Køkkenhacking &SHUFL
Foto: Jonas Danholt Før og efter "hacking". Til venstre er det en kundes gamle Ikea-køkken, til højre ser du det, efter at det har fået nye fronter fra &SHUFL.

Ikea køkkenhacking

Køkkentrend: Pimp Ikea op med dansk design

Flere danske virksomheder tilbyder nyt flot overtøj til dit gamle systemkøkken.

Hvis du går og drømmer om et nyt køkken, er der også en vis sandsynlighed for, at du overvejer at få dine gamle Ikea-elementer hugget til pindebrænde så hurtigt som muligt.

I så fald kan det dog godt betale sig at lægge øksen fra dig et øjeblik. I hvert fald indtil du har læst denne artikel.

I disse år er der nemlig flere danske arkitekter, der har set fordelen i at lade de gamle, pålidelige Ikea-konstruktioner stå og kun udskifte låger, bordplader og andre overflader med nyt og lækkert design.

Køkken-hacking har fagfolkene døbt metoden. Man kunne også med et lån fra amerikansk bilkultur kalde det for køkken-pimping. Forstået på den måde, at forbrugeren får muligheden for at opgradere en solid basisvare, så den kommer til at passe til hans smag og selvbillede. Der er nemlig en hel del muligheder, for den der ønsker at give sit køkken et helt nyt look.

Køkkenløsning fra &SHUFL's Wood Collection. Foto: Jonas Danholt og &SHUFL.

Firmaet &SHUFL tilbyder for eksempel nye fronter i linoleum eller laminat, som kommer i en række forskellige farver, og som kan kombineres efter ønske i det enkelte køkken. Hvis ikke man er mere til en af de fire forskellige træsorter, som virksomheden også tilbyder at opgradere dit køkken med.

”Mange er trætte af de hvide køkkener. Samtidig er det de færreste, der ønsker at lave deres køkken om for at finde ud af, at det er magen til naboens. Vores koncept giver dig muligheden for at give dit køkken dit helt personlige udtryk,” siger Lotte Hyldahl, der er medstifter af og ansvarlig for kommunikation og markedsføring i &SHUFL, som i løbet af de seneste tre år givet flere hundrede danskere ny beklædning til deres køkkener.

Forretningsideen opstod, da Lotte Hyldahl for fire år siden mødte arkitekten Kristoffer Brems, der netop havde konstrueret et helt nyt køkken i sit eget hjem – med sit gamle Faktum-systemkøkken som indmad.

Resultatet var både billigt og pæn, og Brems og Hyldahl blev enige om, at løsningen var så god, at de ville satse på den som et forretningskoncept. Der måtte jo være andre derude, der gik og ønskede sig at få udskiftet deres Ikea-køkken, men ikke nødvendigvis havde penge til at rive det ned og bygge det op fra bunden.

Derfor stiftede de i november 2013 virksomheden, der i dag samarbejder med en række danske snedkervirksomheder om at skræddersy køkkenløsninger til danske kunder.

Til at begynde med opfriskede &SHUFL hovedsagelig gamle køkkener af modellen Faktum. I dag er Faktum udgået og erstattet af Ikeas nye system Metod.

Men det betyder ikke, at &SHUFL har måttet vente til kunderne står med nedslidte Metod-køkkener. Man kan nemlig godt købe indmaden hos Ikea for derefter at gå hen til &SHUFL og købe linoleum-, laminat- eller træfronter.

Før. Foto Jonas Danholt og &SHUFL

Efter. Foto Jonas Danholt og &SHUFL

 ”På den måde får du et køkken, der måske ikke er billigt, men stadig er op til fire gange billigere, end hvis du skulle have det bygget fra bunden af en snedker. Og Ikea laver et rigtig godt produkt med 25 års garanti, der er godt at bygge videre på” siger Lotte Hyldahl.

Hun nævner som eksempel et underskab, som man ved at kombinere Ikea med &SHUFL’s snedkerlavede linoleumsfront vil kunne anskaffe for omtrent 3.000 kroner, mens et tilsvarende snedkerbygget skab hurtigt kan løbe op i 10.000 kroner.

Og Lotte Hyldahl har ikke modtaget nogen klager fra den svenske indretningsmastodont over konceptet. Tværtimod har en større delegation fra Ikeas indretningsafdeling været forbi for at høre, hvordan &SHUFL tænker design.

