"De klassiske banker har håndteret den unge målgruppe horribelt gennem årtier. Bankerne har ingen tillid til unge kunder. I stedet løfter de den belærende pegefinger, så snart du som ung vover at bede om det mindste. Det er simpelthen ikke rimeligt," siger Ken Villum Klausen.

Han er 33 år, har en handelsskole-uddannelse og har gennem de seneste ti år oplevet bankverdenen på godt og ondt. Ondt, da han kort efter tid etableringen af sin storsatsende tøjvirksomhed stod med et konkursramt selskab i hånden, og godt, da han få år senere solgte sin tech-virksomhed til norske investorer, der gjorde ham og medejerne et trecifret millioner beløb rigere.

Grundlæggende giver Ken Villum Klausen ikke meget for måden, bankerne herhjemme driver deres forretning på. Eller rettere: Han er træt af den mistillid, bankerne viser sine unge kunder. Derfor lancerede han for 11 måneder siden mobilappen Lunar Way, der skal udfordre de etablerede banker på it-fronten med nye, innovative bankløsninger målrettet unge.

"Grundideen er radikalt at lave om på den måde, hvorpå banker kører på i dag. De forsøger stadig at holde filialerne relevante, have ansatte i stor stil - og generelt gøre som altid. Vores ambition er, at ALT skal klares igennem din smartphone. Vi mener ikke, der er behov for at bruge en filial, telefonbank eller netbank for den sags skyld. Det kan gøres mere smart og enkelt," siger Ken Villum Klausen.  

Historien om, hvordan Ken Villum Klausen i dag er blevet en af landets fremmeste tech-iværksættere, blandt andet bakket op af millioninvesteringer fra Seed Capital, den største venturefond i Danmark, starter et helt andet sted - i tøjbranchen. 

Det var hos danske Bestseller, der designer og sælger tøj med en årlig milliardomsætning, at han kickstartede sin karriere i 2003 i børneafdelingen. Her gjorde han, hvad vel godt kan betragtes som en kometkarriere, da han blot efter 60 dage som trainee blev udnævnt til sælger, 11 måneder senere som brandmanager, hvorefter han tog skridtet videre som international retail manager.    

Efter knap 5 år hos Bestseller var Ken Villum Klausen blevet hooked på tanken om at gå sin egen vej. Sammen med en partner startede han en virksomhed, der skulle sælge tøj til børn og teenagere. Det var midt under finanskrisen. Ambitionsniveauet var højt, men forarbejdet var ikke grundigt nok. Efter blot et år stod Ken Villum Klausen med et selskab, der var erklæret konkurs.

 "I 2008 tænkte jeg, at jeg skulle være den nye Anders Holch Povlsen (direktør og grundlægger hos Bestseller, red.). Det var første gang, at jeg prøvede at gå selvstændigt i den store skala. Jeg kom hurtigt ned på jorden, selvom vi drømte stort. Økonomien kollapsede, vi havde ikke været dygtige og grundige nok, og omkring 2010 stod jeg uden penge på lommen og med håret i postkassen."

Konkursen tvang ham til at nytænkte. Der var ikke længere likvider til at satse på endnu et tøjprojekt, så derfor kiggede Ken Villum Klausen i nye retninger. I sin tid hos Bestseller og senere som selvstændig, havde han flere gange oplevet, at der i detailbranchen var efterspørgsel på digital nytænkning.

"Jeg oplevede, at mange virksomheder efterspurgte nye måder at håndtere penge på. Nye betalingsløsninger der kunne gøre det lettere at binde forretningen sammen. Så vi udviklede et digitalt kasseapparat på iPad som en afløsning til kasseapparatet fra 90’erne. Vi ramte et hul i markedet med en håndholdt terminal," forklarer Ken Villum Klausen. 

Wallmob, en forkortelse af Wallet Mobile, blev en omgående succes. Fra 2012 og 18 måneder frem gik den jyske virksomhed med Ken Villum Klausen i spidsen fra 3 til 35 ansatte og en millionomsætning, hvilket fik norske Visma, en af Nordens største leverandører af økonomisystemer og it til detailbranchen, til at vise interesse. 

Beløbet må ikke offentliggøres i henhold til kontrakten, men ifølge Børsen købte Visma Wallmob for ca. 100 millioner kroner. Og så vender vi tilbage til bankverdenen igen.

For det var her, at Ken Villum Klausen så mulighederne for sit næste vækstprojekt sammen med en række entreprenante medarbejdere. Som ung iværksætter kan man ikke konkurrere med bankerne på økonomi eller kapacitet, men det kan man ifølge Ken Villum på digital nytænkning.

"Der er næsten ingen banker, med undtagelse af Nordea og Danske Bank, der har deres egen digitale udvikling. Den håndteres af datacentraler, der leverer indhold til alle bankerne på den teknologiske side. Bankernes produkter er fuldstændig de samme, de kan det samme. Det er så standardiseret og strømlinet hele vejen igennem, at det gør helt ondt," siger Ken Villum Klausen.

Lunar Way skal være modsvaret til bankerne. Filosofien er, at Lunar Way skal udvikle digitale bankløsninger i et hurtigere tempo, end bankerne kan i dag, en såkaldt neo-bank. 

Første skridt på vejen er en banking-app, der simpelt forklaret skærer bankfilialer og bankrådgivere fra og i stedet fokuserer på brugeroplevelsen. På app'en er det muligt for brugeren at klare al banking selv.

Det vil sige, at man fx kan låne penge, ansøge om et nyt kort og betale regninger uden fysisk at skulle ned i en bank, forklarer Ken Villum Klausen, der henviser til den amerikanske Millennial Disruption Index-undersøgelse fra 2014 blandt 10.000 unge født mellem 1981 og 2000.

