gode nok,” siger Bo Puggaard Hansen, der er 45 år. 

Det var en tur i IKEA, der for alvor fik sendt makkerparret på sporet af den rigtige idé – og ja, bogstavelig talt fik pæren til at lyse, fristes man til at sige.

Uafhængigt af hinanden havde de begge tilbragt en weekend med lampeshopping med deres respektive bedre halvdele. Fælles var også skuffelsen, da de havde hængt de nye lamper op, for lyset var slet ikke det samme som i butikken. Da de luftede frustrationerne for hinanden i campingvognen på gården ved Holbæk, var de på vej – lyspæren skulle genopfindes. De gav sig til at undersøge lampemarkedet, og langsomt blev Orb’en født.

Det er den anerkendte danske designer Øivind Slaatto, der tidligere har lavet Swirl fra Le Klint og Patera fra Louis Poulsen, som har designet selve lampen. Bo Puggaard Hansen fortæller, at valget blandt andet faldt på Øivind Slaatto, fordi han var ”ret forelsket” i netop Swirl-lampen.

”Øivind er sgu i en liga for sig selv,” siger han.

”Han har reddet os, for ’Hamburgeren’ var jo ikke så pæn,” lyder det fra Mathias Christiansen med henvisning til en af de første udgaver af Orb’en, som han selv havde lavet, og som lignede en burger.

Lampen er også blevet kaldt ’Ufo’en’, men det gik heller ikke, som den 31-årige iværksætter siger. Til sidst faldt valget på Orb’en, fordi de mange små LED-lys ligner en stjernetåge – eller et orb-objekt. Det er samtidig forklaringen på, at deres opfindelser har ”interstellar-navne”.

”Vores kontakt hedder for eksempel en Eclipse, fordi du har mulighed for at skrue op og ned for solen. Det er et forsøg på at finde nogle navne, som man kan huske,” forklarer Bo Puggaard Hansen.

'The Orb'. Foto: Shade

I dag svæver prototyperne over bordene hos firmaets 12 ansatte. De er lavet på 3D-printeren, der står ude i det mere kolde baglokale. Arbejdspladserne flyder med dimsedutter, bærbare computere og tomme æsker.

Til december bliver de første 2.000 lamper leveret, onlinesalget åbnes, og til februar næste år vil Orb’en nå ud i butikkerne.

Det er gået stærkt, siden de i 2015 valgte at stoppe i den mellemstore virksomhed på Sjælland, hvor de begge arbejdede, og gå ”fuld smadder” på Shade. En af de indiskutable milepæle var crowdfunding-kampagnen. Bag det vellykkede projekt lå et grundigt benarbejde.

”Crowdfunding er blevet professionaliseret i meget høj grad,” siger Bo Puggaard Hansen.

Inden de overhovedet kastede sig ud i crowdfunding-eventyret fik de nogle investorer om bord, mens de også fik støtte fra InnoBooster, som er et program fra Innovationsfonden, hvor man kan søge penge til produktudvikling. Firmakassen blev styrket med omkring en million kroner, som gjorde dem i stand til at lave prototyper. Senere meldte en større investor sig med ”nogle millioner”.

31-årige Mathias Christiansen, der ligesom sin partner selv lagde ca. en kvart million kroner på bordet, ”kvittede” sin sommerferie for at lave prototyper, som i løbet af efteråret 2016 blev sat op i hjemmene hos ti testfamilier.

De deltog også i Danish Tech Challenge, som er et vækstforløb, hvor teknologitunge iværksættere kan accelerere udviklingen af deres virksomhed. Her nåede de finalen. Og så tog de en tur i Kolding Storcenter, hvor de testede deres produkt. 

”Det var simpelthen så nervepirrende at stå der,” siger Bo Puggaard Hansen.

De havde lejet sig ind på biograftorvet i centeret for en weekend. Her havde de opstillet et lille miljø, som de kalder det, så man kunne se lampen i hjemlige omgivelser, og de havde lavet emballage, der i princippet var tomme æsker, som skulle forestille at indeholde Orb’en. Tekst og billeder på den ene side var ved et uheld kommet til at vende på hovedet, siger de grinende og viser æsken.

Alt dét for at undersøge, om folk ville tage dankortet op af lommen. Først til sidst – når kortet blev stukket i terminalen – afslørede de for potentielle købere, at der egentlig ikke var noget produkt endnu.

”Tesen er, at din mor altid vil købe dine ting, men svesken kommer på disken for alvor, når folk tager kortet frem og sætter det i automaten, for det er der, de mener det. Så er de ikke bare høflige,” siger Mathias Christiansen. 

