Det hjælper at være nogenlunde adræt, når man besøger Saysky i København, for pladsen er efterhånden trang. Kontoret ligger i stueetagen i en tidligere butik, og man skal møve sig gennem stifteren Lars C. Pedersens kontor ned ad en snørklet bagtrappe for at komme til kælderen, der gemmer på varelagre, et fotostudie og showroom.

Her er modellen Niklas Fenger ved at lægge krop til produktbilleder af den nye forårs- og sommerkollektion. Han er en af to fastansatte, der begyndte som modeller for Saysky, men siden har hængt på i forskellige roller i firmaet.

Lars C. Pedersen selv sidder på en træbænk klædt helt i sort. På hovedet har han en kasket med firmaets logo. Ved siden af ham står en cementgrå skillevæg med Saysky-logo, og i den gamle butiksrude står to mannequiner iført løbetøj.

Passionen for løb emmer ud af alle kroge og hjørner, og mens medarbejdere i mange andre virksomheder sætter rundstykker og kager på bordet fredag morgen, snører de løbeskoene hos Saysky.

"Vi er et løbefirma med en passion for triatlon og træning. Vi er 'core' og bakker vores ord op med handling. Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal være eliteløber for at løbe i vores tøj, men at løb betyder noget for dig. Du må godt nørde lidt omkring dit løb," siger Lars C. Pedersen, der lige er landet fra Los Angeles, hvor holdet har været for at tage billeder af det nye løbetøj.

Danskerne er blandt de meste løbegale i verden, og har man i deltaget i nogle af de utallige motionsløb, har man måske også lagt mærke til, at stadig flere skifter løbetøjets tre striber og 'The Swoosh' ud med en stjerne og navnet Saysky.

"Min drøm er ikke at se mit mærke ud over det hele, men at høre en historie om, at du har været i New York og måske løbet en tur i Central Park, hvor du mødte en anden løber i Saysky, som hilste på dig og smilte, sagde hej eller gav high five på vejen. En tilkendegivelse af, at her er en person med det samme mindset. Det tænder mig," siger Lars C. Pedersen.

Københavneren har tilsyneladende set rigtigt. I hvert fald har firmaet på kort tid fået medvind på den økonomiske løbesti. Saysky kom ud af 2017 med et bruttoresultat på 4,2 millioner kroner og et overskud på 2,2 millioner kroner.

Det er en overskudsgrad, som de fleste vil kigge langt efter, og selvom resultatet i sig selv Ikke er voldsomt i et marked præget af globale giganter som Nike, Adidas og Under Armour, er det absolut godkendt for et lille brand med kun fem år på bagen.

Lars C. Pedersen nikker hen mod en opstalt. På den står en præmie fra verdens største sportsfagmesse, ISPO, hvor Saysky blev kåret til årets mærke i kategorien 'Athleisure'. En ære, der tidligere har tilfaldet blandt andet GoPro og det svenske streetwear brand WeSC.

"Vi er stadig afsindigt små sammenlignet med de store spillere. Jeg plejer at sige, at vi er store rundt om Søerne, men hvis du kommer meget uden for København og de andre større byer, ser du os nærmest ikke. Det passer os godt, vi vil gerne være den lille fisk i den store sø, og det har aldrig været mit mål at skabe noget mainstream. Jeg vil meget hellere sælge tøj til en person, som drømmer om at blive en bedre løber, end at sælge til en farmor, der hiver noget ned fra en stang i butikken, fordi der er 30 procent rabat, og bagefter giver det væk i gave," siger Lars C. Pedersen.

Trendekspert Allan Kruse har tidligere arbejdet med løbemærket Newline og kender derfor til markedet for sportstøj. Han peger på, at Saysky har fået succes ved at skabe et stærkt community omkring seriøse løbere.