Den viser blandt andet, at 73 procent af Millennial-generationen er mere interesserede i nye finansielle services fra virksomheder som Apple, Google, Amazon og Paypal end fra deres bank, ligesom en tredjedel af de adspurgte svarede, at de inden for fem år slet ikke har brug for en bank mere.

"Vi har skabt Lunar Way, fordi vi ikke længere tror på, at den traditionelle opfattelse af banking er tidssvarende. Vores målgruppe er primært millennial-generationen, de digitalt indfødte, der er vokset op i skyggen af finanskrisen, hvor tiltroen til bankerne har været tæt på ikkeeksisterende, og som bankerne aldrig har interesseret sig for, fordi de ikke kan tjene penge på dem," siger Ken Villum Klausen og fortsætter.

"Jeg har set banker fra begge sider. Både når det er stramt, og når det går rigtig godt. Da jeg var i bund økonomisk, oplevede jeg, at der var meget lidt hjælp at hente, og at banken var meget belærende omkring, hvordan jeg skulle køre min økonomi. Det synes jeg, var enormt provokerende, og det er noget af det, vi gerne vil være med til at ændre på," siger Ken Villum Klausen.

Selve bankdelen af Lunar Way, altså muligheden for at låne penge, bestille kreditkort osv., bliver administreret af partnerbanken Københavns Andelskasse, der har banklicens og er underlagt regulatoriske tilsyn fra Finanstilsynet.

Når man opretter en bruger hos Lunar Way, opretter man altså samtidig konto hos Københavns Andelskasse, og ens penge er derved dækket af samme sikkerhed som hos alle andre banker. 

"Vi er ikke en bank, men vi bygger oven på den eksisterende bank og leverer banktjenester direkte på telefonen. Brugeres oplevelse er, at vi er en bank, men vores app er nærmere et redskab, som gør det muligt at klare al banking digitalt, imens pengene sikkert står hos vores partnerbank," siger Ken Villum Klausen. 

Fordi Lunar Way ikke er en bank, er det heller ikke muligt for kunderne at få økonomisk rådgivning. Til gengæld er det muligt at kommunikere med virksomheden direkte på videoopkald, på Snapchat og Facebook-Messenger, hvis man har spørgsmål til sin konto, skal bruge en specifik kontooversigt eller andet, der ligger uden for selve den økonomiske rådgivning. 

Virksomheden holder til i den gamle toldbygning på Aarhus Havn, og har allerede trods kun godt et år på bagen 22 fuldtidsansatte, hvilket kun har været muligt, fordi Seed Capital og Angel Investorer har investeret millioner i foretagendet. 

"Vi har en række investorer, der tror på, at vi kan få succes, fordi vi forstår målgruppens behov for digitale løsninger. Målet er at nå 85.000 brugere i 2016 i Norden og inden for de næste to år at være til stede i fem europæiske lande og have mindst en kvart million brugere. Vi vil erobre markedsandele ved at være hurtige og nytænkende, mens vores indtjening skal komme gennem tilvalgte services i vores app, hvis du eksempelvis skal have et lån eller udenlandsk valuta."

Sydbanks adm. direktør, Karen Frøsig, skrev sidste år i et debatindlæg til Børsen, at digitale rebeller, der kan lave hurtigere og billigere løsninger, kan være den største trussel for bankernes fremtidige indtjeningsgrundlag. 

Indsparket kom kort tid efter, at konsulenthuset McKinsey i deres årlige rapport om banksektoren skrev, at to tredjedele af bankernes indtjening på finansielle produkter over de næste ti år forsvinder til nye spillere fra it-branchen. 

Ken Villum Klausen påtager sig gerne titlen som 'digital rebel'. Derfor hænger billeder af de fire største danske administrerende bankdirektører også på toiletterne hos Lunar Way. Som en evig reminder om, hvem de er sat i verden for at slå.

"Vi er digitale rebeller, der gerne vil drille de store banker og give dem et los i røven. Vi vil revolutionere banksektoren. Vi har en ambition om at lave om på alt, som man kender fra en bank i dag. Bankernes største udfordring er, at de stadigvæk snakker om digital strategi. Men come on vi lever i en digital tidsalder, så toget er allerede kørt og er svært at indhente. Det er dét, vi kan udnytte," siger Ken Villum Klausen. 

Lunar Way er endnu kun lanceret i en beta-version, men forventer at være tilgængelig på både iOS og Android efter sommerferien. Du kan læse mere om de specifikke forretningsbetingelser her.

Fem korte til Ken Villum Klausen om Lunar Way:

Hvad koster det at oprette en bankkonto hos Lunar Way?

Det er gratis at få en konto og et MasterCard. Senere vil der også komme lån og kreditter.

Kan man få renter på kontoen?

Der er ingen rente på indlånet for nuværende.

Kan alle blive medlem af Lunar Way?

Alle over 18 kan få en konto og et debet-kort

Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil diskutere min økonomi med en rådgiver?

I den indledende fase opererer vi kun med standardiserede produkter. Fremadrettet overvejer vi rådgivning sammen med den bagved-læggende partnerbank.

Hvad skal jeg være opmærksom på?

At din eksisterende bank, du har arvet fra dine forældre, har stået stille i tyve år, og at det er på tide at prøve noget nyt.

LÆS OGSÅ: Business class: "Jeg er ekstremt optaget af at acceptere fejl. Jeg har selv truffet mange fejlbeslutninger i min karriere"

LÆS OGSÅ: Phillip sagde op hos McKinsey og tjente uventede millioner

LÆS OGSÅ: ”Som 32-årig havde jeg tjent nok til at kunne leve af renterne. Men penge motiverer mig ikke”