Meget kan man sige om svenskerne, men selvværd, det har de sgu altid haft. Deres professionalisme som sportsfolk, deres tæft for popmusik og deres tro på egne værdier.

Du kan provokere en svensker, du kan ryste en svensker, men aldrig svække ham i troen på, at han gør det rigtige. Således har Volvo i årevis lanceret utrolig svenske biler i usvækket tillid til, at vi alle sammen ville erkende vores uduelighed som bilister og finde tryghed i en bil med sikkerhedssystemer, hvor konkurrenterne har køreglæde.

Men i en verden, hvor alle kører bedre end gennemsnittet, skal der mere til. Der skal design til, der skal luksus til, og der skal køreglæde til. Det fik Volvo sådan for alvor med introduktionen af XC90 sidste år, en SUV, der ikke bare slog sine konkurrenter på dødkedelig sikkerhed, men også på lækre ting som design og finish.

Hvad er det nye? Nu er tiden så kommet til at udvide territoriet, og det gør svenskerne med introduktionen af hele to nye biler. Sedanen S90 og stationcaren V90, der skal stjæle markedsandele fra Audi A6, BMW 5-serie og Mercedes E.

Allerede udvendig ser det lovende ud, og især stationcaren er vanvittig flot. Her har designerne valgt en mere konservativ stil, mens sedanens progressive bagparti nok vil dele vandene.

Volvo har noget med baglygter, og på S90 kammer det måske lidt over, mens V90 er ulasteligt elegant. Smag og behag. Indvendig er bilerne identisk lækre i deres eksklusive nordiske stil.

Linjerne er grove på den arrogante måde, og materialerne er fra øverste hylde. Instrumentbordet er pakket ind i håndsyet sort læder, der danner en fin kontrast til de lyse sæder og panelerne i mat træ og børstet stål.

Selv Audi får læsterlige klø her, og kombineret med den moderne og minimalistiske betjening med touchscreen og digitale instrumenter har Volvo skabt klassens lækreste kabine.

Hvordan kører den? S90 og V90 er bygget på den nye VSPA-platform, der også gav os XC90. Vi valgte at køre V90 D5 med 235 dieselheste, automatgear og firehjulstræk – det var et godt match. 235 heste lyder måske ikke af meget i sådan en stor herregårdsvogn, men den trækker upåklageligt og føles på én gang levende og stabil.

Styretøjet, der tidligere var med til at gøre Volvo mindre inspirerende end konkurrenterne, er i dag hurtigt og præcist, og undervognen svarer igen uden at råbe. Faktisk er der slet ingenting, der råber i kabinen.

Den er stille som få andre biler, vi har kørt, og uhyre komfortabel. Stiv og krængningsfri, selv når du river den lange bil gennem et skarpt sving. Jo, man mærker da dimensionerne, men vejgrebet og præcisionen imponerer.

Det her er virkelig en køremaskine, og bliver man træt af at udfordre den, kan den såmænd også køre selv. Tryk på fartpiloten, og et grønt rat lyser op i speedometeret.

Nu styrer, bremser og accelererer bilen selv. Du kan slippe rattet, men det er ikke meningen. Meningen er, at systemet understøtter dig, og det er en god feature, hvis man fx sidder og roder med Spotify eller andre funktioner på bilens touchscreen.

Skulle der ske noget foran, registrerer systemets kameraer det – ja, det gør du forhåbentlig også selv. Nu ser kameraerne ikke bare vejstriber, biler og mennesker, det reagerer også på større dyr.

Eneste indvending herfra er, at systemet også gerne måtte korrespondere med bilens navigationssystem – sådan som fx Audi gør det. Hvad siger vi til det? Volvo har kort sagt gjort det igen.

Slået sine konkurrenter og bygget klassens lækreste bil. V90, som i øvrigt erstatter V70, er i særklasse den pæneste stationcar, du kan købe for penge – og så er det jo alle stationcars’ moder med sit Volvobadge.

Et i alle ordets betydninger sikkert valg. S90 står mere som klassens frække, men dog fornuftige dreng i et sedanmarked, hvor Volvo traditionelt har været svage. Lad os bare sige det sådan, at det er de ikke mere, men vi vælger trods alt V90 – en stationcar så fuldkommen, at den giver dig lyst til at stifte familie og læse til læge.

Volvo V90 D5 AWD - Motor: 2,0 liter diesel Hestekræfter: 235 hk Moment: 480 Nm v. 1.750 omdr./ min. Tophastighed: 240 km/t Acceleration: 0-100 km/t på 7,2 sek. Brændstofforbrug: 20,4 km/l (EU-norm) CO2-udledning: 129 g/km Pris: Fra 545.000 kr. Karakter: ++++++

Tre detajler

1. Lygtesignaturen, som du også finder på XC90, er inspireret af Thors hammer.

2. De konkave lameller på kølergitteret er en hilsen til Volvo P1800.

3. Baglygterne på S90 er lige overgjorte nok til vores smag. 

LÆS OGSÅ: Se Jesper Buchs auto-cv: ”Når man køber en Lamborghini, forpligter man sig til at være sød overfor drenge, der vil tage billeder af bilen eller sidde i den”

LÆS OGSÅ: Selvsikker SUV cementerer bilklassens popularitet på det danske marked

LÆS OGSÅ: Tesla snart klar med model, der klarer over 600 kilometer på en opladning