Christian Jungersen: ”Vi sad sammen på en trappesten og kiggede på anmeldelsen og holdt om hinanden” scroll-down

Christian Jungersen: ”Vi sad sammen på en trappesten og kiggede på anmeldelsen og holdt om hinanden”

Som ung forfatter skrev Christian Jungersen i 10 år og fik afslag på afslag af forlagene, indtil han en dag fik et telefonopkald. Siden da har han kunnet leve af at skrive. Her fortæller han om sine bedste skriverutiner og om kunsten at lukke ned for alting, så de gode idéer opstår.

Af Jonas Langvad Nilsson
Kultur Euroman

Hvor skriver du bedst?

”I gamle dage skulle jeg sidde i fuldstændig isolation derhjemme. Der måtte nærmest ikke flyve en flue forbi. Jeg blev udmattet, når jeg havde skrevet i 20 minutter. Efter mange års træning kan jeg skrive næsten alle vegne – og i timevis, men jeg har altid mine støjdæmpende hovedtelefoner på. De giver et særligt rum af stilhed.”

Hvad er din skriverutine?

”Jeg spiller 10 minutters syvkabale på min telefon, før jeg går i gang. Det renser hovedet. Som ung forfatter spillede jeg skydespil, men jeg blev så opslugt af dem, at jeg ikke kunne stoppe igen. Derfor har jeg slettet dem fra min computer. Syvkabalen er et godt trick til at komme i gang med at skrive, selv når jeg ikke rigtig gider: Jeg kan altid tage mig sammen til at spille syvkabale, og når jeg har spillet syvkabale i 10 minutter, kan jeg altid tage mig sammen til at holde op igen, fordi det er så røvsygt – og så går jeg i gang med at skrive.”

Har du andre rutiner?

”Hvis jeg skriver i 10 minutter, hvor det kører fantastisk, så kan de 10 minutter være vigtigere end to ugers arbejde. Derfor er det vigtige at jeg kommer derop, hvor jeg har ekstra tryk på hjernen. Måden at komme derhen er ikke at sidde og presse mig selv otte timer om dagen. Det, jeg skal, er at finde ud af, hvad det er, der skaber de der særlige øjeblikke af kreativitet, og hvordan kan jeg få dem til at blive mere end 10 minutter. Min erfaring er, at tilstanden indtræffer, når man er afslappet, når man er ved at vågne eller ved at falde i søvn eller står i brusebadet, eller når jeg er ude at løbe en tur. Så det indretter jeg min arbejdsdag efter.

Jeg prøver at finde ind i en zone af afslappethed, hvor jeg samtidig har fokus på bogen. Jeg kan ikke være der så længe ad gangen, så jeg arbejder typisk i to gange tre kvarter. Holder en lang pause. Skyper med min kæreste. Spiser. Går en tur. Arbejder to gange tre kvarter. Køber ind. Ser lidt videoer på YouTube. Taler med nogle venner. Spiser aftensmad. Laver nogle strækøvelser eller styrketræning. Og så arbejder jeg to gange tre kvarter. Så er jeg mørbanket. Det var den dag.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Bøger