På 10 år har en række tendenser sendt priserne op på genstande inden for møbeldesign, vin, kunst, tegninger, armbåndsure, vintagebeklædning- og tasker.

”Det har været rekord på rekord. Globalt har vi set de højeste hammerslag nogensinde inden for de fleste kategorier. Det er rekordernes årti,” siger Kasper Nielsen, vurderings- og salgsdirektør hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Årsagerne er flere. En af dem er, at køberne hellere vil have én ting af rigtig høj kvalitet i stedet for at købe flere mellemgode.

”Markedet vil give flere penge for det bedste eksemplar. Uanset om det er moderne design, klassiske antikviteter, renæssancekunst eller armbåndsure, vil folk have den bedste kvalitet. Køberne er mere kræsne end nogensinde,” siger Kasper Nielsen.

Tendensen, hvor de bedste varer er blevet markant dyrere, underbygges af, at næsten 60 procent af omsætningen i den globale kunstverden bliver brugt på at købe under én procent af kunstgenstandene. Det viser de seneste markedsanalyser fra den europæiske kunstorganisation The European Fine Art Fair.

Priserne er desuden banket yderligere op af, at kinesere, russere og indbyggere fra olierige lande i Mellemøsten i det seneste årti i langt højere grad end tidligere er begyndt at investere i alverdens kunst og design.

Dertil kommer, at den øgede handel på nettet har givet flere adgang til at købe.

”Tidligere var det primært private samlere, kunsthandlere og museer, der købte. I de seneste 10 år er der flere og flere almindelige mennesker, der er kommet med på nettet. Mulighederne for afsætning har derfor bredt sig voldsomt.”

Selv om man skulle tro, at den øgede efterspørgsel får alle varer til at stige i pris, afmonterer Kasper Nielsen den tese.

”Markedet er blevet polariseret. De bedste ting er blevet meget dyrere, mens de halvgode ting er blevet billigere."

Her får du overblikket over en række kategorier, hvor Bruun Rasmussen Kunstauktioner har oplevet store prisstigninger i de seneste 10 år.

1. Dansk møbeldesign

Efterspørgslen på danske møbelklassikere er øget både i Danmark og internationalt. Markedet er til gengæld blevet mere modebaseret og flygtigt. Op gennem 00’erne var Arne Jacobsen og Poul Kjærholm populære. I dette årti var det først polstrede møbler af fx Flemming Lassen, Fritz Hansen og Philip Arctander.

I dag er det møbelklassikere af designere, der lavede snedkermøbler med bløde, organiske former af eksklusive træsorter som palisander og mahogni, fx Finn Juhl og Ib Kofod-Larsen. De allerseneste prisstigninger er trukket af de tidligste designmestre fra begyndelsen af det 20. århundrede som eksempelvis Kaare Klint og hans elev Børge Mogensen.

Møbler.jpg

Priseksempel:
Model U56 (Elizabeth-stolen)
Prisniveau i 2009:
20.000 kroner
Hammerslag i 2018:
110.000 kroner
Prisstigning:
450 procent

2. Armbåndsure

Mens de dyreste armbåndsure indtil for nylig var et samlerobjekt for de få, ser vi i disse år en global trend, der er uafhængig af alder. Mænd i 20’erne bruger i nogle tilfælde hele opsparingen på et af de dyre mærker, og armbåndsuret er på kort tid blevet et globalt prestigeobjekt. Køberne tilegner sig stor viden om urene og går meget op i små detaljer, hvorfor de også er enormt kræsne.

Derfor er det især topmærker som Rolex, Patek Philippe og Audemars Piquet, der har set de klart største prisstigninger.

Ure.jpg

Priseksempel:
Rolex-modellen Daytona Paul Newman
Prisniveau i 2009:
125.000 kroner
Hammerslag i 2018:
1.700.000 kroner
Prisstigning:
1.260 procent

3. Vin

Efter finanskrisen kunne man købe en flaske rødvin fra sagnomspundne Mouton Rothschild for 1.000 kroner, hvis du gik efter de billigste. Køber du selvsamme vin i dag, kan du regne med, at prisen er tre- eller firedoblet. Efter at luksusforbruget blev slået tilbage under krisen, er prisen på de store franske vine tilbage på niveauet fra 00’erne.

