Gamle mænd på dyre cykler

Overalt på de danske landeveje ser man dem: Midaldrende mænd i lycra. På racercykler til adskillige tusinde kroner. Omverdenen griner måske ad dem og råber midtvejskrise, men de cykler ufortrødent videre. Benjamin Dane tog med på tur for at finde ud af, hvad der får travle karrieremænd til at bruge deres penge og det meste af deres fritid på to hjul – i al slags vejr.

Mamil
Offentliggjort

Tøjet sidder stramt, hjelmene er spændt, og cyklerne skinner i solen, der bryder frem mellem de mørke skyer, som det meste af morgenen har sendt kraftige regnskyl ind over Hellerup. Asfalten er stadig våd, og fortovene ligger øde hen, men foran 7-Eleven på Strandvejen i hjertet af det københavnske velhaverkvarter har en gruppe cykelryttere taget opstilling.

De udveksler hurtige bemærkninger og højlydte grin og er klædt i farvestrålende lycra fra top til tå. Tøjet sidder så stramt, at alle overflødige gram kan ses på de syv mandekroppe, der alle har passeret de 30 år. På ryggen af tøjet står der Rapha, Pas Normal Studios og 12.16 – de rigtige mærker, hvis man gerne vil tages seriøst ude på landevejene. Racercyklerne, som de læner sig op ad, bærer femcifrede prisskilte.

”For fanden. Nu har vi jo taget alt for meget tøj på,” udbryder Kim Christensen og misser med øjnene mod solen. Han er en høj, 44-årig mand med tæt, rødt skæg og karseklippet hår, der gemmer sig bag en sort cykelhjelm. Han er medindehaver af cykelbutikken Soigneur, som ligger halvanden kilometer nede ad gaden – lige inden Strandvejen bliver til Østerbrogade. Det er ham, der har taget initiativ til dagens ridt.

De næste tre timer skal gruppen tilbagelægge cirka 80 kilometer på de nordsjællandske landeveje – eller ud på en lille søndagstur, som de betegner det. Turen er en del af deres træning til motionistudgaven af Flandern Rundt, en 260 kilometer lang belgisk klassiker i den europæiske cykelkalender, som finder sted i starten af april. Formen er endnu ikke helt, hvor den skal være, siger Kim Christensen.