Der er få brancher, hvor der er så stor ulighed som i musikindustrien. Ny undersøgelse fra konsulentbureauet Midia viser, at blot én procent af verdens musikere tjener 77 procent af alle kunstnernes indtægter. Og faktisk er digitalisering som fx streaming med til at øge uligheden.

LÆS OGSÅ Beyoncé mere fræk end nogensinde i ny video

I takt med at streamingtjenester som Spotify, Rdio og Wimp får større succes, var der ellers en forventning om, at musikbranchen ville fordele goderne mere ligeligt. Men hele 77 % af alle downloads og 79 % af udbetalinger fra streaming går til en enkelt, velhavende procentdel af musikerne. Det er en forøgelse fra indkomsterne på CD-markedet, hvor den ene rige procent "kun" scorer 75 procent indtægterne. Den digitale alder gør de rige rigere.

Hvis man samtidig ser på den samlede fordeling af alle indtægter, ser det heller ikke for godt ud for de sultende kunstnere. Af den samlede omsætning får musikerne udbetalt blot 17 %, hvilket betyder, at 83 % ryger til ting som distribution, teknik og pladeselskaber. Her er kunstnernes andel dog gået op fra 14 % i 2000.

LÆS OGSÅ Er det her verdens hurtigste rapper

På trods af at fx streaming har gjort udvalget og tilgængeligheden større, viser fordelingen af indtægter, at folk i lige så høj grad som tidligere følges ad i flok. Mainstreamforbrugeren vil stadig guides, hvilket også forklarer, at radioen som medie stadig spiller en stor rolle, når det gælder musik.

Selv om fordelingen globalt er ulige, er der dog gode nyheder, hvis man ser blot på indtægterne – også herhjemme.

Sidste år steg omsætningen i de danske musikselskaber med 5,2 procent, og det er især streamingtjenesterne, der trækker væksten. Samtidigt viser en en Megafon-måling udarbejdet for IFPI i 2013 også, der kommer færre pirater.

81 procent af danskere, der tidligere hentede musik ulovligt på nettet, er nu er holdt op med pirateriet og bruger i stedet streamingtjenesterne. Nu mangler vi så bare, at folk klikker videre fra hitlisternes top 40.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman