Kunsten at lave den perfekte kortfilm
Martin Strange-Hansen vandt i 2002 en Oscar-statuette for sin film ’Der er en yndig mand’ i kategorien ’Bedste kortfilm’, og nu er han igen nomineret i samme kategori med ’On My Mind’. Ifølge ham er kortfilms-genren misforstået i Danmark, og vi har talt med ham om hemmeligheden bag at lave den perfekte kortfilm.
Foto: Getty Image
Ligesom alle andre jævnaldrende drenge I Vestsjælland kedede jeg mig en del, når jeg fik fri fra skole. Min gymnastiklære forsøgte sig derfor med at arrangere en filmklub en gang om måneden i det lokale foreningshus.
Til et af arrangementerne så vi den originale ’Robin Hood’ fra 1938 af Errol Flynn. Jeg var ved første øjekast totalt forgabt i de intense scener, som filmen portrætterer.
Der er blandt andet en scene, hvor Robin Hood gemmer sig for byens sherif, der er på jagt efter tyveknægten. Sheriffen bliver dog narret og ryger i et bagholdsangreb, og det resulterer i, at Robin Hood og hans mænd trækker bue og pil.
De begynder at affyre skud mod sheriffen, og i pileregnen bliver en af sheriffens mænd ramt og dør. Tilbage sidder mit otteårige jeg og er totalt væltet omkuld. Jeg kunne ikke begribe, at manden, der bliver skudt i filmen, ikke døde i den virkelige verden.