”Ikea er meget fleksible. Det er hele konceptet hos dem, at du selv kan bestemme. Desuden betyder det et mersalg for dem, at et kundesegment, der måske tidligere ville have købt et designerkøkken eller et snedkerkøkken et andet sted, nu kommer til dem for at anskaffe sig indmaden til deres nye køkken,” siger Lotte Hyldahl.

&SHUFL-køkken i gråt linoleum.

Den anden store spiller på det danske køkken-hacking-marked er firmaet Reform, der i to år har tilbudt nye køkkenfronter designet af en række berømte danske tegnestuer, som for eksempel BIG og Henning Larsen.

”Vi blev hurtigt enige om, at det vi ville konkurrere på var design. Vi ønsker hele tiden at udfordre ideen om, hvordan et køkken skal se ud. Og det kan de her designere hjælpe os med. Det øger mængden af nye ideer. Derfor har vi også hele tiden fokus på nye designere, for eksempel lancerer vi snart et samarbejde med danske Sigurd Larsen, der har tegnestue i Berlin, ” siger Jeppe Christensen, der stiftede Reform sammen med Michael Andersen, som er ingeniør og tidligere ansat i Bjarke Ingels’ arkitektfirma BIG.

Jeppe Christensen har en baggrund i marketing, og hans interesse for design og håndværk gjorde ham til partner i snedkerifirmaet Furnish, der indretter butikker og restaurationslokaler. Af og til spurgte kunderne, hvad det skulle koste at få firmaet til at lave et unikt køkken til privaten.

”Men de løb altid skrigende væk, når de hørte prisen,” siger Jeppe Christensen, der fik lyst til at gå ind i køkkenbranchen med et mere betaleligt koncept Og et koncept, der nemt kunne gennemføres, også i en kommerciel målestok. Derfor valgte han og Michael Andersen at knytte deres produktion op på Ikeas navnkundige kvalitet og logistik.

”Ikea har styr på det. De er bare gode til at levere kvalitet til billige penge og til tiden,” siger Jeppe Christensen.

”Hvis man hægter sig på dem, kan man ret hurtigt skalere sin forretning op. Det var vores tanke.”


Reform-køkken designet af Henning Larsen Architects

To år senere har Reform leveret arkitekttegnede køkkenfronter til kunder i 16 forskellige lande, og virksomheden har i dag udvidet fra showroomet i København til også at have et kontor i Berlin og et showroom på vej i det hippe Brooklynkvarter Williamsburg.

Allerede for et år siden begyndte Reform at undersøge markedet i USA og lede efter amerikanske producenter til at fremstille Reforms produkter. For to måneder åbnede man så op for markedet, og det har indtil nu ført til 20 solgte køkkener på den anden side af Atlanten, fortæller Jeppe Christensen:

”Det lyder måske ikke af alverden, men det er faktisk ret flot. Så hurtigt gik det ikke, da vi åbnede herhjemme for to år siden,” siger Jeppe Christensen, der fortæller, at gør det selv-kulturen og den mere personlige tilgang til boligindretning ikke er nær så udbredt i USA som herhjemme.

Mange får tværtimod designere og indretningsarkitekter til at tage designbeslutninger for sig, når de skal bygge om. På den måde bliver indretningsarkitekterne til en slags mellemhandlere, og i kampen om deres opmærksomhed er det et godt blikfang, at Reform arbejder med verdenskendte arkitekter.

”Primært er det jo godt for kunderne. Men det er også god PR at have en kendt afsender på. Bjarke Ingels er jo stor i USA, og det har vi også kunnet mærke på efterspørgslen derovre,” siger Jeppe Christensen.

”Men forbrugeren køber kun noget, hvis det er flot. Det er ikke fordi, der står BIG på.”

Reform-køkken designet af Bjarke Ingels Group.

Hvis du er mere nysgerrig, kan du gå over hos &SHUFL eller Reform og kigge videre. Og ellers må du gerne finde øksen frem igen, hvis du stadig mener, at dit Ikea-køkken er ophugningsmodent.

LÆS OGSÅ: De største talenter: 9 danske møbeldesignere du skal kende

LÆS OGSÅ: Bjarke Ingels afslører billeder af Washington Redskins' nye stadion

LÆS OGSÅ: Sådan laver du en snorlige macaroni and cheese

Se, hvad vi ellers skriver om: Ikea, Design og Køkken