Djengis Khan Moesgaard Museum
John Wayne som Djengis Khan i filmen ’Erobreren’ fra 1956.

Ny udstilling om den blodtørstige Djengis Khan

I juli slår Moesgaard Museum i samarbejde med Nationalmuseet dørene op for en udstilling om Djengis Khan og nomadelivet i middelalderens Mongoliet. Med den vil Rane Willerslev overbevise os om, at kulturhistorie langt fra er kedeligt.

1,7 millioner mennesker. Så mange mennesker menes den mongolske krigsherre Djengis Khan og hans krigere at have dræbt på mindre end en time i den persiske by Nishapur i 1200-tallet. Det svarer til imponerende 29.133 liv i minuttet, og historikere har siden sået tvivl om tallene, men ingen betvivler, at Djengis Khan var mere end almindelig blodtørstig.

I den nye udstilling ’På Djengis Khans stepper – Mongoliets nomader’ på Moesgaard Museum præsenteres publikum for historien om Djengis Khan, som gennem brutal og effektiv krigsførelse formåede at skabe verdenshistoriens største rige, der strakte sig fra det østlige Kina til det nuværende østlige Europa – og om de mongolske steppers nomader, som i mere end tusind år drog på krigeriske togter og holdt kontrol med handelsveje på tværs af stepper og ørkenområder.

”Umiddelbart tænker man, at nomadiske kulturer er primitive i forhold til bysamfund. Men de mongolske nomader har formet verdenshistorien på en måde, så man tror, at det er løgn,” siger Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet, som har arrangeret udstillingen i samarbejde med Moesgaard Museum, og som råder over en af verdens største samlinger af mongolsk kulturarv.

”Tag bare din lokale, tyrkiske kioskejer nede på hjørnet som eksempel. Nuværende tyrkere er efterkommere af nomader, som boede i Altaj-bjerge ved grænsen til Sibirien i år 600. De formåede at vælte ind over verden langs steppen med alle deres husdyr og etablere et tyrkisk imperium med hovedsæde i det nuværende Tyrkiet, som eksisterede i form af det osmanniske rige helt op til Anden Verdenskrig.

Samtidig rejser Djengis Khans historie nye spørgsmål om nomadekultur som livsstil, som er meget aktuelle i dag. Den teknologiske udvikling har gjort, at nomadetilværelsen er blevet en mulighed igen. I dag kan man sagtens bo og arbejde to helt forskellige steder i landet eller have forskellige, sæsonbetingede boliger og bo i en kolonihave om sommeren og i en lejlighed om vinteren. Der er flere og flere i dag, der vælger den nomadiske tilværelse.”


Direktør for Nationalmuseet, Rane Willerslev. Foto: Rune Clausen, Nationalmuseet

Hvilken betydning har Djengis Khan for mongolerne?

”Da han levede, var Mongoliet en stor verdensmagt. I dag står Mongoliet i en noget anderledes situation. De er blandt andet presset af Kina, som har annekteret noget af det oprindelige Mongoliet – og det, der er tilbage af landet, er meget fattigt og har et afhængighedsforhold til Kina.

Derfor er Khan en utrolig vigtig person for mongolernes selvforståelse. Han refererer tilbage til landets storhedstid og bliver brugt som forbillede i alle mulige sammenhænge, der både tæller almindelig, politisk retorik og ekstrem nationalisme.”

Du har opfundet en kedeligheds-knap til børn til Nationalmuseet og har tidligere udtalt, at museer ikke skal være et sted, hvor man falder i søvn. Er den nye udstilling en del af din plan for at lokke flere danskere til?

”Jeg vil ikke sige, at alle museer har et problem med at få besøgende, men det har Nationalmuseet i hvert fald haft. For et par år siden blev der udarbejdet en rapport, som viste, at 50 procent af danskerne ikke havde været der i 10 år, fordi de forbandt det med noget kedeligt.

Den her udstilling skal styre danskernes bevidsthed om Nationalmuseet i en anden retning og vise, at kulturhistorie kan være virkelig spændende. Det gør vi ved at involvere gæsterne i udstillingen og blandt andet lade dem lege nomader via et interaktivt spil, hvor de skal læsse gods på en kamel.” 

19. juni 2018 til 22. april 2019 på Moesgaard Museum