Som med alle andre investeringer gives der ingen garantier med klassiske biler. Generelt skal du købe bilen med hjertet og ikke med hjernen, men de senere år har været rigtig gode – ja, nærmest utrolige for folk, der investerer i klassiske biler.

Samtidig er vi nået det punkt, hvor nogle taler om fx Porsche 911 som en sikker investering, der kun kan gå en vej – hmmm, var der ikke nogle, der sagde præcis det samme om boligmarkedet i 2007?

LÆS OGSÅ: Vilde fester og ekstremt rige chefer: Martin får udbetalt mere end 50.000 om måneden for at arbejde på en yacht

Pas på, og køb bilen, fordi du elsker den, så er investeringsperspektivet i bedste fald en bonus. Her får du ikke desto mindre vores bud på klassikere og youngtimere, som du med fordel kan købe nu.

1. 1984-96 - Ferrari Testarossa 512 TR

Maranello’ens forgænger Testarossa er intet mindre end et ikon. I mange år var den lidt en has been, men nu galoperer priserne, så skynd dig.



2. 1978-83 - Porsche 911 SC

Porsche 911 har generelt en stejl stigningskurve i øjeblikket, og SC-serien ligner den næste model, det stikker af for.



3. 1984-89 - Porsche 911 Carrera 3.2


Lidt samme historie som 911 SC. Begge modeller er dog produceret i stort antal, så helt til himmels stryger de måske ikke, men trods alt to sikre kort.



4. 1996-2001 - Ferrari 550 Maranello


Alle 12-cylindrede bliver værdifulde en dag. 550 Maranello er billig lidt endnu.



5. 1975-85 - Ferrari 308

Den har været længe om at stige for alvor, men med Dino’ens himmelflugt in mente ligner 308 en god investering.



6. 1992-97 - Mercedes W124 Cabriolet

Alt godt kommer til den, der venter. Og kan du finde sådan en her i original stand, behøver du ikke vente længe.



7. 1966-73 - Fiat Dino Spider

Utrolig smuk Fiat bevæbnet med samme motor som Ferrari Dino 246 GT. Prisen stiger støt, og nu hvor Ferrari’en er helt uden for rækkevidde, er den et godt alternativ.

 

8. 1986-92 - BMW E30 M3

Endnu et 80’er-lyn med stigende priser. Kunsten er at finde et godt, originalt eksemplar.



9. 1985-92 - Golf II GTI

Ikke alle GTI’er bliver klassikere, men første generation er allerede steget pænt, og nu er turen kommet til MK II.



10. 1970-77 - Alfa Romeo Montreal

Endnu en smuk italiener. I mange år var den ikke rigtig værdsat, men nu virker det til, at interessen for Dino og andre rariteter trækker priserne op.



Gode råd:

1. Køb europæisk

Californiske biler har et godt rygte for rustfrihed, men velholdte Europa-modeller er generelt mere værd. Grundet amerikanske sikkerhedsregler er mange europæiske biler droslet ned og modificeret til det amerikanske marked. Det betyder, at du ofte får en sjovere og smukkere bil ved at købe Europa-modeller. Omvendt er amerikanerbilerne som regel også billigere end de europæiske.

2. Læs op på modellens historie

Alle bilmodeller har deres eget hierarki. Undersøg bilens historie, og find ud af, hvilke varianter der er mest velkørende, nemmest at holde og mest værdisikre. Ellers risikerer du at købe den forkerte udgave af den rigtige bil.

3. Gør op med dig selv, hvad du vil bruge bilen til

Er du på udkig efter en investering eller blot et stilfuldt køretøj? I første tilfælde skal du være absurd kræsen. I det andet skal du bare se dig for ogtænke dig om.

4. Køb originalt

Medmindre du har kig på en 911’er fra Singer, er originale biler altid både det tryggeste og mest stilsikre valg. Et sæt uoriginale fælge er lige til at skifte, men det indikerer også, at de tidligere ejere ikke helt vidste, hvad de havde med at gøre – og hvad kan de så ikke have gjort ved bilen?

5. Køb dyrt

Det, du betaler ekstra for at få en rigtig god og sund bil, er som regel mindre, end det vil koste dig at gøre den knap så gode bil sund og velkørende.

LÆS OGSÅ: 10 stole der ikke mister værdi

LÆS OGSÅ: Sådan investerer du dig rig igen

LÆS OGSÅ: Smukke kvinder racer penge ind i luksusbiler