Uber og Airbnb er platformsøkonomier, der på trods af stor fleksibilitet for brugerne også efterhånden har fået nogle blakkede ry.

Tidligere har danske taxachauffører demonstreret over den unfair konkurrence, som Uber bidrog til med sine lavere takster og lønninger. I marts trak Uber sig så fra Danmark, fordi en ny taxalov blev indført, som stiller særlige krav til chaufførerne.

Desuden er Overborgmester i København Frank Jensen i dialog med Airbnb om at fastsætte et muligt lejeloft over antallet af dage, man kan tillade sig at udleje sin bolig. På den måde kan man nemlig forsøge at undgå en skævvridning af boligmarkedet, som man er ved at se det i Frankrig.

I dag er en helt ny platformsøkonomi for rengøring blevet offentliggjort, men i modsætning til Uber og Airbnb, skal man ikke have dårlig samvittighed over at bruge den.

Det fortæller Esben Bjerre, der er medstifter og talsmand for den nye platform Hilfr, hvor man både selv kan melde sig som rengøringsmedarbejder, men også efterspørge rengøringen af sit hjem. 

“Idéen opstod, fordi jeg kendte nogle begavede unge mænd, som havde rodet med idéen om en ny platformsøkonomi."

“Vi synes alle, det var underligt, at services som Uber og Airbnb som udgangspunkt var gode idéer, men i virkeligheden har store skyggesider med skatteunddragelse og sort arbejde, og egentlig også bare forsøger at gøre det så billigt og dårligt for folk, der tilbyder servicen,” siger Esben Bjerre.     

I modsætning til, for eksempel, Uber får medarbejderne på Hilfr en minimumsløn på 150,- inklusiv et velfærdstillæg på 20 kroner per arbejdstime oveni i tilfælde af for eksempel sygdom, eller hvis man vil spare op til ferie.

“Vi er ikke arbejdsgivere, der giver pension og sygedagpenge, og velfærdstillægget kan være med til at afvikle det problem. For hvis du faktisk har Hilfr som et fast arbejde med en del timer, så kan du få oparbejdet pension, ferie osv. med tillægget.”

“Vi ved godt, at det ikke er 3Fs våde drøm at gøre det på denne her måde, men det er samtidigt heller ikke deres værste mareridt, og når tiderne har ændret sig, må vi følge med på en måde, så det stadig er socialt ansvarligt,” siger Esben Bjerre.     

Folkene bag Hilfr har desuden sørget for en omfattende forsikring både for medarbejderne, hvis de skulle komme til skade, eller privatpersonerne, hvis der er noget der går i stykker under rengøringen. 

Esben Bjerre har selv været på lige fod med de andre bag platformen, og han har været med til at idéudvikle den fremadrettet. Planen er, at den skal udvides til hele landet, for lige nu er der kun 50 rengøringsmedarbejdere med base i Københavnsområdet, der står klar på platformen.

“Vi ved, at den her slags services står og falder med tilgængeligheden. Så når du logger ind, så skal det bare være fleksibelt fra starten,” siger Esben Bjerre og fortsætter:

“Desuden er et af målene med platformen, at folk skal blive bevidste om, at den her slags service findes og skal tænke på det som en mulighed, fordi mange mennesker har et ambivalent forhold til rengøringsfirmaer generelt.”

Om Esben Bjerre vil investere i lignende initiativer i fremtiden, kan han dog ikke svare på nu:

“Nu vil jeg koncentere mig om Hilfr til en start og se hvad der sker. Der er ikke nogen slutdato på, og det er og har været fedt at være med i opstartsfasen, og jeg vil helt sikkert være med her det første år.” 

Du kan se den nye rengøringsplatform Hilfr her.

 

LÆS OGSÅ: Apple kårer de 12 bedst designede apps i 2017

LÆS OGSÅ: Emil hackede et af Danmarks største energiselskaber – så ansatte de ham

LÆS OGSÅ: Kontor-etikette: Det værste du kan gøre i en arbejds-mail