Engang omkring 1980 var jægersoldaten Helge Petersen træt af korpsets træningstøj, der hurtigt blev vådt og tungt, når man svedte i det. Han fik den ide at skifte bomuld ud med det samme lette nylon, som man brugte til at lave flyvevåbnets faldskærme af.

Det blev starten på løbetøjmærket Newline, der ved grundlæggelsen i 1981 kunne præsentere verden for det første stykke løbetøj fremstillet i et teknisk materiale.

I dag er Newline ikke desto mindre ukendt for mange unge mennesker, der hellere bruger deres penge på at købe varer fra populære sportsgiganter som Nike og Adidas.

”Derfor har det været en spændende udfordring at være med til at løfte det her danske brand, der repræsenterer et stykke unik sportshistorie. En virksomhed, der har masser af ekspertise, som er superdygtige, når det gælder snit og metervarer. Men som måske ikke står så klart på modeforbrugerens tavle,” siger Rasmus Storm.

Sammen med partneren Malkit Singh designer Storm tøj til Newlines underbrand Halo, der opstod, da de to designere præsenterede Newlines ejere for ideen om at samarbejde om på en gang funktionelt og gadesmart tøj fremstillet med Storm og Singhs designvisioner og Newlline-personalets tekniske velbevandrethed.

Det blev til mærket Halo, der på fredag kommer med sin tredje kollektion.
Som en reference til Newlines historiske udspring laver Halo tøj, der er inspireret af det udstyr, som Jægerkorpsets soldater bruger til træning og i udrykningssituationer.

Som et led i designprocessen har Storm og Singh sammen med Newlines mangeårige designer Pål Andersen besøgt Flyvestation Aalborg, hvor Jægerkorpset holder til, for at blive klogere på de funktionskrav og den æstetik, som udstyret skal leve op til.

”Jægersoldaterne går meget op i, hvordan deres tøj sidder og opfører sig, de skal virkelig kunne bevæge sig i det. Og så er deres tøj meget individualiseret, de køber for eksempel ikke de samme støvler alle sammen, men dem, som de synes passer bedst til dem. Så der har været nok at lade sig inspirere af,” siger Rasmus Storm.

Dog er inspirationen overordnet, og man vil have svært ved at genkende direkte forlæg fra soldaternes tøj i Halos nye kollektion, der blandt andet tæller, frakker, anorakker, hættebluser og t-shirts.

”Tekniske kampuniformer egner sig ikke til daglig brug. Det er ikke den slag tøj, du vil vælge til at gå på cafe i. Med Halo har vi udviklet et udtryk, der kan bruges på gaden. Vi har lyttet til soldaternes historier og ladet os inspirere af dem og af tøjets funktionalitet. Vi har kigget på deres udstyrs farvekombinationer. Men inspirationen er ikke en til en. Vi har ønsket at lave tøj, som folk kan blende ind i deres garderobe og i gadebilledet,” siger Rasmus Storm.

Desuden har Halo fulgt et dogme om at anvende tekniske materialer i alle kollektionens dele, så selv om det ser ud som om, en hættebluse eller en t-shirt er lavet i bomuld, vil der altid være tale om et blandingsprodukt, hvor der for eksempel er 50 procent nylon eller polyester i.

Det har de gjort for at hædre Newlines rødder som teknisk baseret tøjmærke, men også ud fra kvalitetsmæssige overvejelser, siger Rasmus Storm

”Før i tiden var kunststof forbundet med lav kvalitet. Det var en vedtaget sandhed, at ren uld og bomuld var det bedste. I dag kan kunststoffer være lige så gode, eller bedre, i forhold til funktion og behagelighed.”

I morgen kommer Halo til salg i følgende danske butikker: Storm, Støy, Strø,
Dr. Adams, Rezet, Harresø og Kyoto.