Cecilie Lassen: "Jeg har regnet ud, at jeg har tilbragt mere end 38.000 timer på Det Kongelige Teater"
Efter 38.000 timer på Det Kongelige Teater endte Cecilie Lassens karriere som balletdanser brat med en hofteskade. Siden har hun været model, tv-dommer, skuespiller og producer. Hun synes, at noget af det mest tiltrækkende ved en mand er, hvis han er vildt dygtig.
Foto: Petra Kleis Styling: Rikke Jung Larsen. Hår & makeup: Anne Staunsager.
Da jeg var 19 år, blev jeg udvalgt til at lave en forsideskydning for det hedengangne mandeblad ’M!’. De havde lavet et samarbejde med Det Kongelige Teater, hvor de måtte udvælge en danserinde og gerne en af dem, som havde en stor rolle, og jeg havde netop fået min første hovedrolle i balletten Onegin som Olga. Dengang var jeg kendt som ’Frøken Nej’, der knapt havde kysset med fyre, men det vidste de jo ikke, og de valgte mig. Jeg havde ravnesort hår, fik lagt en heftig, sort øjenmake-up og blev iklædt en sort corsage med lædersnore til det røde forsidebillede. På de øvrige billeder var jeg blandt andet iført en lille blondetrusse med kig til lidt kønsbehåring, en tanktop og balletsko. Der var også et billede, hvor jeg havde bare bryster og et tylskørt på. Det var så langt fra, hvem jeg var. Da bladet kom ud, ville de mandlige dansere lave sjov med mig, så de sprøjtede bodylotion på siderne og lagde det ud foran træningssalen, som om nogen havde gokket ned i bladet. Men det kickstartede da min modelkarriere.
Jeg så min første ballet, da jeg var fire år gammel. Min mors veninde var blevet syg, og hun stod med to dyre billetter til ’Svanesøen’, så hun tog mig med. Og så blev jeg bidt. Jeg begyndte at gå til ballet på den lokale balletskole og blev hurtigt rykket op i graderne, selvom jeg kun var fire år. I krogene havde jeg hørt, at der var et sted, hvor man kunne danse hver dag og optræde på scenen, så jeg tiggede mine forældre om at få lov til at komme til optagelsesprøven på Det Kongelige Teater. Først afslog de, men efter jeg havde plaget i et helt år, og de fandt ud af, at der kun var 10 procents chance for at komme ind, gav de mig lov.
Bluse Amalie Roege Hove til 2.450 kr.
Jeg startede på balletskolen som syvårig og var fra begyndelsen ret godt seedet. Allerede fra jeg var 18-19 år, fik jeg en del hovedroller, og i 2005 modtog jeg Reumerts Talentpris. Jeg knoklede derudaf, som fx en aften hvor jeg havde 10 forskellige roller i ’Svanesøen’. Jeg forblev korpsdanser og blev aldrig forfremmet til solist eller solodanser, fordi jeg var lidt for meget min egen kat og var plaget af skader i perioder. Der var en politisk kabale på det kongelige, hvor man skulle passe ind, men jeg har aldrig kunnet finde ud af at spille med, selvom min drøm var at blive solodanser. Nu har jeg sluttet fred med min egen rejse, fordi jeg har beholdt min egenrådighed til trods for stor kærlighed til huset.