Længe er der blevet set skævt til personer, der drikker alkoholfri øl i stedet for øl med flere procenter i sig, men sådan er det bestemt ikke længere. Ifølge tal fra Carlsberg afviste to ud af tre personer i 2014 blankt alkoholfri øl, men i dag er det mindre end hver tredje. Afstigmatiseringen af alkoholfri øl sker som følge af bryggeriernes meget bevidste indsats for at udvikle og præsentere det som et godt alternativ. Kvaliteten af de alkoholfri øl, særligt de hvedebryggede af slagsen, er nemlig blevet markant bedre, og det har været en medvirkende faktor til at nedbryde forestillingen om, at alkoholfri øl smager dårligt.

En opgørelse fra Bryggeriforeningen viser, at der findes 57 forskellige varianter af alkoholfri øl produceret af danske bryghuse. I 2011 fandtes der kun to. Trods denne markante stigning lakker vi dog fortsat efter vores nabolande. Især i Tyskland ser man et stort forbrug af alkoholfri øl, som udgør godt syv procent af landets samlede ølproduktion. En af årsagerne til det er blandt andet, at alkoholfri øl markedsføres massivt i tyske sportsmagasiner og i forbindelse med store maratonløb med kendte atleter som ambassadører. I Tyskland er der samtidig blevet skabt en fortælling omkring alkoholfri øl som en sportsdrik, og ifølge ernæringsekspert Martin Kreutzer er den fortælling legitim nok.