Danske brands mangler flere millioner kroner fra kendt tøjbutik: ”Tiden er løbet fra de store webshops”
I september erklærede canadiske Ssense sig konkurs, og med en trecifret milliongæld meldte de sig ind i rækken af fallerede luksus-webforhandlere. Flere danske designere står nu tomhændede tilbage. Og det peger på et større problem i modebranchen.
Af: Ludvig HellbergAf: LudvigHellbergAf: Ludvig HellbergFoto: Getty Images
NOGET SYNES UNDER opsejling. Verdensøkonomien er
sårbar, og det kan også mærkes i modebranchens øverste lag.
Den ene luksus-onlinebutik
efter den anden går konkurs, og i ruinerne må små designere og brands lede
længe efter deres udeståender.
I perlerækken af krakelerede webshops er den canadiske sværvægter
Ssense, der i august begærede konkurs.
Ssense skylder 1,7 milliarder kroner til en række
kreditorer, skriver det amerikanske livsstilsmagasin GQ.
Webshoppens skæbne balancerer dog stadig på en knivsæg, efter de har fået en
kapitalindsprøjtning på 194 millioner kroner fra flere investorer.
Listen af kreditorer er lang og tæller nogle af modebranchens
allerstørste navne som Jaquemus (Ssense skylder dem 24 millioner kroner) og
Maison Margiela (16 millioner kroner). På listen er også 28 danske brands, blandt andet Norse Projects, Tekla, Pas Normal Studios og Frama. I alt skylder canadierne
de danske brands på den gode side af fem millioner kroner.
Spørgsmålet er, om de nogensinde ser deres
penge igen, hvad det betyder for dem, hvis de ikke gør, og hvad de mange
konkurser betyder for branchen.
Danske brands, Ssense skylder penge
1. 7 days active: 5935 kr.
2. Akua Objects: 45.143 kr.
3. Bellini Bikini: 115.603 kr.
4. Birger Christensen Remain: 283.519 kr.
5. Birrot: 96.530 kr.
6. Caro Editions: 83.049 kr.
7. Cecilie Bahnsen: 104.723 kr.
8. Ecco: 136.065 kr.
9. Frama: 300.555 kr.
10. Han
Kjøbenhavn: 59.461 kr.
11. Hay: 137.421 kr.
12. Heliot Emil: 873.550 kr.
13. Helle Mardahl Studio: 60.977 kr.
14. Kvadrat: 231.885 kr.
15. Konges Sløjd: 25.879 kr.
16. Maria Black: 647.414 kr.
17. Mfpen: 290.215 kr.
18. Molo: 118.401 kr.
19. Niko June: 55.197 kr.
20. Norse
Projects: 283.535 kr.
21. Pas Normal: 297.239 kr.
22. Pura
Utz: 217.057 kr.
23. Rainbow
Dough: 80.391 kr.
24. Sunflower:
234.565 kr.
25. Service
Projects: 129.326 kr.
26. Sophie
Bille Brahe: 72.977 kr.
27. Tekla:
82.049 kr.
28. The
Garment: 134.164 kr.
Kilde: Kreditorliste, som Euroman har set
SSENSES KONKURS HAR ramt næsten alle deres partnere. Men
de ubetalte regninger påvirker især de små, uafhængige designere, der risikerer
at gå ned med den synkende skude.
Medmindre man hedder Prada eller Louis Vuitton, er det nemlig
kutymen, at designerne først bliver betalt 30 til 60 dage efter en bestilling.
Og derfor er Ssense endt med at opbygge en så betydelig en gæld efter deres
konkurs.
Annonse
Et mindre dansk brand, der mærker effekterne af konkursen,
er Pura Utz, der fremstiller håndlavede smykker i samarbejde med kvinder i
Guatemala. Ssense skylder dem tæt på 217.000 kroner.
”Økonomisk er det et betydeligt tab, som påvirker vores
likviditet og nogle af de beslutninger, vi må træffe i driften,” skriver
medstifter og kreativ chef i Pura Utz, Anna Waller Andrés, i et svar til
Euroman.
Andrés forventer ikke at få pengene igen. Men hun mener, det
er en god anledning til at sætte fokus på nogle af de udfordringer i branchen, som
mindre, uafhængige brands møder.
”I de fleste andre brancher betaler man for det, man køber.
Men her fungerer det ikke altid sådan. Den del af branchen har ikke før fået så
meget opmærksomhed, men vi håber, at det her kan være med til at skabe en mere
åben og nuanceret samtale om, hvordan strukturerne påvirker os alle – både
forbrugere, brands og samlet branche.”
Ssenses CEO, Rami Attallah, og Jared Leto til en middag i 2023.
ÉT AF MÆRKERNE, som Ssense skylder penge, er det
danske herretøjsmærke Sunflower. Ifølge en kreditorliste, som Euroman har set, mangler
de betaling for 234.500 kroner.
De seneste år er det stukket mere eller mindre af for
Sunflower, og ifølge medstifter og direktør, Ulrik Pedersen, skyldes en del af
succesen selvsamme webshop.
”Ssense har været superfedt for os i starten. De har skabt opmærksomhed
på vores brand og bragt os længere frem. Folk går ind på deres side og tjekker,
hvad der er nyt. Og da vi kom på Ssense for en seks-syv år siden, kunne vi se,
at folk virkelig fik øjnene op for os ude i den store verden.”
