Der er dem, der mener, at en BMW skal være baghjulstrukket med samme indbyggede logik, som en firehjulstrækker skal være firehjulstrukket. Spørgsmålet er så, hvad man skal mene om en forhjulstrukket ’firehjulstrækker’ fra BMW?

Vi har for længst harceleret over, at BMW kunne forfalde til forhjulstræk. Der er uden tvivl økonomiske fordele at hente, men alligevel er det lidt, som når aldrende rockstjerner kaster sig over børnejazz. 

Hvad er det nye?

Skiftet fra baghjulstræk til forhjulstræk vidner ganske rigtigt om en ny bil, bygget på en ny platform, hentet fra det unævnelige familieakvarium Active Tourer. Hertil kommer nye motorer og andre mekaniske dele, der sparer vægt og forbedrer forbruget med op til 17 %. Mest glædeligt er ikke desto mindre det nye design. Forgængeren var rent ud sagt en tarvelig mellemlav, halvhøj horeunge af en midterskilning. For lille til at være en SUV og for klodset til at være en stationcar.

Nyheden slægter sine søskende i BMW’s SUV-program på, og det er i den grad klædeligt. Den er kun en smule større end sin forgænger, men føles væsentlig større. Indvendig ligner den til gengæld en del andre BMW’er med sine bevidst brudte linjer i den førerorienterede kabine. En stil, som mange Audi-ejere føler er et niveau under den formmæssige renhed og kvalitetsfornemmelse, de har i deres bil. Sæderne er til den lidt hårde side, og knapperne har ikke den samme anale detaljegrad som Audis, men begge dele er absolut i orden, og så kan man i stedet glæde sig over, at bilen i hvert fald er noget pænere end den konkurrerende Audi Q3.

Hvordan kører den?

Vi sparede os selv for ydmygelsen ved at køre fast i en SUV og undgik behændigt terrænkørsel under vores test. I stedet kørte vi den som den husmor-SUV, den nu engang er, og forblev på asfalten. Her klarede den alle discipliner fra by til motorvej til noget nær topkarakter. Vi har før kommenteret motorstøjen i BMW’s dieselmaskiner, men den er nu reduceret, så du kun hører motoren, når den trods alt spinkle to-liters motor virkelig arbejder. På motorvejen er den smidig og komfortabel, og på landevejen griber den godt i vejen trods højt tyngdepunkt og forhjulstræk. Kun en enkelt gang hørte vi den triste lyd af fedtende forhjul, der kæmper for at få det greb, der burde være så naturligt i en bil, der ligner en firehjulstrækker.

Hvad siger vi til det?

En firehjulstrækker med forhjulstræk og BMW-logo burde være nem at skyde ned, men i stedet viser X1 sDrive sig at være svær ikke at holde af. Den er blevet så meget pænere end sin forgænger, og samtidig er den mere nøjsom og mindre macho end sine store søskende. Den er kort sagt moderigtig af en SUV at være. Men stillet over for valget mellem en forhjulstrukket X1 18d eller en baghjulstrukket 318d Touring ville vi stadig vælge den sidste.

BMW X1 18d sDrive 

Motor: 2,0 liter diesel

Hestekræfter: 150 hk

Moment: 330 Nm v. 1.750 omdr./min.

Tophastighed: 205 km/t 

Acceleration: 0-100 km/t på 9,2 sek.

Benzinøkonomi: 24,4 km/l (EU-norm)

CO2-udledning: 109 g/km

Pris: 495.056 kr.

Karakter: ++++++

LÆS OGSÅ: Fem frygtelige biler vi alligevel drømmer om

LÆS OGSÅ: Sådan køber du en brugt bil

LÆS OGSÅ: Porsche-kongen Seinfeld sælger ud af sin samling