Selv om nogle vinkendere vil sige, at vine fra andre vinlande er lige så gode at drikke som de franske, er det stadig de druer, der er det sikre kort, når der skal investeres, vurderes og sælges.

De vildeste prisstigninger har man set på de bedste vine fra Bourgogne, der er blevet op mod 500 procent dyrere på 10 år.

Vin.jpg

Priseksempel:
Seks flasker Mouton Rothschild, årgang 2009
Prisniveau i 2009:
6.000 kroner
Hammerslag i 2018:
23.000 kroner
Prisstigning:
283 procent

4: Moderne grafik

De store nationale og internationale billedkunstneres værker steg med ekspresfart i 00’erne, og det ekskluderede de fleste private. Til gengæld kunne man stadig købe kunstnernes grafiske værker for nogle få tusinde kroner.

Inden for de seneste år er de største kunstneres fortsatte popularitet kommet til udtryk ved, at prisen på deres grafiske værker er steget markant. Litografier, serigrafier, raderinger og træsnit er menigmands mulighed for at få verdenskunst på væggene i privaten.

Kunst.jpg

Priseksempel:
Litografi af oliemaleri af Michael Kvium
Prisniveau i 2009:
2.000 kroner
Hammerslag i 2019:
19.500 kroner
Prisstigning:
875 procent

5. Ældre tegninger

I Danmark har vi aldrig haft en stor tradition for at samle på tegninger af de store kunstnere, og derfor har tegningerne kunnet købes for ’små’ penge. Indtil for nylig. Over de senere år har udenlandske samlere, kunsthandlere- og museer pludselig rettet blikket mod de danske tegninger. Det gælder i særlig grad de tegninger, der er fra den danske guldalder, perioden fra 1800 til 1848.

Når de bedste tegninger af de største danske kunstnere fra den tid udbydes, er der over de seneste 10 år skabt et globalt marked, der har sendt priserne til himmels.

Ældre tegninger.jpg

Priseksempel:
Tegning af C.W. Eckersberg
Prisniveau i 2009:
10.000 kroner
Hammerslag i 2018:
160.000 kroner
Prisstigning:
1.500 procent

6. Moderne fotokunst

Internationalt har fotokunst i flere årtier været anerkendt og stærkt efterspurgt. I Danmark halser vi stadig efter. Blandt den stigende mængde af samlere inden for samtidskunst er der dog flere, der er begyndt at efterspørge den danske fotokunst, og det har sendt priserne op. Da vi stadig er under priserne i udlandet, kan der være potentiale for yderligere stigninger.

Priseksempel:
Et foto fra fotoserien ’How to Hunt’ af Trine Søndergaard og Nicolai Howalt
Prisniveau i 2009:
10.000 kroner
Hammerslag i 2018:
50.000 kroner
Prisstigning:
400 procent

7. Champagne

Priserne på ægte champagne blev banket ned under finanskrisen, og der var dengang mulighed for at få fat i nogle virkelig gode flasker af den festlige, boblende drik. Flere rige mennesker, flere livsnydere og flere investorer har siden sparket priserne op igen – og mere til.

Det er naturligvis priserne på de ægte champagner fra de bedste og mest eftertragtede huse i champagne-distriktet nordøst for Paris, der har oplevet de mest markante stigninger i priserne.

Champagne.jpg

Priseksempel:
En flaske Cristal Louis Roederer 2009
Prisniveau i 2009:
1.000 kroner
Hammerslag 2019:
3.000 kroner
Prisstigning:
200 procent

Fakta:

Så meget er priserne steget fra 2009 til 2019:

Forbrugerpriser:
13 procent

Huse på landsplan:
22 procent

Lejligheder i København:
81 procent

Danske aktier:
297 procent

Guld:
50 procent

Kilder: Danmarks Statistik, Nasdaq Copenhagen, Goldprice.org

Beregninger:

Alle beregninger er lavet på baggrund af forventninger til afkast og prisudvikling. Beregningerne af realafkast i artiklen tager ikke højde for skattemæssige konsekvenser. Det er på eget ansvar at følge eksemplerne i artiklen.