Som bilekspert får man ofte spørgsmålet; Hvilken bil man bør vælge, hvis man gerne vil have plads til syv personer i sin bil? Ja, man skulle tro, at vor tids børnefamilier formerede sig som centralafrikanere, men virkeligheden er en anden.

Ikke alene curler vi vores børn, vi vil også gerne facilitere deres venskaber og fritidsaktiviteter i grad, så det præger bilvalget.

Jeg forstår det ikke helt, men bringer gerne det nærmeste, jeg kan komme nogle stilfulde bud, hvis du pinedød vil henslæbe dit liv på vejnettet i et motoriseret legehus. 

Den billige løsning

Lad os se det i øjnene. Decideret street credibilty får du aldrig i en syvpersoners familieslæde, så hvorfor ikke bare slippe så billigt som muligt? Det kunne fx være i en den efterhånden gamle, men stadig smukke anden generation af Volvo V70. De syv sæder er ikke standardudstyr, så hold øje med de to bagudvendte ekstrasæder, når du søger på nettet.

Budget: cirka 100.000

Fordele: Uopslidelig mekanik, klassisk design.

Ulemper: Dyr af en gammel bil at være, tørstig. 

Den grønne løsning

Er du lidt kulturradikal, ny-liberal eller bare gadget-orienteret, så er er der jo strengt taget syv pladser i Tesla Model S. Og her bryder du så ind og siger neeeeej, det skal da være den nye Model X, men ærligt talt; kig på den. Det ligner en Model S, der er blevet pustet op. Og så er kombinationen af SUV og Coupé bare for evigt taberdømt. Præcis som familiebiler med mågevingedøre. Næh, hold dig til Model S og gør en god handel på en af de overraskende mange, der er til salg.

Budget: 550.000

Fordele: Elegant, lyn-hurtig, miljøvenlig og elsket af alle.

Ulemper: Begrænset rækkevidde (trods alt), ukendt livscyklus sammenlignet med en konventionel bil. 

Den franske løsning

Er du arkitekt, læser du Politiken og ligner dine briller noget, du har lånt af Per Fly? Så er det kun franske familieflyttere, der dur. Og på det område har Renault altid været førende. Med den første Espace nærmest opfandt de MPV-klassen, og nu er femte generation på gaden. Den har desværre ikke helt ur-Espacens arrogant funktionalistiske design – ja den er ret beset decideret grim, når man betragter den bagfra – men alligevel vil der altid være noget hardcore frankofilt over Espace, og det giver trods alt lidt stil-point.

Budget: 500.000+

Fordele: Ny bil

Ulemper: Værditab 


Den terrængående løsning

Har du udover at belaste tilværelsen med en anselig børneflok også valgt at bo i en grusgrav, findes der masser af dejlige SUV’er med syv sæder. Det er efterhånden også det eneste, der kan retfærdiggøre et så utidigt udvalg, men i givet fald er min favorit alle terrænbilers moder Land Rover. Vel at mærke ikke den ukomfortable Defender, som du bliver træt af allerede før, den skal på værksted, hvilket er ret hurtigt, men den ligeledes fremkommelige Discovery. En bil, der med sin blanding af funktionelt design og britisk luksus rammer den helt rigtige udstråling af engelsk landadel uden at bliver helt så umådeholden som en Range Rover.

Budget: 900.000 for en ny, chokerende meget mindre for en brugt.

Fordele: Fantastisk udstråling, uovervindelig i terrænet og komfortabel på asfalt.

Ulemper: På alle måder dyr at køre i. 

Den klassiske løsning

Når vi taler om plads i en størrelsesorden, hvor der er tale om luksus og frås, så kommer vi ikke udenom det gode, gamle Rugbrød, eller Volkswagen T2 som den også hedder.

Strengt taget er den udviklet i den ondeste del af Tyskland, og alligevel er den et symbol på fred, kærlighed og forståelse. En federe signal kommer du aldrig til at sende i en familiebil, men belav dig på et problematisk forhold eller nøjes med at bruge den om sommeren.

Budget: 100.000-200.000 (afhængig af model)

Fordele: Charmerende og værdifast

Ulemper: Ukomfortabel, ustabil og svær at vedligeholde. 

Neo-hippie løsningen

Engang hed den rugbrød, nu hedder den Multivan. Og på samme måde som navnet er gået fra det jordnært hyggelige til det funktionelt glatte, har selve bilen også bevæget sig fra en folkelig hippiebus til en næsten overdådig luksusbil for den pladskrævende familie. Alligevel transporteren stadig noget af rugbrødets charme, ikke mindst nu hvor du kan få den i en næææææsten autentisk tofarvet lakering.

Budget: 600.000

Fordele: Masser af plads, ukompliceret at vedligeholde.

Ulemper: Høj ejerafgift og brændstofforbrug.

Den ultimative løsning

Opel Astra løb med titlen som årets bil – ikke bare i Danmark, men også i Europa. Det er også en god bil, men i en verden uden økonomiske hensyn, så er Volvo XC90 den bedste familiebil, der længe er lanceret. Rummelig, luksuriøs, velkørende og sikker selvfølgelig.

Der er unægtelig også noget overforbrug i ascendanten, sådan rent signalmæssigt, men i det mindste er det på en urimeligt ansvarlig og svensk måde. Læs mere om bilen her.

Budget: 1.200.000

Fordele: Rummelig, sikker og på alle måder overdådig.

Ulemper: Dyr og umådeholden.

LÆS OGSÅ: Endelig får almindelige mennesker råd til verdens svedigste bil

LÆS OGSÅ: Moderedaktørens 11 drømmebiler

LÆS OGSÅ: Se Formel 1-kørernes private biler 

ANNONCE: Video: Når marginalerne er afgørende for succes eller fiasko