Roskilde Festival åbner op for bæredygtigt designmarked: ”Bæredygtighed skal indgå i alt, vi laver”

Roskilde Festival åbner op for bæredygtigt designmarked: ”Bæredygtighed skal indgå i alt, vi laver”

I år har et helt nyt bæredygtigt koncept indfundet sig på Roskilde Festival. Det hedder Green Design Market og er en bazar for små brands, der ikke har kapaciteten til at være med på festivalen på markedsvilkår. Her kan du shoppe tøj, pensionsordninger og brilleglas med god samvittighed, for alle varer er designet med udgangspunkt i FN’s verdensmål.

Var det noget med en plastik-fri yogamåtte, økologisk streetwear eller en taske af søgræs? Du finder det hele på Roskilde Festival. I samarbejde med den bæredygtige forbrugerguide Go Green Denmark har festivalen nemlig lavet et såkaldt ’oplevelsesunivers’ i form af en markedsplads mellem Gloria og Avalon, som udelukkende sælger bæredygtige produkter.

Roskilde Festival har aldrig handlet om store økonomiske gevinster, tværtimod har festivalen gennem sine knap 50 leveår holdt fast i sit almennyttige formål og ambitionen om at sætte et bæredygtigt aftryk i verden. Det er, ifølge Roskilde Festivals divisionschef Lars Orlamundt, en af grundene til, at den nye grønne markedsplads har set dagens lys.

Green Design_8061.jpg

”Bæredygtighed skal indgå i alt, vi laver. Det kan både være social bæredygtighed, klimamæssig bæredygtighed eller noget helt andet, men det er klart, at vi særligt gør en indsats for miljøet. Det er her, Green Design Market kommer ind i billedet,” forklarer han.

For at komme i betragtning til at have en bod i Green Design Market, skal man være et relativt ukendt brand, der endnu ikke er nogen større kommerciel forretning. Desuden skal man have grundværdierne i orden, understreger Lars Orlamundt:

Green Design_8035.jpg

”Man skal have en retning, der peger mod FN’s verdensmål. Vi er godt klar over, at vi ikke kommer til at flytte verden, eller at initiativer som det her gør en forskel, men vi har et talerør til den unge generation og en betydning i markedet rent økonomisk, fordi vi omsætter for over en halv milliard på en uge. Den magt vil vi gerne bruge på at skubbe i en rigtig retning. Vi håber at inspirere vores gæster til at tage bæredygtighed med hjem herfra,” påpeger han.

Onsdag tidlig eftermiddag er stadeholderne ved at lægge sidste hånd på deres boder. Omkring 20 bæredygtige brands har i år fået en plads i Hal 45, hvor Green Design Market holder til, og sortimentet varierer bredt fra computertastaturer lavet af træ til secondhandtøj og nyproducerede, økologiske bøllehatte.

Men selvom budskaberne er rene, så er Green Design Market i bedste fald en lille, grøn oase midt i en festivalby fyldt med plasticskrald og lange køer til burgerbarerne. Lars Orlamundt indrømmer også, at der er et stykke vej igen, før Roskilde Festival for alvor har opfyldt sit mål om at sætte et bæredygtigt aftryk i verden. Men samtidig mener han, at Green Design Market er starten på noget større:

Green Design_8039.jpg

”For ti år siden kunne man udelukkende finde hapsdogs, pizza og burger i madboderne, men i dag kan man gå ned i vores food court og spise frilandssnegle og retter lavet af ukrudt. Førhen var maden konventionelt produceret, men nu er der krav til, at 90% af råvarerne skal være økologiske. Det er bestemt ikke urealistisk at forestille sig, at brugerbøfferne i fremtiden er lavet af 80% oksekød og 20% grøntsager,” forklarer han:

”Jeg ser Green Design Market som en slags frontløber på de krav, vi kommer til at stille fremadrettet til nonfood på festivalen, og egentlig også med hensyn til maden. Jeg håber, at der kommer en masse mennesker forbi, og at de synes, at tiltaget er fedt. Forhåbentlig bliver konceptet succesfuldt, så det kan vokse i fremtiden.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Roskilde Festival og Festival