Amerikanerne vil have karrysild og remoulade: Et mindre dansk mademperie har rejst sig i New York scroll-down

Amerikanerne vil have karrysild og remoulade: Et mindre dansk mademperie har rejst sig i New York

På det seneste har der har været slået et stort brød op omkring dansk mad i New York, og op til flere gourmetkokke har bevæget sig ud i kunsten at introducere amerikanerne for dansk og nordisk mad – med større og mindre held. På The Lower East Side har danskerne Sebastian Bangsgaard og Sebastian Perez nu opbygget et mindre madimperie med café og coffee-shop, catering, bageri og en online købmandsforretning, som har alt fra frikadeller og sild til friskbagt rugbrød og pandekager med is på menuen.

Af John Christopher Correll
Foto: Alexa Drew og Paul Quitoriano
Gastro Euroman

Vi husker nok alle Claus Meyers stort anlagte Great Northern Food Hall på Grand Central Station midt på Manhattan. Det dyrt anlagte projekt endte lidt a la Gasolins USA-eventyr i 70’erne: Meyer vendte næsen hjemad, og i dag står kun de tomme stande tilbage og runger højt mod loftet i den ellers imponerende Wanderbilt Hall.

I en by hvor maden er lige så ikonisk som dens seværdigheder, skal man stå virkeligt tidligt op for at konkurrere med a New York slice, en klassisk sub, en bagel with a schmear, ja, selv en no-soup-for-you-suppe.

Men når betonen i den urbane jungle slår sprækker, så spirer nye og interessante vækster frem. Ikke mindst Downtown, hvor to danskere har åbnet noget så eksotisk som en dansk deli og coffee shop på Manhattans Lower East Side kaldet 'Smør'.

To danskere i New York

Forud for åbningen af Smør i 2019 havde de to entreprenører, Sebastian Bangsgaard og Sebastian Perez, med deres baggrund som hhv. fagudlært kok fra København og International Marketing fra Baruch College i New York, arbejdet sammen på en, nu lukket, dansk restaurant i TriBeCa. Her havde de oplevet, hvordan dansk mad oftest præsenteres i New York: Fin, fornem, fine dining. Nordic Food Movement. Gourmet, gourmet, gourmet.

Som kontrast til den ophøjede restaurantoplevelse fik drengene smag for de mere klassiske danske retter og noget så amerikansk som comfort food. Et enkelt koncept, der ikke kun taler dansk, men også tilgodeser den mere simple amerikanske smagspalette til både morgenmad, frokost og aften. Alt sammen i et strømlinet skandinavisk look, tilpasset drengenes lokale neighborhood.

Men inden de fire bogstaver S-M-Ø-R kunne beklæde facaden på East 12th Street og Avenue A, greb de to Sebastian'er hverken potter eller pander, men derimod telefonen, for at kunne realisere deres drøm om den danske – tør man sige det; hyggemad.

”Vi startede med at lave cold calls til hundredvis af virksomheder, for at sælge dem på idéen, om at de skulle prøve vores smørrebrød. Og efter et par måneder havde vi fået kontakt til alle de store danske virksomheder her i New York. Efter seks måneders hårdt arbejde kunne det lille hjemmekøkken ikke rumme den størrelse af events vi nu caterede til. Og nu var det ikke længere os der ringede til kunderne; kunderne ringede til os,” siger Sebastian Perez.

Se, hvad vi ellers skriver om: New York og Mad