I de tidlige 70’ere frem til midten af 80’erne var Times Square og især området ved 42. Gade i New York omdrejningspunkt for en hurtigvoksende pornobranche, der inden for få år gik fra at være beskidt baggårdsbusiness til at være åbenlys milliard-industri. Helt legalt, vel at mærke.

Den epoke går den respekterede manuskriptforfatter David Simon tæt på i sin nye HBO-serie, 'The Deuce', der har Maggie Gyllenhaal og James Franco i de bærende roller som henholdsvis pornoskuespiller og et par entreprenante tvillinger.

Men hvorfor det tema?

”Der skete så meget inden for ganske få år. I det ene øjeblik var det ulovligt, og pludselig var der frie rammer. I New York var det på et tidspunkt nærmest cool at være en del af pornomiljøet. Det gik op for folk, især mafiaen, at der var penge at hente, og du kan sige virkelig meget om de frie kapitalistiske markedskræfter ved at kigge på sådan en periode. Men dét, der er interessant, er, at det er jo ikke bare en normal vare. Det er kød og blod,” siger David Simon, da vi møder ham i Los Angeles.

”Pornoen har haft afgørende betydning på så mange planer, og det, der i New York begyndte som delvist organiseret kriminalitet med mafiaen i spidsen, er i dag en helt elementær del af den amerikanske økonomi. Det er en milliardforretning, der udover at have påvirket vores økonomi, også har påvirket vores kultur, vores værdier og den måde kvinder og mænd ser hinanden på. Der er porno overalt. Der bliver jo dårlig nok lavet en ølreklame uden, at der også er noget pornografisk indblandet. Måden, vi sælger varer på, hvad enten det er med direkte nøgenhed eller ej, er bogstavelig talt kommerciel legemliggørelse,” siger Simon uden de store vejrtrækningspauser og med en veltalenhed, der tyder på, han spiser ord til morgenmad og altid er klar til at spytte dem ud igen i nye og bedre konstellationer.

Det med ordene er måske ikke så mærkeligt. David Simon har nemlig en årelang baggrund som journalist og forfatter, og som manuskriptforfatter er han senere blevet anerkendt for at basere sine manuskripter på omfattende research.

I sit store gennembrud, HBO-serien 'The Wire', dissekerede han hjembyen Baltimores drug lords, lokalpolitikere, betjente og skolesystem over fem sæsoner. Flere af seriens karakterer og begivenheder er baseret på Simons dokumentariske bog 'Homicide: A Year on the Killing Streets fra 1991' - en bog, han brugte to år på at skrive efter at have fulgt Baltimores drabssager, betjente og retsmedicinere i et år.

David Simon

Født 1960. Amerikansk journalist, forfatter, manuskriptforfatter og producer. Simon arbejdede 12 år som journalist for the Baltimore Sun og skrev samtidig bogen 'Homicide: A Year on the Killing Streets' (1991), der blev forlægget for en NBC-serie og senere HBO-serien 'The Corner'. Simon fik sit store gennembrud med Boston-serien 'The Wire', der også blev sendt på HBO 2002 – 2008, og som også var delvist baseret på hans bog fra 1991. Herefter fulgte 'Treme', der kørte fire sæsoner på HBO og finder sted i New Orleans efter orkanen Katrina.

Også 'The Deuce' er forankret i et tungt forarbejde og interviews med nogle af frontløberne, der i starthalvfjerdserne var involveret i den spirende industri på den ene eller anden måde.

Forud for optagelserne har Simon og hans hold blandt andet arbejdet tæt sammen med gamle politibetjente, porno-skuespillere, nøgenmodeller, filminstruktører og journalister for at afdække miljøet og de problematikker, der fulgte i kølvandet.

Og akkurat som i 'The Wire' tager flere hændelser og personer i Simons nye serie udgangspunkt i virkeligheden. En af de afgørende personer, han for nogle år siden mødtes med sammen med sin faste samarbejdspartner, George Pelecanos, var Vincent.

Han havde i sin tid en bar ved Times Square og sammen med sin identiske tvillingebror, Frankie, spillede Vincent en central rolle i den nye, hurtigvoksende industri. Da Simon og Pelecanos hørte den aldrende porno-pioners erindringer, var de ikke i tvivl om, at de havde fundet deres næste passions-projekt.

”Efter tre timer lod vi som om, vi skulle ud og have en cigaret, selvom ingen af os ryger. Historierne var så medrivende, og vi var helt oppe at køre,” husker David Simon.