"Saysky har ramt denne urban utility-tendens klokkerent med tøj, som minder lidt om noget militært med camouflage-agtige strukturer og noget urbant i gråt og sorte farver. Det er asfalt, beton og trafiklys. Enkelt, maskulint og funktionelt," siger Allan Kruse og peger på de selvbevidste byboer som den oplagte målgruppe:

"Man viser seriøsitet ved at bruge deres brand. Det rammer især yngre mennesker, som er selviscenesættende og bevidste om deres personlige udtryk. De vil hellere løbe i tøj fra den lille, lokale helt, hvor de får et lille brand med integritet og autencitet frem for at være slaver af de store, globale brands. Jo større og mere corporate et brand er, desto mindre er troværdigheden hos forbrugerne.”

"Can I have your cap?" afbryder en medarbejder og napper kasketten fra Lars C. Pedersens hoved. Hun skal bruge den til et foto i kælderen. Med kasketten i hånden og et smil på læben forsvinder hun igen ind i de krogede gange.

Lars C. Pedersen er tidligere elite-windsurfer, nuværende eliteløber og triatlet. En mand, der på halvandet år løb sig gennem 10 maraton med tiden 2:48:39 som sit bedste, har deltaget i verdensmesterskaberne i Ironman og som taler lige så hurtigt, som han løber.

Han begyndte at løbe seriøst i 2007, da hans bror, som bor i New York, skaffede ham adgang til metropolens legendariske maraton, og her opstod ideen til Saysky. Lars C. Pedersen undrede sig over, hvorfor man kun kunne købe løbetøj i et stereotypt og kedeligt look, som folk aldrig ellers ville hoppe i. Det måtte kunne gøres bedre uden at gå på kompromis med tøjets tekniske kvalitet, tænkte han.

De første noter om Saysky opstod i 2010, og efter at have arbejdet en årrække med marketing i blandt andet Quicksilver og Rip Curl og senere med design til boliger kastede Lars C. Pedersen sig ud i projektet. Han kendte indgående markedet for sports- og fritidstøj, men skulle lære at designe tøj, etablere webshop og meget andet. Efter en rundtur til fabrikker i Kina gik han i luften i juli 2013.

"Jeg har en søn i dag, og det var på en måde godt, jeg ikke havde ham dengang. Jeg tog næsten en designuddannelse hen over et års tid eller to og havde så mange informationer og fagudtryk i hovedet, at jeg dårligt kunne udtale en sammenhængende sætning. Jeg tror, min ekstremt gode form hjalp mig med at undgå psykisk kollaps."

Det er ikke kun danske løbere, der har fået øjnene op for Saysky. Lars C. Pedersen forventer, at over halvdelen af det samlede salg vil være eksport i løbet af 2019. Saysky har netop ansat en agent i Tyskland og sælger allerede til specialbutikker i Europa, Sydkorea og USA. Det største marked ligger i Japan, hvor Saysky har fået godt fat i løbefolket.

Spørger man til fremtiden, er svaret lidt mere uklart – eller måske bare udefineret endnu. Vækst er forventet og også velkomment, men ikke for enhver skyld, konstaterer han.

"Jeg har ikke en målsætning om at nå en omsætning på 20, 50 eller 100 millioner kroner. Det er et biprodukt af det, vi laver. For mig handler det om at skabe noget autentisk, noget nært og troværdigt, så følger økonomien med på godt og ondt. Målsætninger kan hæmme, fordi man bliver låst til bestemte planer og strategier. Det har jeg ikke lyst til,” siger Lars C. Pedersen.

Så hvad er målet for de kommende år, hvis han selv skal sætte ord på? Måske intet ud over at have det sjovt og være tro mod sin egen og Sayskys identitet, lyder svaret:

"For mig handler det om processen. Der tager jeg meget med fra eliteidrætten, som også handler om passion. Jeg har ingen ’Tesla-drøm’."

LÆS MERE: City Escape: Stand up paddling med Peter Falktoft

LÆS MERE: Nu får din cykel automatgear: Motion, gadget og miljøbevidsthed i trendy kombination

LÆS MERE: Sådan laver du fotokunst med din smartphone