Solen skinner over Østerbro, og hos Røde Kors på Blegdamsvej smiler de ikke kun over det gode vejr. I de seneste dage har 11.500 frivillige fra hele landet meldt sig klar til hjælpe med det, de kan under den verserende corona-krise.

En af dem er 22-årige Jesper de Linde, der er jurastuderende, og som siden sidste uge har været en del af frivilligkorpset, der hjælper med at besvare opkald fra myndighedernes corona-hotline.

“Det der med at kunne give noget videre i denne tid, giver en god følelse. Det er livsbekræftende,” fortæller Jesper de Linde.

Corona-hotlinen blev etableret af myndighederne kort efter, virusset gjorde sit indtog i Danmark. Udover de frivillige hos Røde Kors besvarer folk fra Rigspolitiet, Beredskabsstyrelsen, Hjemmeværnet, lægestuderende og studerende fra Politiskolen også de mange opkald, der kommer ind.

Hos Røde Kors bliver de frivillige inden deres telefonvagt briefet om, hvilke opkald, de kan forvente at få, og de opdateres på de aktuelle retningslinjer fra sundhedsmyndighederne. Kommer der spørgsmål ind, som de frivillige ikke kan svare på, bliver de assisteret af samaritter og politifolk, som er på stedet.

Røde-Kors-Blegdamsvej.jpg
Hos Røde Kors på Østerbro hjælper frivillige med at besvare myndighedernes corona-hotline

Jesper de Linde oplever, at det mest er småbørnsforældre, og ældre, der ringer ind med både store og små bekymringer. Derudover er der et bredt spektrum af folk, der ringer ind for at høre nærmere om symptomer, og hvordan de skal forholde sig til dem.

“Vi prøver at guide alle så godt, vi kan. Mange ringer ind udelukkende for at diskutere bekymringer såsom: ’Hvis jeg hoster, betyder det så, at jeg skal i karantæne?’. Hvis folk har symptomer, så anbefaler vi på det kraftigste, at de bliver hjemme, indtil de er raske, uanset hvilken form for symptom, der er tale om. Men vi kan selvfølgelig ikke tvinge nogen til det,” siger Jesper de Linde.

I nat fik han 16 opkald, og det betegner han som en stille vagt.
“Om natten er det ofte folk, der ringer, som har bekymringer og ikke kan falde i søvn. Der er også nogen, der bare har brug for en at snakke med og det er vi her også for.”

Røde Kors har udover myndighedsindsatsen etableret et hjælpenetværk, hvor frivillige bliver sat i forbindelse med borgere, der skal bruge hjælp til fx indkøb, at få luftet deres hund, få medicin fra apoteket eller få hentet en pakke på posthuset. Ind til nu har 500 borgere bedt om hjælp og størstedelen er blevet matchet med en frivillig. Røde Kors forventer, at tallet stiger væsentligt over de næste dage. Heldigvis er der masser af mennesker, som står klar med åbne arme.

I aften sidder Jesper de Linde igen klar ved telefonen til at guide bekymrede danskere, som i disse dage har mange spørgsmål. Og til at hjælpe alle dem, der blot har brug for en at snakke med.