I dag er både Vincent og hans bror døde, men begge brødre er blevet omdrejningspunkt i 'The Deuce', hvor de bliver spillet af James Franco. Mens Frankie iført overskæg og buksesvaj straks ser store muligheder efter pornoens legalisering, er Vincent lidt mere tilbageholdende, men begge bliver suget ind i den nye, opblomstrende industri.

Maggie Gyllenhaals karakter, Candy, er også delvist baseret på et sammenkog af flere af virkelighedens skikkelser fra dengang. Dels en prostitueret servitrice af samme navn, dels Candida Royalle, en entreprenant pornoskuespiller og erklæret feminist, der senere gik bag kameraet og lavede sine egne film, primært henvendt til kvinder.

Et af Simons klare kendetegn er hans fokus og forsøg på skildre alle lag ligeligt. Med hjælp af et simpelt system med post it-notes i forskellige farver, sikrer han sig under selve manuskriptskrivningen, at alle karakterer, der repræsenterer en gruppe, får tilpas eksponering og ingen synsvinkler bliver forfordelt.

”Jeg er ikke så interesseret i om porno er godt eller skidt rent moralsk. Jeg er i og for sig aldrig særligt interesseret i moral. I 'The Wire' så jeg heller ikke på, om stoffer er godt eller dårligt. Jeg interesserer mig meget mere for magt og penges betydning, og hvordan samfundet er med til at skabe rammer, hvor nogle er ofre og andre kriminelle. Det samme gør sig gældende her. Serien er en allegori for markedskræfter og kapitalisme. Jeg bliver fanget af en tidsramme, hvor et produkt bliver kommercialiseret, og en industri bliver født. Hvordan bliver arbejdskraften behandlet? Kan forretningsgangen organiseres godt nok? Det er dét, jeg interesserer mig for.”

Hovedrolleindehaver James Franco i snak med serieskaber David Simon.

James Franco om David Simon

”I 'The Wire' ser du situationer fra alle sider – politiets, misbrugerne, dealernes, og det er dét, David er så god til. Jeg tror faktisk, politisk korruption og markedskræfter er en slags porno for ham. Det er dét, der i virkeligheden tænder ham.”

Men en ting er trangen til at afdække et afgrænset område, gerne set fra et socioøkonomisk perspektiv. En anden er de problemstillinger og spørgsmålstegn, det afføder.

”'The Deuce' har på nogle områder samme typer mennesker og markedsmekanismer som 'The Wire'. Men der er også nye temaer som eksempelvis kvindehad og spørgsmålet om, hvad der egentlig sker med kvinder, der bliver solgt til mænds fortolkning. Så der er masser af køns-og sexpolitik, vi ikke tidligere har beskæftiget os med,” fastslår David Simon, der er bevidst om, at al den snak om porno, måske skruer de forkerte forventninger i vejret hos nogen.

”Der vil nok altid vil være den der idiot, der er svøbt ind i et håndklæde og klar til at se HBO kl. 22, for der kommer der en porno-serie,” griner han halvsmørret.

”Men vi har været meget bevidste om, at vi ikke ville lave porno, og at det var ikke den son of a bitch, vi lavede serien til. Omvendt er det jo heller ikke en Pretty Woman-historie, vi fortæller, så det nytter heller ikke noget at være helt hæmmet. Vi har været nødt til at finde en balance, og selvfølgelig viser vi nøgenhed.”

Han skynder sig igen at understrege, at han ikke fordømmer nogen. Hans mission er at belyse, ikke bedømme. Mest af alt håber han ikke, seriens mission bliver mistolket.

”Jeg håber absolut ikke, nogen tror, vi opfordrer til kvindefjendskhed, seksuel kommercialisering eller objektivering af kvinder. Det er slet, slet ikke det, der er hensigten. Til gengæld er det netop de fænomener, der berettiger seriens eksistens. Vi beskriver et miljø, som det var, og som har været med til, at vi står, hvor vi er i dag. Hvor vi ikke kan sælge en dåseøl eller en bil uden seksuelle undertoner eller pornografiske billeder. Alt sammen nedarvet fra den pornoindustri, som vi har arvet fra tidligere generationer, og som vi fortsat skaber. Dét er hvad, den her serie handler om.”


'The Deuce' bliver vist på HBO fra den 11. september, men første afsnit kan allerede nu ses som forpremiere.