Måske har du selv siddet klar foran skærmen. Måske har en af dine venner. I hvert fald er scenariet velkendt blandt mange unge mænd, der går op i streetwear:

Det er torsdag, og du sidder og venter på, at det seneste ’drop’ fra amerikanske Supreme skal blive tilgængeligt på newyorker-brandets hjemmeside. Men inden du når at lægge det stykke tøj, du har udset dig i indkøbskurven og taste dine kreditkortoplysninger ind, er det hele revet væk, og du må skuffet konstatere, at det heller ikke blev denne gang, det lykkedes dig at få fingrene i en T-shirt med det velkendte røde box-logo.

Sandsynligvis blev du overhalet af en ’bot’; computerprogrammer designet til at gennemføre en handel på blot et par sekunder, et tempo som ingen mennesker af kød og blod har en chance for at følge med i. Men for et varierende beløb kan du betale udviklerne bag for at få en bot til at sikre dig det eftertragtede tøj og efterlade en anden håbefuld fan skuffet bag skærmen.

Den amerikanske udgave af Wired har talt med to af disse bagmænd. Matt Steiner og Chris (der ikke ønsker at oplyse sit efternavn til tech-magasinet) står bag sitet Supreme Saint, som siden 2015 har tilbudt at købe Supreme-tøj for folk, der er klar til at betale ekstra for at slippe for at sidde og kø og alligevel risikere, at alt er udsolgt. Og de giver ikke meget for dem, der mener, at deres teknologi er snyd.

”Vi sniger os ikke ind ad bagdøren. Vi bryder ikke ind med vold,” siger Chris til Wired og bakkes op af sin ven og forretningspartner:

”I virkeligheden hjælper vi dem (Supreme, red.) med at få udsolgt hurtigere og tjene flere penge,” siger Matt Steiner.

Men noget tyder på, at Supreme ikke er så glade for de to unge mænds indsats for at hjælpe dem med at få udsolgt. Da mærket lancerede første del af dette års forårs- og sommerkollektion, blev supreme.com åbnet i et minut og derefter lukket ned, mens alle IP-adresser tilhørende bots, der havde været inde på sitet, blev udelukket. Og i marts blev alle købere pålagt at bekræfte deres identitet ved at indtaste en række bogstaver og tal, inden et køb kunne gennemføres.

Den slags benspænd holder dog ikke folk som Matt Steiner og Chris tilbage længe ad gangen. Deres bots bliver blot endnu mere avancerede, og selv om de bevæger sig i en juridisk gråzone (brugen af bots til at købe koncertbilletter blev gjort ulovlig i USA i 2016 ifølge Wired), fortsætter de ufortrødent – for som Chris siger til Wired: 

”Det vil altid være et smuthul.”

LÆS OGSÅ: Se det svimlende beløb: Sjælden Supreme t-shirt sat til salg

LÆS OGSÅ: 32 stærke køb til din sommergarderobe

LÆS OGSÅ: Verdens dyreste Rolex Submariner er netop blevet solgt