Eller nu bliver det allerede kompliceret, for Cupra er ikke en Seat – i hvert fald ikke længere. Nu er Cupra et selvstændigt subbrand – præcis som Lexus er det for Toyota, og DS er det for Citroên. Før var Cupra-navnet synonymt med performanceudgaverne af Seats modeller, og det er den position det nye mærke skal bygge videre på.

For at fuldende forvirringen er første model fra Cupra crossoveren Ateca, der også findes i Seats modelprogram, men på længere sigt er det meningen, at Cupra skal lancere deres egne modeller. Det er som sagt lidt kompliceret og mon ikke det kunne være undgået, hvis man havde ventet med at lancere Cupra, til man havde en selvstændig model.

CUPRA Ateca UK launch - December 2018 (8).jpg

Nu, hvor jeg således er i gang med at lege brandingekspert undrer det måske også, at man introducerer et performance-brand ved at lancere en højbenet familiebil. Den emmer mere af kolik og bletilbud end af sport, men når det er sagt, så er selve performance-delen af Cupra Ateca absolut godkendt.

Med firehjulstræk og 300 hestekræfter er det en kompetent outsider, hvis man har kig på en BMW X2 eller Audi SQ3. Den står godt fast og krænger minimalt. Du sidder højt, men tyngdepunktet føles lavt.

Ophænget kan i lighed med styretøjet og speederresponsen reguleres gennem forskellige køreprogrammer for at give den rigtige hårdhed. I Cupra-mode bider bilen fra sig med masser af liv og feedback. I Comfort-mode æder den 500 kilometer i ophøjet magelighed. En ret stærk blanding og absolut godkendt.

CUPRA-main.jpg

Det der alligevel trækker Cupra ned i karakter er stylingen, som – måske for at kompensere for det fredsommelige udgangspunkt af en familiebil – er styret i retning af T Hansen og Teknisk Skole. Bilen har bronzefarvede fælge, og det nye logo ligner et No Fear-klistermærke.

CUPRA Ateca International October 2018 (2).jpg

Vil man ramme bølle-segmentet er det lige i øjet, men dels er det de færreste bøller, der har råd til en bil i underkanten af 700.000, og dels er bøllerne altså nogle forfærdelige ambassadører at have kørende. Dermed ligner Cupra trods køreglæden en imagemæssig dødssejler. Folk vil forvente at du drikker energi-drikke, hører Nickelback og har en kamphund bagi i bagagerummet.

Langt stærkere står Skoda Kodiaq vRS. Skoda har om nogen vist, hvor langt man kan flytte et bilmærke. Fra at være en vittighed til at være den materialiserede snusfornuft. Med de højtydende RS-modeller vil Skoda lægge endnu et lag på, men det er indtil videre ikke rigtig lykkedes, fordi kunderne netop er fornuftige.

Nu forsøger man så med en vRS-version af flagskibet Kodiaq. En fuldvoksen SUV, som også fås med syv sæder eller alternativt et bagagerum som en håndboldhal. Igen er det ikke den oplagte bil at bygge en sportsvogn på, men bag det muskuløse vRS-badge er Kodiaq i virkeligheden stadig en hyggelig familiefar – nu bare i en lidt mere veltrænet version.

05_kodiaq_rs_ext.jpg

Motoren kører stadig på diesel, men lyden er tunet til at lyde som en femcylindret benzinbil, og samtidig er effekten skruet op til 240 hk og 500 Nm. Med små 1.900 kilo på vægten rækker det ikke til at gøre Kodiaq vRS til den performancebil, man umiddelbart tager den for at være.

Som SUV betragtet fuldender den til gengæld billedet af en fuldfed, no bullshit-familiflytter. Den føles som en Touareg eller en Q7 uden strittende lillefinger, og der er noget over dens uprætentiøse iscenesættelse, som bare fungerer rigtig godt til en terrænduelig bil fra et usnobbet mærke som Skoda. Det er kort sagt – og med fare for at blive kønsnormativ – en rigtig mandebil uden konkurrenternes pyntesyge.

39_kodiaq_rs_ext.jpg

Når man har oplevet firserne er det svært at drømme om den grønne Skoda-fugl. Vitserne sidder stadig i baghovedet, men bortset fra det er der ikke meget at indvende noget mod Kodiaq vRS. Det skulle da lige være det misvisende vRS-badge og den tilhørende metalblå signaturlakering, som jeg begge ville fravælge. Hertil kommer prisen på 657.000 kroner, som nok er fint sammenlignet med konkurrenterne, men stadig mange penge for en Skoda.

Cupra Ateca

Motor: 2,0 liter turbo, benzin
Hestekræfter: 300
Moment: 400 Nm v. 2.000 omdr.
Tophastighed: 247 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 5,2 sek.
Benzinøkonomi: 13,5 km/l (EU-norm).
Pris: 645.000
Karakter: 3 ud af 6

Skoda Kodiaq vRS

Motor: 2,0 liter turbo, diesel
Hestekræfter: 240
Moment: 500 Nm v. 1.750 omdr.
Tophastighed: 221 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 7,0 sek.
Benzinøkonomi: 12,5 km/l (EU-norm).
Pris: 657.000
Karakter
5 ud af 6