Sponsoreret af Sofacompany

Der findes den slags møbler, hvor du som almindelig lønmodtager enten må gå på kompromis eller bare lade det blive ved dagdrømmen. Danske designermøbler er et godt eksempel. For arver man ikke fra den velhavende matriark af en mormor i Hornbæk eller lignende, så er der meget små chancer for, at din toværelses uden altan kommer til at huse en designersofa i nærmeste fremtid.

Og dog. Lige siden ægteparret Cathrine og Christian Rudolph i 2012 grundlagde Sofakompagniet, som i dag har skiftet navn til Sofacompany, har målsætningen været at skabe designermøbler af høj kvalitet, som er til at betale.

Et mål, som sofabrugerne ikke overraskende har været positive over for lige siden begyndelsen, hvilket har kunnet ses på tallene. I dag bliver møbler fra Sofacompany solgt i mere end 11 lande verden over.

EUM_spring19_douglas_01_V_high.jpg

Nytænkning i måden at købe møbler

Er der en ting, som brugtbilsforhandlere og ejendomsmæglere har lært os, så er det, at hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det formentlig lige netop det.  Så what’s the catch? Hvordan er det lykkedes familien Rudolph at levere smukt dansk design i høj kvalitet til priser, der er til at betale?

Ifølge ægteparret selv skyldes det et banebrydende forretningskoncept, der gør op med en stor og konservativ møbelindustri. De altid fordyrende mellemled er blevet skåret fra. Virksomheden designer selv sine møbler og sælger direkte til kunden fra fabrikken i Vietnam, og sofaerne bliver leveret direkte hjem til kunden, uden at en mellemmand står i vejen og kræver ekstra betaling for levering.

Desuden har Sofacompany et grundlæggende princip om at tilbyde faste og ærlige priser året rundt – i modsætning til mange af konkurrenter som afholder tilbudskampagner hver 3.-4. uge året rundt, hvilket kan bringe tvivl om, hvorvidt ’normalprisen’ egentlig ikke er den nedsatte pris.

EUM_spring19_douglas_02_V_high.jpg

Designet har fået større prioritet

Alt imens skal vi som forbrugere heller ikke hjælpe med at finansiere huslejen på adskillige dyre butiksadresser. Sofacompany har kun fire showrooms i henholdsvis Aarhus, København, Odense og Ringsted. Det er først og fremmest gjort med tanke på at spare forbrugeren penge, men samtidig spiller det ind i en strategi om at fokusere på onlinesalg frem for fysisk salg i butikker. Meget uortodokst for en virksomhed, der sælger sofaer. For skal en sofa ikke prøvesiddes, inden den købes?

Det mener Christian Rudolph ikke. Ifølge ham er det at prøvesidde en sofa noget, der hørte forældregenerationen til, hvor købet af en sofa var lidt som at indgå i et ægteskab. I dag skal sofaer selvsagt være i så god kvalitet, at de kan holde i mange år, men vi køber ikke længere en sofa med det sigte, at den skal stå i stuen i 20-30 år. Og det betyder, at vi i dag tillægger designet større prioritet. En anden afgørende faktor, når det kommer til valg af sofa, er ”social proof” – vi stoler på, hvad andre forbruger fortæller om produktet. Og med mere end 3000 gode anmeldelser på Trustpilot markerer Sofacompany som et troværdigt møbelbrand.  

Nytænkende, rebelske retro-sofaer

Apropos design var det Cathrine Rudolph, der i 2012 tegnede de første skitser til sofaerne, som med 50’er-navne som Herman og Vera blev startskuddet på brandets kæmpe succes. Sofaernes menneskenavne skyldes, at man ville give dem en klar personlighed, der gjorde dem lettere at kende fra hinanden.

Det er dog ikke blot i navnene, der hentes inspiration i 50’erne. Designet havde et tydeligt retro-look ved firmaets spæde opstart, men hen over årene har nye design og et mere moderne tvist taget over.

I dag er Cathrine Rudolph ikke længere alene om designet. Med virksomhedens enorme vokseværk er der blevet knyttet anerkendte designere til, som bl.a. har tilført sofaerne deres moderne nordiske tendenser. Men skal man beskrive succesen kort, er der tale om danske designersofaer, som alle former for lønmodtagere kan huse – uanset om du bor i en toværelseslejlighed eller i en stor villa.

EUM_spring19_astha_03_V_high.jpg