Dykker man ned i urets univers, opdager man hurtigt, at et ur, ikke bare er et ur. Der findes et væld af udtryk, funktioner og egenskaber, der kan være ganske svære at navigere i.

I tredje afsnit af vores podcast ’Urtiden’ hjælper urekspert Kristian Haagen, chefurmager Jacob Grønbæk og vores egen moderedaktør Frederik Lentz Andersen os med at forstå funktionerne og egenskaberne i et mekaniske ur. Desuden giver de hver deres bud på, hvad man skal tænke over inden man selv skal ud og investere i et mekanisk ur, men ikke lige har 100.000 kr. på lommen.

Kristian Haagen anbefaler, at det første ur, man køber, er mekanisk. Og så må det faktisk gerne være brugt:

”Var jeg ung i dag, så ville jeg helt klart købe et brugt Omega Seamaster, fordi 500-serien af de værker er uopslidelige og Omega kan stadig reparere dem. Du får klassisk design, en god diameter på omkring 34-37mm og en fantastisk kvalitet. Det kan fås til omkring 6.000 kr. og er noget nær perfektion,” siger Kristian Haagen.

Hvis uret ikke skal være brugt, foreslår han det schweiziske mærke Oris.

“Det mest populære lige nu er sportsure, og det kan både være et dykkerur eller et kronograf-ur. Hos Oris kan du få et mekanisk værk for omkring 8.000 kr. Jeg kan godt lide deres meget industrielle tilgang til moderne urmageri, som de har haft fra starten,” siger Kristian Haagen.

Urmager Jacob Grønbæk fremhæver TAG Heuer som et mærke, der også er værd at kigge efter, når der skal investeres i et nyt ur.

“Jeg synes helt sikkert TAG Heuer ¬– og det siger jeg altså ikke kun fordi, at jeg arbejder for dem. De ligger i et fordelagtigt prisleje. Det kunne fx være Formula one-modellen, som starter ved lige under 10.000 kr.,” siger Jacob Grønbæk.

For Euromans moderedaktør Frederik Lentz Andersen er det vigtigt, at der er noget nostalgi i designet.

“Mange mænd kan godt lide at omgive sig med ting eller bære noget, der har en historie, vi kender til, og som vi kan videreformidle. Så når folk spørger, hvorfor man har valgt netop det ur, de støvler eller den jakke, så kan vi skærme os med den gode historie, som viser, at det ikke bare er forfængelighed, men at det rent faktisk tjener en funktion,” siger Frederik Lentz Andersen.

’Urtiden’ er sponseret af TAG Heuer, og du kan høre hele podcasten på iTunes. Du kan også høre den på Spotify. Eller her i linket nedenfor: