MANGE HUSKER NOK scenerne fra VM i Qatar, hvor en masse migrantarbejdere var iklædt forskellige landes farver, mens de gik i samlet flok gennem Dohas gader.

Det kan tankerne hurtigt ledes hen på, når DBU forsøger at engagere australiere til at holde med Danmark til det igangværende VM for kvinder, hvor australiere gennem en lynuddannelse med en dansk fan kan lære at blive roligan.

”Vi vil lynhurtigt uddanne alle i at være ægte dansk fodboldfan – og byder på masser af præmier undervejs,” skriver DBU på deres hjemmeside.

Det kan rejse spørgsmålet om, hvorvidt det egentlig er anderledes end de fordømte scener under den slutrunde, der hyppigt er blevet kaldt en skandale. Men der er flere markante forskelle på DBU’s initiativ, siger Tobias Hoff, der er kommerciel direktør i DBU:

”Det er jo ikke sådan, at vi kommer til at uddanne en såkaldt capo til at stå dernede. Det er mere i det små, hvor vi vil lære australierne noget om vores spillere og fan-kultur. Og jeg ved godt, at mange vil lave koblingen til herrernes slutrunde i Qatar, men det er slet ikke sammenligneligt, vil jeg understrege. Det skal komme indefra at være kangarooligan, og hvis nogen tilmelder sig og ikke holder med os, er det fint.”

Så inden nogen går helt i selvsving over det tiltag, som ikke er kutyme, skal hesten altså lige klappes. Det handler nemlig mest om at skabe opmærksomhed herhjemme i Danmark i løbet af en sommer, der har budt på et hav af store sportsbegivenheder med både Holger Rune til Wimbledon og den danske succes på de franske landeveje under Tour de France.

For den imødesete slutrunde har svære kår herhjemme, og DBU har derfor, siger de selv, været nødt til at tænke i helt nye baner for at fortsætte den medvind, kvindefodbolden lige nu oplever herhjemme.

Men hvad så med de præmier? Det er vel en oplagt motivation for australierne til at holde med danskerne i stedet for fx Kina og Haiti, når de alligevel er på stadion for at se fodbold.

Og præmier, der blandt andet består af signerede trøjer, solbriller eller tørklæder, er vel også en slags betaling? Det vil Tobias Hoff ikke høre tale om.

”At lave en konkurrence ser jeg mere som en lille gestus, der er med til at skabe lidt ekstra opmærksomhed, end en betaling. Jeg tror ikke, at der er mange, der tilmelder sig for at vinde de her små præmier, vi udlodder. Jeg kan på ingen måde se, at vi indirekte skulle betale de australske fans for at heppe på os,” siger han.

HELT KONKRET FOREGÅR lynuddannelsen ved, at en australsk og dansk fan bliver sat i forbindelse med hinanden gennem DBU, og derfra bestemmer man selv, om oplæringen til at blive roligan foregår via et telefonopkald, et Zoom-opkald eller en skriftlig korrespondance.

Planen er altså ikke, at australierne skal lære hele teksten til ’Vi sejler op ad åen’ eller synge gebrokne ”4-4-4-4-0”-sange mod de danske kvinder. Det handler mere om at kunne deltage aktivt i fodboldfælleskabet.

”Vi har tænkt på det stærke bånd, der er mellem Danmark og Australien med Kronprinsesse Mary og Operahuset i Sydney, og det ville vi gerne udnytte ved at præge dem til at heppe på os, når vi ikke spiller mod Australien. For det er bare sjovere at holde med et hold, når du ser en fodboldkamp på stadion. Det skal forstås som en forlænget arm til de danske fans, som fx kan give deres partner teksten til ’Der er et yndigt land’,” siger Tobias Hoff.

Ambitionsniveauet for tiltaget skal desuden nedjusteres gevaldigt, hvis vi fastholder sammenligningen med fansene i Qatar. Det er et forsøg på at så et frø blandt australierne, der i den perfekte verden får Danmark som deres ikke-lokale favorit.

”Vi så det fx med Island til herrernes EM-slutrunde i 2016, hvor de sportsligt overgik alle forventninger. Vores håb er, at tiltaget kan være med til at gøre Danmark til turneringens tilskuerkæledække, hvis resultaterne går vores vej. Det er klart, at vi ikke forventer, at australierne bliver ved med at holde med os, hvis vi taber den ene kamp efter den anden.”

Det danske landshold sparker deres slutrunde i gang lørdag den 22. juli klokken 14.00 mod Kina. Du kan se kampen på Viaplay og TV3.