På en lørdag formiddag i Kolding Storcenter lykkedes det dem at sælge 24 styk.

”Der vidste vi, at vi havde fat i et eller andet, så vi opgav faktisk at stå der om søndagen,” siger Bo Puggaard Hansen.

Eclipse er navnet på kontakten til lampen. På kontakten kan man vælge forskellige stemninger og skrue op eller ned for lysintensiten. Foto: Shade

De var efterhånden klar til at køre deres crowdfunding-kampagne og havde blandt andet alliereret sig med PR-bureauer i England og Tyskland.

”Det er en professionel kampagne, man er nødt til at køre nu om dage. Du er nødt til at reklamere undervejs, og her brugte vi Facebook i meget høj grad. Vi var også til stede på Twitter, Instagram og LinkedIn, men vi brugte en halv million kroner på at reklamere om crowdfundingen på Facebook, og vi kunne se, at der var en kæmpe respons på det,” forklarer Bo Puggaard Hansen.

Deres salgsside på Indiegogo havde over 500.000 besøgende i løbet af kampagnen, der løb fra den 15. februar til den 22. april og altså indbragte omkring 2,8 millioner kroner. Personer fra i alt 48 lande postede penge i det danske foretagende. De kom fra Danmark, Tyskland, Holland og USA, men også fra Bermuda, Mexico og Bangladesh.

”Man kan ikke gøre det her uden at have massiv opbakning fra sit bagland. Det er så tidskrævende, og crowdfunding-kampagnen var nærmest 24/7. Den første nat overnattede vi på kontoret. Thomas – vores salgschef – og jeg skiftedes til at sidde ved computeren og svare på spørgsmål og så videre,” siger Bo Puggaard Hansen.

Hvorfor valgte I at gå efter crowdfunding?

”Det er lottokuponen,” svarer de begge, inden Bo Puggaard Hansen tager ordet.

”Man validerer sit produkt rigtig meget. Når du næste gang skal tale med en investor, kan de se, at der er folk, der har haft penge op af lommen for det her, så det er en god måde for nye firmaer at få testet sit produkt over for et live publikum og bruge det som løftestang til at nå videre til næste niveau.” 

Udbyttet fra kampagnen har gjort, at de har øget antallet af medarbejdere. De er gået fra at være syv inden startskuddet på kampagnen, hvor nogle var studentermedhjælpere, til nu at være 12 fuldtidsansatte. I marts i år rykkede de derfor også ind i lokalerne i Nærum, hvor de indtil da havde siddet på DTU Scion, som er en forskerpark, man kan leje sig ind i. 

Hyggebelysning i køkkenet. Foto: Shade

Inden for det næste år regner de med at udvide biksen yderligere og fordoble antallet af medarbejdere, ligesom et nyt tilholdssted formentlig også vil blive nødvendigt.

”Vi vil gøre det for lys, som Apple gjorde for mobiltelefoner. Det er jo ikke, fordi mobiltelefonen eller smartphonen ikke fandtes. Den blev bare væsentligt bedre, da Apple fik den op under neglene. Det var ikke alle, der købte en iPhone i første omgang, men i dag kan du ikke forestille dig, at den ikke er der,” siger Bo Puggaard Hansen og understreger, at Shade ikke søger et hurtigt exit.

”Vi forsøger at lave noget, der kan blive en stor dansk teknologivirksomhed, som kan blive her i mange år.”

Shade drømmer stort. Og det betyder selvfølgelig også, at der er ting, de har måttet give afkald på.

Bo Puggaard Hansen cyklede, men det er han stoppet med, hvilket har kostet ”10-15 kilo på maven”. For Mathias Christiansen, der bor med sin kæreste i et lille rækkehus i Ballerup, er fritidsinteresser en by i Rusland. 

”Jeg har spillet musik og dyrket en masse forskellig slags idræt – blandt andet crossfit – men det er der ikke tid til længere,” siger han.

Det har også kostet på venskabsfronten, for de var venner, inden de blev partnere.

”Man kan ikke se hinanden hele tiden. Vi er sammen rigtig mange timer om ugen og flere timer, end vi er sammen med konen eller kæresten, så det er omkostningsfuldt. Det koster en ven, men så får man en partner i medgang og modgang,” siger Bo Puggaard Hansen.

LÆS OGSÅ: Stifterne af fodbold-appen Tonsser: Potentielt kan vi udpege den kommende Messi

LÆS OGSÅ: Mød drengene bag den globale højtalersucces Soundboks: “Vi kan ikke redde verden, men vi kan gøre den lidt sjovere”

LÆS OGSÅ: Fra konsulent hos McKinsey til grøn iværksætter: Michael har formlen, der skal få verden til at spise flere planter