Og Ssense har ikke kun været brand-opbyggende for Sunflower.
Det har de også for Mfpen, fortæller Hugo Edwards, der er kommerciel manager i
det danske tøjmærke.
Samarbejdet har siden begyndelsen været godt. Og selvom Ssense
ikke altid har været lige nemme at få pengene ud af, plejede butikken at betale
til sidst. Det er prisen for at arbejde med en stor forhandler, vurderer Hugo
Edwards.
”Store skibe bevæger sig langsomt. De skal konkurrere med
hurtige leverancer, have et stort lager etc. Men den rækkevidde, de har, er
enorm for et brand i vores størrelse.”
Annonse
Ssense skylder ifølge kreditorlisten Mfpen 291.200 kroner.
Men det er ikke et tal, Edwards genkender. Beløbet er nærmere 127.000 kroner,
mener han.
Både Sunflower og Mfpen er i den heldige situation at være ”halvetablerede
brands,” som Ulrik Pedersen kalder det. Selvom de har udestående penge, har de stadig
råd til at betale omkostninger og løn til deres ansatte.
De danske designere, der er hårdest ramt, er Heliot Emil,
som Ssense skylder tæt på 900.000 kroner, og Maria Black, der mangler omkring
647.000 kroner.
Euroman har henvendt sig til begge mærker, men ingen af dem
ønsker at kommentere sagen.
Ssense
(Udtales ’essence’) er startet i 2003 i Montreal af tre brødre: Rami, Firas og Bassel Atallah. Siden begyndelsen har de forhandlet luksusmærker såvel som små, uafhængige designere, der har været svære at få fingrene i andre steder på nettet.
Dét har bl.a. gjort, at Ssense er blevet en af modefolkets yndlingswebshops. Og ifølge dem selv har de i gennemsnit 100 millioner sidevisninger om måneden.
Ssense begrunder konkursen med en sårbar økonomi. Og da USA’s præsident, Donald Trumps, tariffer ramte den canadiske detailhandel, blev det dødsstødet for webshoppen.
KONKURSEN ER LANGT fra
den første af sin slags. I 2024 drejede den britiske webshop Matches Fashion,
der forhandlede luksustøj og -varer, nøglen om. Konkursen skete, få måneder
efter Matches Fashion var blevet opkøbt, fordi de nye ejere mente, det var en
underskudsforretning.
Året forinden overlevede
Farfetch, moderskibet for luksus-nethandel, med nød og næppe, da de blev opkøbt
af en sydkoreansk detailhandelsvirksomhed.
De to tilfælde fik The
New York Times til at stille spørgsmålet, om det var enden på luksus-nethandel.
2025 var ikke bedre for
webforhandlerne. I august erklærede italienske Luisa via Roma sig konkurs. Og fremtiden
for Net-a-Porter, en af de helt store spillere, er usikker.
”TIDEN ER LØBET fra de
store webshops,” mener Sunflowers direktør, Ulrik Pedersen.
”Vi har vidst, at det var på
lånt tid, fordi ingen af dem tjente penge. Heldigvis kan vi mærke, at små
selvstændige forhandlere, hvor ejeren selv står på gulvet, vinder indpas. Og
for os, så er det bare federe at have 10 mindre kunder end én gigakunde.”
Annonse
Ligesom Pura Utz regner han heller
ikke med, at Sunflower får pengene igen. Men han tror ikke, det kommer til at
ændre måden at betale på i branchen.
”I Korea og Japan, hvor vi har
et stor marked, er det kutymen at betale 50 procent på forudbetaling. Men kulturen
er bare anderledes i Europa og Nordamerika. Likviditet er tøjbranchens største udfordring.
Og kræver du forudbetaling, så vælger butikkerne måske bare et andet brand.”
I stedet tror han, at branchen bliver sundere, når man ikke
har de store ”mastodonter,” der potentielt kan ødelægge små, upcoming brands, hvis
de ikke betaler deres regninger.
Ssenses konkurs har ikke været dødsstødet for Pura Utz, der stadig
overvejer, om de kan samarbejde med webshoppen i fremtiden.
”Det vil mulighederne for at få dækket vores tab afgøre. Vi
håber på det bedste for os og de mange andre brands i samme situation. Men også
for Ssense, som i mange år har været en unik og vigtig platform i modebranchen,”
skriver Anna Waller Andrés.
I en officiel udtalelse, som Ssense har sendt til
Euroman, skriver de:
”Vi anerkender, at det har været en prøvende periode for
vores partnere, og at genopbygge deres tillid er vores prioritet. At støtte nye
og fremadstormende designere er stadig hjørnestenen i vores virksomhed, og vi
er taknemmelige for den urokkelige støtte fra vores community, der genbekræfter
vores globale relevans og styrken af vores brand.”
Jeg tager også min del af ansvaret for, at jeg sikkert også kan være polariserende, men – også med min meditation og min buddhismeinteresse – hæ! – så prøver jeg at være lidt mindre polariserende, end jeg før har været. Jeg er faktisk begyndt at tænke en lille smule, før jeg taler. Det har jeg altså ikke været så præget af.