I mange år drømte Porsche om at præsentere en 911’er med fire døre. Besøg museet i Zuffenhausen, og du kan være heldig at se en prototype i udstillingen, men bilen blev aldrig til noget. Heldigvis.

For 911 er tæt på den hellige gral for sportsvognsfans, og den kan man ikke bare sådan lige give fire døre. Så i stedet for at lave sportsvogne til familiepublikummet har Porsche kastet sig over at lave familiebiler til sportsvognspublikummet.

Se bare på SUV’erne Cayenne og Macan. Eller kig på Panamera, Porsches bud på en klassisk GT-vogn til fire personer, altså en elegant og overlegen rejsevogn og det nærmeste, man kommer på en limousine fra Zuffenhausen.

Første generation kom i 2009, og med sit umiskendelige Porsche-dna slog den konkurrenter som Audi A7, Mercedes CLS og Maserati Quattroporte på køredynamikken. Til gengæld vil mange mene, at det haltede med designet, og det skal den nye Panamera gerne råde bod på.


Den nye instrumen­tering er med til at løfte Panamera op i limousineklassen med sin elegance, men det går lidt ud over den intuitive betjening.

Hvad er det nye?
Trods blot syv års levetid for forgængeren er Panamera en helt ny bil. Længere og bredere og bygget på en helt ny platform med helt ny mekanik. Den er kort sagt nyere, end den sådan lige ser ud.

Og den ser ellers også ny ud – ikke mindst bagtil, hvor taglinjen er sænket med 2 cm, samtidig med at vinduessilhuetten har mistet sit svirp op efter bagdøren. På den måde har bilen mistet den lidt hvalpede, næsten fejlproportionerede bagende, som kendetegnede originalen.

Designet fuldendes af den nye, langstrakte LED-baglygte, der er en videreudvikling af den tredimensionelle baglygte fra 911. Som helhed er Panamera stadig et stykke fra Det Sixtinske Kapel, men den er blevet harmonisk, elegant og indbydende at se på.

Vil man gøre den endnu mere lavtgående og sportsvognsagtig, er det dømt til at gå ud over komforten på bagsædet, og der har Porsche valgt at insistere på, at bilen også skal kunne fungere som limousine.

Man får da næsten også lyst til at tage plads på bagsædet, hvor passageren forkæles med en tro kopi af forsæderne samt en høj midterkonsol med et væld af knapper til at gøre turen behagelig.

Vi foretrækker dog at hoppe ind bag rattet for at udforske den nye kabine. Instrument-urene ligner sig selv, men den digitale brugerflade er helt ny, knapperne er helt nye, og det samme gælder ventila­tionssystemet.

Det er elegant og lækkert udført, men det kræver også lidt tilvænning sammenlignet med den intuitive stil i Porsches sportsvogne.

Hvordan kører den?
Panamera er skabt til at æde kilometer på motorvejen, men den er svær ikke lige at tage en afstikker ud på landet i. Tyngdepunktet er lavt, og trods de rigelige dimensioner balancerer den som en sportsvogn.

Den er som limet til vejen og responderer på den mindste invitation fra speeder­foden eller hænderne på rattet. Vi kørte topmodellen Panamera Turbo med 550 hk og 770 Nm bundtræk.

Den mangler absolut ikke noget, og samtidig føles den tryg at køre. Den er ikke så levende som en 911, men den er 10 gange så retningsstabil og støjsvag. Her er blot en diskret prutten fra V8’erens udstødning en bekvemmelighed, der ikke lader Mercedes S-klasse meget tilbage.

Jo, Porsche har virkelig ramt det rigtige blend mellem sport og komfort. Konkurrenterne er også hurtige, men takket være balancen er der ingen af dem, der kan køre så stærkt som Panamera, der med luftaffjedring på standardudstyrslisten til gengæld matcher dem på magelighed.


De nye, meget elegante baglygter henter inspiration fra den aktuelle 911’er 991 II.

Hvad siger vi til det?

Ja tak. Udskriv nu det valg, og udnævn undertegnede til trafikminister, så har jeg valgt min ministerbil. Eneste marginale indvending herfra er den lidt omstændelige og tilvænningskrævende betjening af alt fra klimaanlæg til navigation og såmænd også den nye gearvælger. Det vil jeg overlade til min chauffør at slås med, nej, vent, så hellere køre bilen selv. 

LÆS OGSÅ: Se astronauten Andreas Mogensens auto-CV igennem tiden

LÆS OGSÅ: Fire danske direktører viser deres biler frem: ”Det er en skam at direktører næsten altid kører i store sedan´er”

LÆS OGSÅ: 10 biler vi glæder os til