Tendens: sake
Foto: Chris Tonnesen

Tendens: sake

Meget mere end en brandert: Derfor skal du blive gode venner med sake

Sake behøver ikke være starten på tvivlsomme tømmermænd. Den alkoholiske risdrik hyldes i disse år for sine smagsmæssige kvaliteter ude i verden – og så småt også herhjemme.

I vinafdelingen i luksusstormagasinet Selfridges i London har de 55 forskellige sake-flasker – og deres egen sake-sommelier. Det kunne man for nylig læse i Financial Times i en artikel om det voksende salg af sake i Storbritannien, der mærkes lige fra de mest posh shoppingtempler til kassen i Aldi.

Også herhjemme spirer bevidstheden om kvaliteterne ved risvinen – der ikke kun behøver at ledsage japansk mad. På danske luksusrestauranter som Noma og Alchemist har vintjenerne i ny og næ slået sake i glassene i løbet af de seneste år.

På Jah Izakaya gør man det hver dag, altså skænker sake op for gæsterne. Restauranten, der har ligget på Vesterbro i København i godt et år, har et udvalg på ca. 30 forskellige slags fra ikke-industrielle, japanske producenter.

”Mange tror fejlagtigt, at sake er en stærk alkohol, som skal hældes ned i en fart, som et shot. Det kommer sig af, at mange folk har smagt dårlig, fabriksfremstillet sake eller den japanske brændevin Shochu, som er noget helt andet, når de har været på asiatiske restauranter og ville have det lidt festligt. Vi syntes, der manglede et sted i København, hvor man kunne komme og drikke et ordentligt glas, lavet på ordentlige råvarer med ordentligt håndværk,” siger Jah Izakayas sommelier, Sigurd Kjeldgaard.

Han fortæller, at det er et løbende arbejde at introducere nye gæster til den fermenterede risdriks væsen og velsignelser.

”Sake opfører sig meget anderledes end almindelig vin. Syren spiller en mindre rolle, til gengæld er der flere mellemtoner og umami. Det kan være lidt underligt, hvis man ikke har prøvet det før. Enkelte siger blankt, at de ikke kan lide det. Men de fleste får en øjenåbner i løbet af en aften,” siger Sigurd Kjeldgaard, der tilbyder de nysgerrige en tastingmenu med tre forskellige glas, der matcher maden på tallerkenerne og bringer gæsten rundt i sakeuniverset.

Fra de allermest frugtige og let drikkelige slags (daiginjo), der laves på polerede riskerner og traditionelt har været mest efterspurgt, til den nye økologiske skole af grovere, mere komplekse og krævende vine lavet på næsten hele riskornet.

Skulle man have lyst til at forsøge sig med sake derhjemme, finder man et lille udvalg hos Laudrup Vin, først og fremmest fra mærket ENTER.Sake, stiftet af den canadiske musiker og DJ Richie Hawtin. Hawtin var blevet lun på risvin efter at have drukket den ved talrige spillejobs i Solens Rige og gav sig i 2011 til at købe ind hos en række bittesmå producenter, der ellers aldrig var til salg uden for Japan. Kanpai!

LÆS OGSÅ: Den forsvundne vodka til otte millioner er fundet på en byggeplads

LÆS OGSÅ: Sådan laver du en fyrig omgang ramen-nudler med and

LÆS OGSÅ: #MeToo rammer restaurationsbranchen: Berømt New York-restaurant havde 'voldtægtsrum'

Se, hvad vi ellers skriver om: Drinks